عزاداری زیر سقف بسته؛ ممنوع

  • کد خبر : 157793
  • 01 شهریور 1399 - 13:38
عزاداری زیر سقف بسته؛ ممنوع

 

 

کد خبر: ۱۶۱۶۰۷

تاریخ انتشار: شنبه ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ – ۱۰:۵۲

مراسمات عزاداری محرم آغاز شد و آنطور که وزارت بهداشت اعلام کرده، برگزاری مراسمات عزاداری در فضاهای بسته و مسقف ممنوع است و باید همه عزاداران ماسک بزنند و فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت نمایند، اما در شب‌های گذشته برخی از هیات‌ها و حسینیه‌ها این موضوع را رعایت نکردند و همانطور که در تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از مراسمات عزاداری در دو روز گذشته منتشر شده، برخی عزاداران ماسک ندارند و فاصله‌گذاری را رعایت نکرده‌اند.

به گزارش نیوز: به‌عنوان مثال در خیابان بهشت، مراسمی برگزار شده که در آن افراد مختلف با گذاشتن دست بر شانه یکدیگر حلقه‌ای شکل داده‌اند و با وجود ممنوعیت طبل و سنج استفاده از آنها به چشم می‌خورد. این درحالی است که وزارت بهداشت در آستانه محرم اعلام کرد: «نظر قاطع این وزارتخانه این است که مراسم پرجمعیت در محرم ممنوع باشد، به‌ویژه در محیط‌های سربسته که قاطعانه و محکم با آن مخالفت می‌کنیم». در دستورالعمل وزارت بهداشت همچنین حرکت هیات‌ها از یک هیات به یک هیات دیگر ممنوع اعلام شد.

طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، ۱۱۴ شهرستان در سراسر کشور در وضعیت قرمز و ۱۳۳ شهرستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. در این شرایط سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه مسئول اجرای این دستورالعمل، سازمان تبلیغات اسلامی است گفت: این سازمان با تشکیل کارگروه مراسم عزاداری، تحت نظر کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد مدیریت بیماری کرونا، نسبت به اجرای دقیق و نظارت بر دستورالعمل‌‌های بهداشتی یادشده اقدام خواهد کرد.

سیما سادات لاری با اشاره به مراسم خاص عزاداری در برخی استان‌‌های کشور خاطرنشان کرد: مراسمی مانند یوم‌‌العباس در زنجان، نخل‌‌گردانی در یزد، تشت‌‌گذاری در اردبیل، شیرخوارگان حسینی و… به‌دلیل تجمع ممنوع است و پیشاپیش از اعلام آمادگی مسئولان محترم هیات‌‌ها بر امتناع از برگزاری این مراسم تقدیر و تشکر داریم.روز گذشته مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد:«باتوجه به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزاری عزاداری در مساجد به‌دلیل مسقف‌بودن ممنوع است.

همچنین این مرکز در اطلاعیه دومی خطاب به ائمه جماعت استان تهران آورده است: برگزاری مراسم عزاداری در مساجدی که امکان بهره‌برداری از فضاهای باز و غیرمسقف را دارند، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، بلامانع و مورد تاکید است» این اطلاعیه در شرایطی منتشر شده که در آن اشاره‌ای به حسینیه‌ها و هیات‌های مسقف نکرده است، اما همزمان احمد جنیدی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پروتکل‌های مراسم عزاداری محرم پس از تصویب در ستاد ملی مقابله با کرونا، توسط وزارت کشور به استانداری‌ها و توسط وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده و بر این اساس، برگزاری مراسم در فضای سربسته به هیچ‌عنوان مطرح نیست و فقط در فضاهای باز باید برگزار شود.

وی همچنین اعلام کرده است که دسته روی و نخل گردانی نخواهیم داشت. حسین ذوالفقاری رئیس کمیته امنیتی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز روز چهارشنبه در این رابطه گفت: طبق نظر کارشناسی وزارت بهداشت، برگزاری مراسم در فضای سربسته خطر شیوع کرونا را افزایش می‌دهد و برگزاری مراسم عزاداری محرم در فضای بسته ممنوع است. علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روز سه‌شنبه در نشست خبری ویدئوکنفرانس با خبرنگاران در همین رابطه گفته بود: هرگونه برگزاری مراسم عزاداری در فضاهای بسته ممنوع است و از مردم می‌خواهیم در طرح «هر خانه، یک حسینیه» مشارکت کنند تا اجازه ندهیم حتی یک عاشق اباعبدا… الحسین (ع) تب کند.

