چرا شهر یزد، به حسینیه ایران معروف است؟

  • کد خبر : 157726
  • 01 شهریور 1399 - 11:10
چرا شهر یزد، به حسینیه ایران معروف است؟

نیوز: یزد یکی از قدیمی ترین و زیباترین شهرها با معماری خاص خود هست.این شهر را حسینیه ایران می نامند.سیدحسن حسینی مسئول دبیرخانه بین المللی یزد حسینیه ایران گفت: قدمت؛ از آن رو که ارادت مردم یزد به آل الله به ویژه حضرت اباعبدالله (ع) سده‌های طولانی است که برقرار است چنانچه هم اکنون در یزد، مجالس و روضه‌هایی که عمرشان از ۴۰۰ سال متجاوز است، سند و گواه آن موجود است.

او افزود: کثرت؛ از آن جهت که در هر کوی و برزن و در هر روز از سال، پرچم عزای حسینی برافراشته است و نیز تعدد تکیه‌ها و حسینیه‌ها، به گونه‌ای که هم اکنون بیش از ۳۶۰ حسینیه تنها در شهر یزد وجود دارد که این عدد با احتساب دیگر شهرهای استان به بیش از هزار حسینیه می‌رسد.

حسینی ادامه داد: سبک خاص و تنوع عزاداری با این توضیح که در عین شکل و محتوای یکسان با دیگر شهرها، وجوهی منحصر به فرد و اختصاصی در آیین و مراسم دارد، زیرا نخل برداری یزد با آن عظمت و شکوه در هیچ جای دنیا سابقه ندارد و سبک خاص نوحه خوانی و سینه زنی عزاداران یزدی شهره عام و خاص است.

مراسمات باشکوه سوگواری ماه محرم در شهرهای مختلف ایران

مراسم معروف نخل گردانی از دوران صفویه:

نَخل‌گَردانی، مراسمی است که شیعیان برخی مناطق به عنوان تشییع نمادین پیکر امام حسین (ع) در عزاداری روز عاشورا برگزار می‌کنند. در این مراسم اتاقکی شبیه تابوت با پوشش سیاه و آراسته با انواع شال‎های رنگارنگ و آیینه در حسینیه‌ها، تکایا و محل‎هایی که در آن عزاداری محرم برگزار می‌شود، توسط مردم حمل می‌گردد و این تابوت نمادی از مراسم سوگواری محرم در ایران خوانده می شود و مابقی روز‌های سال در مقابل یا داخل حسینیه‌ها و مساجد نگهداری می‌شود.

نخل‌گردانی بیشتر در شهر‌ها و آبادی‌های اطراف کویر مرکز‌ی ایران رواج دارد؛ از جمله جنوب خراسان، سمنان، دامغان، خمین، نواحی قم، کاشان، ابیانه، خور و بیابانک، زواره، اردستان و نائین. بیشترین و شاخص‌ترین نخل‌های ایران در استان یزد دیده می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=157726

ثبت نظر

-