اختصاصی| چطور با سیستم ایمنی ضعیف، سالم بمانیم؟

  • کد خبر : 155720
  • 30 مرداد 1399 - 13:48
اختصاصی| چطور با سیستم ایمنی ضعیف، سالم بمانیم؟

کد خبر: ۱۶۱۴۳۳

تاریخ انتشار: پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ – ۰۷:۴۴

سیستم ایمنی ، بدن را از انواع عفونت ها محافظت می کند. فردی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد مستعد ابتلا به عفونت های مکرر است.

سرویس ترجمه نیوز، گلبول های سفید، غدد لنفاوی و آنتی بادی ها جزو ارگان هایی هستند که سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهند. اختلالات زیادی ممکن است موجب نقص سیستم ایمنی بدن هر فرد شود. برخی از بدو تولد دچار این مشکل بوده و برخی دیگر نیز به دلیل عوامل محیطی، دچار آن می شوند؛ عواملی مانند بیماری ایدز، انواع خاصی از سرطان ها، سوء تغذیه، هپاتیت و برخی از درمان های پزشکی. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ، بیشتر در معرض خطر  ابتلا به عفونت های مکرر و بروز علائم شدیدتر آن قرار دارند.

 

این افراد احتمالا بیشتر مستعد ابتلا به ذات الریه و سایر بیماری های ناشی از باکتری ها و ویروس ها  از جمله ویروس کرونا هستند؛ بیماری هایی که می تواند تأثیر مخربی بر زندگی یک فرد با سیستم ایمنی ضعیف داشته باشد. در این مطلب،  به علائم و نشانه های سیستم ایمنی ضعیف نگاه کرده و نکاتی را ارائه می دهیم که می تواند به چنین افرادی  در سالم ماندن کمک کند.

 

نشانه‌های سیستم ایمنی ضعیف

از جمله علائم اولیه سیستم ایمنی ضعیف، مستعد بودن بدن برای ابتلا به عفونت هاست. فرد دارای سیستم ایمنی ضعیف به احتمال زیاد بیشتر از سایر افراد به عفونت مبتلا شده و ممکن است این بیماری در وی شدیدتر و  سخت تر باشد. چنین فردی همچنین ممکن است به عفونت هایی مبتلا شود که یک فرد با سیستم ایمنی قوی تر به آن مبتلا نمی شود. عفونت هایی که غالبا افراد با سیستم ایمنی ضعیف را گرفتار می کند شامل:  ذات الریه، مننژیت، برونشیت و عفونت های پوستی می باشد. 

 

اختلالات خودایمنی، التهاب اندام های داخلی، ناهنجاری هایی مانند کم خونیؤ مشکلات گوارشی مانند اسهال و از دست دادن اشتها و تاخیر در رشد کودکان از دیگر علائم افراد با سیستم ایمنی ضعیف می باشد. با انجام آزمایش خون می توان دریافت که فرد سیستم ایمنی ضعیفی دارد یا قوی. در این آزمایش مشخص می شود که تعداد آنتی بادی های موجود در خون فرد در محدوده طبیعی است یا خیر.

 

نکاتی برای سالم‌ماندن

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید برخی تدابیر را رعایت کرده تا احتمال ابتلا به عفونت ها و سالم ماندن خویش را تا حدممکن کاهش دهند. 

 

۱. بهداشت خوب

یکی از ساده ترین راه هایی که یک فرد با سیستم ایمنی ضعیف می تواند برای سالم ماندن انجام دهد رعایت صحیح بهداشت است.شستن مکرر دستها نمود بارز رعایت بهداشت به شمار می آید. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) توصیه می کند که در موارد زیر دستها باید شسته شود: قبل ، حین و بعد از تهیه غذا و میان وعده، 

  قبل از غذا خوردن،  بعد از تمیز کردن بینی، عطسه یا سرفه،  قبل و بعد از درمان بریدگی یا زخم باز روی پوست،  بعد از ارتباط با شخصی که بیمار است، بعد از استفاده یا کمک به کودک در حمام ،‌ بعد از تعویض پوشک نوزاد، بعد از لمس یک حیوان یا غذای حیوانات، بعد از تماس با زباله. 

 

۲٫ دوری از افراد بیمار

افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف باید از نزدیکی به هر کس که دچار سرماخوردگی یا عفونت دیگری است، خودداری کنند. ویروس ها و سایر بیماری های عفونی از طریق تماس نزدیک می توانند از فردی به فرد دیگر انتقال یابد. این ویروس ها همچنین می تواننداز طریق ذرات تنفسی که فرد هنگام سرفه یا عطسه ، در هوا بیرون می زند پراکنده شوند.  همیشه نمی توان از افرادی که بیمار هستند دوری کرد. با این وجود ، فرد دارای سیستم ایمنی ضعیف همیشه باید از تماس نزدیک مانند به آغوش کشیدن یا بوسیدن شخص بیمار  تا زمان برطرف شدن بیماری وی، خودداری کند. همچنین باید از اشتراک غذا و نوشیدنی با فرد بپرهیزد. 

 

۳. قرنطینه در همه‌گیری کرونا

کسانی که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند در صورت ابتلا به ویروس کرونا دچار علائم شدیدتر این بیماری می شوند. توصیه CDC به این افراد این است که در صورت امکان در طول همه گیری در خانه بمانند، مرتباً دستان خود را بشویند،  فاصله ۲ متر را از سایر افراد رعایت کرده، تمامی سطوح را پاکیزه و ضدعفونی کنند،  در صورت بروز مشکل، حتما با پزشک مشورت کنند و در صورت ابتلا حتما از خانواده و اطرافیان کمک بگیرند. 

 

۴. ضدعفونی کردن خانه

میکروب هایی که امکان ایجاد بیماری را دارند می توانند در برخی از سطوح و وسایل موجود در خانه مانند درهای کمد و یا کنترل از راه دور وسایل وجود داشته باشند. فرد می تواند با ضد عفونی کردن مرتب آنها ، تعداد میکروب های موجود  در این مناطق و اشیاء را کاهش دهد. استفاده از واکسن نیز می تواند کمک زیادی به این افراد کند.

مترجم:‌لیلا فرجی
سرویس ترجمه نیوز

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=155720

ثبت نظر

-