فضاهای شهری، حسینیه می‌شوند

در این بین، محمدمهدی تندگویان معاون وزارت ورزش و جوانان از تبدیل خانه‌های جوانان به خانه‌های حافظان سلامت عزاداران خبر داد و گفت: خانه‌های جوانان در سراسر استان‌ها و شهرستان‌های کشور، تبدیل به خانه‌های حافظان سلامت عزاداران حسینی می‌شود. همچنین شهرداری تهران از هیات‌ها و حسینیه‌ها درخواست کرده که مراسمات‌ دهه اول محرم را در فضاهای روباز شهری برگزار کنند و این فضاها به‌صورت رایگان به هیات‌ها واگذار می‌شود. شرط واگذاری این فضاها به هیات‌ها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا است. پیروز حناچی، شهردار تهران نیز با اشاره به شعار امسال هر خانه یک حسینیه است‌، گفت: امسال نسبت به سال‌های گذشته محرم متفاوتی را در پیش داریم.

سامانه‌ای متفاوت برای عزاداری

هیات‌آنلاین برای بسیاری از هیاتی‌ها نام آشنایی‌است، سامانه‌ای که با فعالیت منسجم و حرفه‌ای، امکان عزاداری، شرکت در مراسم مذهبی، زیارت مجازی و بسیاری فعالیت‌های فرهنگی را در بستر فضای مجازی فراهم کرده است. وقتی وارد این سامانه شوید، می‌توانید از میان برنامه‌های متنوع آن دست به انتخاب بزنید. هیات‌های مذهبی مختلف در این سامانه، حساب کاربری مشخصی دارند و سخنرانی‌ها و عزاداری‌های خود را از این طریق به شکل زنده پخش می‌کنند. هدف فعالیت این رسانه تسهیل دسترسی به محتواهای مذهبی و رویدادهای زنده در زمان شیوع کروناست.

تا به حال بیش از ۴۰۰هیات در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و این یعنی در هر ساعت از شبانه‌روز، می‌توان در این فضا در مراسم‌های مذهبی مجازی شرکت کرد. یکی دیگر از خلاقیت‌های صورت گرفته برای محرم پیش‌رو، راه‌اندازی نخستین تلویزیون اینترنتی هیات‌هاست. «محفل» به‌عنوان نخستین و تنها تلویزیون اینترنتی هیات‌ها همه خدماتش را به‌طور رایگان به مخاطبانش ارائه می‌کند و به‌‌دنبال آن است که به‌عنوان یک شبکه مردمی، خوراک محتوایی خود را از طریق محفل‌های مردمی تامین کند بنابراین همه مجالس، هیات‌ها، حسینیه‌ها و مساجد می‌توانند به‌صورت رایگان از این شبکه استفاده کنند. محفل به‌صورت بیست و چهار ساعته پخش برنامه خواهد داشت، ضمن آنکه مخاطبان امکان دسترسی به آرشیو مورد علاقه خود را دارند و این فرصت خوبی برای افراد و خانواده‌هاست که با اتصال به فضای هیات‌ها از مجالس مختلف در سراسر کشور در هر ساعت از شبانه‌روز، بهره‌مند شوند.

هیات‌ها می‌توانند ضمن اعلام برنامه‌های خود برای اطلاع‌رسانی در شبکه محفل، فایل تصویری یا صوتی مراسم خود را برای پخش در اختیار این تلویزیون اینترنتی قرار دهند یا درخواست خود برای پخش زنده را به این شبکه اعلام کنند تا پس از بررسی‌های فنی امکان پخش زنده برای آنها فراهم شود. این شبکه امکان پخش همزمان برنامه‌ها از صفحات مجازی هیات‌ها را نیز فراهم کرده است.

آخرین آمار شیوع کرونا

در این شرایط سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۲۷۹ مبتلای جدید به ویروس کرونا از پنج‌شنبه (۳۰ مرداد) تا جمعه (۳۱ مرداد ۹۹) خبر داد. به گفته سیما سادات لاری تعداد کل مبتلایان در کشور به ۳۵۲‌هزار و ۵۵۸ نفر رسیده است که از این تعداد ۳۰۴‌هزار نفر و ۲۳۶ نفر بهبود یافته‌اند. همچنین در این مدت ۱۳۹ نفر از هموطنان به‌دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و مجموع کل فوتی‌ها به ۲۰‌هزار و ۲۶۴ نفر رسیده است. همچنین ۳۸۶۹ نفر در وضعیت شدید این بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=157793

ثبت نظر

-