اختصاصی| نکات طلایی برای تشویق کودکان به ماسک زدن

  • کد خبر : 154433
  • 29 مرداد 1399 - 12:51
اختصاصی| نکات طلایی برای تشویق کودکان به ماسک زدن

کد خبر: ۱۶۱۳۵۹

تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۰:۳۸

در این مطلب می‌خوانیم که چگونه کودکان و نوجوانان را مجاب به استفاده از ماسک کنیم.

به گزارش سرویس ترجمه نیوز، بسیاری از بزرگسالان از مزایای استفاده از ماسک جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا اطلاع دارند و در مطالعات مختلف نیز تاثیر این کار به اثبات رسیده است، اما مجاب کردن کودکان به استفاده از ماسک، بنا به سنی که در آن قرار دارند، یک چالش اساسی محسوب می شود. در اینجا کارشناسان توصیه هایی به والدین کرده اند که با رعایت آنها همه می توانیم از شیوع این بیماری جلوگیری کنیم.

 

کار نیکو کردن از پُر کردن است

 

دکتر شائونا گولی که خود نیز تجربه های شخصی زیادی برای مجاب کردن کودکان خود به استفاده از ماسک داشته، می گوید: این مساله نیز نیاز به گذر زمان دارد، مثلا به سابقه استفاده از شلوار جین فکر کنید. مدت ها طول کشید که مردم با پوشیدن جین احساس راحتی کنند. بنابراین به کودکان نیز زمان دهید تا به زدن ماسک عادت کنند، این کار را روزانه در خانه انجام دهید. در ضمن با هر گروه سنی نیز به زبان خودشان صحبت کنید، تا از زدن ماسک طفره نروند.

 

صحبت کردن با کودکان کم سن و سال

 

به اعتقاد دکتر گولی بهتر است والدین برای تشویق کودکان ۲-۴ ساله، خودشان از ماسک استفاده کنند. کودکان در این سن تمایل زیادی به تقلید از دیگران دارند، اگر افراد خانواده ماسک بزنند، آنها نیز ماسک خواهند زد. همچنین طرح روی ماسک نیز برای این گروه سنی مهم است. بهتر است برای کوچکترها و بچه های مدرسه ای از طرح های خنده دار یا طرح شخصیت های کارتونی استفاده شود. ماسک بچه ها باید رنگی باشد تا به این ترتیب بتوان آنها را از ماسک بقیه اعضای خانواده جدا کرد. همچنین می توان از شکل حالات چهره مانند خنده و غیره استفاده نمود.

 

هدف از این کار هدایت آنها به سوی استفاده از ماسک است، اما اگر کودک طاقت چندانی در اینباره از خود نشان نمی دهد، صبوری به خرج دهید. بدترین کاری که می شود در اینباره انجام داد، اعمال زور برای زدن ماسک است.

 

اگر کودکتان از زدن ماسک می ترسد، به او عکس کودکانی که ماسک های رنگی زده اند را نشان دهید، یا ماسکی با عکس حیوان یا شخصیت کارتنی مورد علاقه اش  برایش بیابید.

 

کودکان مهدکودکی یا سال اول ابتدایی

 

از نظر دکتر گولی کودکان در این دوره بیشتر از اطرافیان خود الگوبرداری می کنند. اگر او تمایل به استفاده از ماسک نشان داد، شما نیز از فرصت استفاده کرده و درمورد اهمیت ماسک با او صحبت کنید. مثلا به او بگویید که با زدن ماسک او می تواند از انتقال میکروب به دوستانش جلوگیری کند و از خودش هم محافظت نماید.

 

کودکان در این سن درک بسیار خوبی از قوانین دارند، بنابراین اهمیت زدن ماسک در این دوره را مانند پوشیدن کفش برای آنها تشریح کنید تا درک بهتری از شرایط داشته باشند. مثلا به او بگویید که بتمن از ماسک استفاده می کند تا دشمنانش به او آسیب نرسانند، بنابراین ماهم باید در مکان های عمومی ماسک بزنیم.

 

کودکان در مقطع ابتدایی

 

کودکان در این سن درک بهتری از فرایندهای موجود در جامعه دارند، بنابراین بد نیست والدین با آنها مستقیما صحبت کرده و با انتخاب کلمات مناسب از انها بخواهند که مسولیت اجتماعی خود را در دوره بیماری به بهترین شکل ایفا کنند. مثلا به او بگویید که در جامعه میکروبی وجود دارد که باعث بیماری همه شده، پس می توانی با زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی با دوستانت و شستن دست ها، به بهبود مردم کمک کنی. به او بگویید که پزشکان به کمک ما نیاز دارند، پس سعی کن بدون ماسک به مکان های عمومی نروی. 

اگر تبدیل به الگوی خوبی برای کودکان شوید، کودکان نیز با پیروی از رفتار شما سعی می کنند که به بهبود وضع موجود کمک کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=154433

ثبت نظر

-