اختصاصی| تشخیص بیماری آلزایمر با آزمایش خون ممکن شد

  • کد خبر : 153613
  • 28 مرداد 1399 - 19:40
اختصاصی| تشخیص بیماری آلزایمر با آزمایش خون ممکن شد

کد خبر: ۱۶۱۲۸۰

تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۷:۰۳

در این مطلب می‌خوانیم که چطور می‌توان به کمک آزمایش خون بیماری آلزایمر را تشخیص داد.

به گزارش سرویس ترجمه نیوز، در ادامه مصاحبه ای با دکتر رندول بتمن و دکتر نیکلاس بارتلمی از دانشگاه واشنگتن را می‌خوانیم که از نتایج تحقیقات اخیرشان درمورد بیامری آلزایمرو روش های جدید آنها در تشخیص این بیماری از طریق آزمایش خون صحبت می‌کند. 

 

چرا تصمیم گرفتید که درمورد بیماری آلزایمر و نحوه تشخیص آن تحقیق کنید؟

 

بیماری آلزایمر تاثیرات زیادی روی نسل مسن ما دارد، منجر به ناتوانی و مرگ  شده و درمان موثری نیز برای آن وجود ندارد، حالا فرصتی فراهم شده تا بتوان با تحقیقات دقیق علمی روش معالجه ر ا تغییر دهیم.

 

بیماری آلزایمر برایم بسیار مهیج است، زیرا این بیماری تلفیقی از پابه سن گذاشتن افراد و نحوه کارکرد مغز آنهاست.

 

نیکولاس می گوید: من یک شیمی دان تحلیلی هستم که با استفاده از طیف سنجی جرمی در زمینه تحلیل بیومولکولی تخصص دارم. این فرصت را داشتم که که پس از دریافت مدرک دکترا در سال ۲۰۱۲ به تیم تحقیقاتی بیماری آلزایمر(AD) ملحق شوم. خواهر مادربزرگم در سال ۲۰۰۷بخاطر AD جان خود را از دست داد و من از میزان ویرانگر بودن این بیماری مطلعم. حالا می خواهم از مهارت هایم برای یافتن درمان این بیماری استفاده کنم.

 

چرا انجام یک آزمایش صحیح و قابل اطمینان برای تشخیص این بیماری تا این حد اهمیت دارد؟ محدودیت های اسکن PET که برای تشخیص کنونی آلزایمر استفاده می شود، چیست؟

 

بمنظور درمان این بیماری، باید این بیماری را به درستی شناسایی کنیم. اخیرا اسکن های PET دچار محدودیت هایی شده اند، از طرفی هزینه های این نوع تشخیص بالاست و در روند آن از رادیواکتیو استفاده می شود.

 

چگونه به این نتیجه رسیدید که برای تشخیص بیماری آلزایمر می توان از آزمایش خون استفاده کرد؟ این آزمایش چگونه انجام می شود؟

 

تحقیق قبلی ما درباره مایع سربروسپینال اطراف مغز بود که که طی آن مشخص گردید که نوعی بیومولکول خاص بنام ptau 217 بصورت چشمگیری در این افراد افزایش یافته است. فکر می کردیم که ptau217 می تواند از مایع اطراف مغز وارد خون شود و درصورت انجام یک آزمایش صحیح، در خون شناسایی شود.

 

در این آزمایش ptau217 و سایر تاوهایی که در طیف سنجی جرمی شکل گرفته اند نیز اندازه گیری می شود، این روش روشی فیزیکی با دقت بسیار بالاست. بنابراین با این آزمایش می توانیم سطح ptau217 را در پلاسمای خود اندازه گیری کنیم.

 

هرچند قبل از تزریق نمونه خود در ظرف طیف سنج، می بایست راهی برای تمیز کردن خون و غلظت ptau217 می یافتیم. این مرحله بسیار حساسی بود. البته طیف سنجی که استفاده می کنیم، در نوع خود یکی از حساس ترین طیف سنج هاست.

 

میزان حساسیت بسیار مهم است، زیرا مقدار ptau217 در خون بسیار کم است. تا به امروز ptau217 کمترین مقدار پروتئینی است که با استفاده از طیف سنجی جرمی در خون اندازه گیری شده است.

 

Ptau217 چیست و میزان دقت شناسایی آن توسط آزمایش تا چه حد است؟

 

P مخفف فسفراسیون است که نوعی تعدیل یا به بیان ساده تر برچسبی است که به پروئتین چسبیده است. این تعدیل توسط یک آنزیم شکل می گیرد. تاو (tau)یکی از دو پروتئینی است که به شکل تجمع پروتئین در مغز بیماران آلزایمری دیده می شود. ۲۱۷ نیز کدی مشخص برای یافتن مکان فسفراسیون در پروتئین تاو است.

 

تشخیص ptau217 بسیار دقیق انجام می شود. سیگنال طیف سنج جرمی بقدری دقیق است که ما ۱۰۰% مطمئنیم که این سیگنال مربوط به ptau217 است.

 

آیا فکر می کنید که با یک آزمایش خون ساده برای تشخیص آلزایمر، می توانیم میزان افرادی که در معرض این بیماری قرار دارند را کاهش دهیم؟

 

تنها راه کاهش این تعداد، یافتن راه حل درمان است. این آزمابش به تحقیقات بالینی در جهتسرعت بخشیدن به فرایند تست داروها کمک می کند.

 

اگر در آینده درمانی برای این بیماری پیدا شود، این آزمایش می تواند با بررسی جمعیت، افراد مستعد را شناسایی نماید وافراد می توانند از مزایای درمان استفاده کنند.

 

قبل از انجام این تست در شرایط واقعی چه تحقیقات دیگری باید انجام شود؟

 

برای این کار ما نیاز به اصلاح سیستم های با توان عملکردی بالا و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته داریم. بعلاوه باید مقدار خون مورد نیاز برای آزمایش را کاهش دهیم و این آزمایش را با سایر آزمایشات مکمل ادغام نموده تا بتوانیم ناهنجاری مربوط به ریسک آتی بیماری آلزایمر را در مراحل اولیه شناسایی کنیم.

 

اقدامات بعدی شما در حیطه تحقیقاتی چیست؟

 

انجام آزمایشات مازاد دررابطه با ptau217 در خون و سایر بیومارکرهای پروئتین و تاو در بیماری آلزایمر.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=153613

ثبت نظر

-