حیات موجودات جان سخت در مکان هایی عجیب و غریب

  • کد خبر : 15353
  • 10 اسفند 1398 - 10:51
حیات موجودات جان سخت در مکان هایی عجیب و غریب

آن طور که به نظر می رسد، در کهکشان ما، تنها جایی که امکان حیات و زندگی وجود دارد، کره زمین است. فضانوردان زیادی در جستجوی زندگی در کرات و سیارات دیگر، به فضا سفر کرده اند. طبق نظر آنان، فقط کره زمین است که در آن امکان حیات و ادامه زندگی وجود دارد. اگر هم در جایی غیر از کره زمین حیات و تمدنی باشد، بشر هنوز به آن دست نیافته است.

با این وجود مکان هایی نیز در کره زمین وجود دارد که وجود حیات در آن مکان ها برای ما غیرقابل باور است. چرا که از نظر ما شرایط جوی و محیطی مناسب برای ادامه حیات در آنجا حاکم نیست. اما در کمال ناباوری باید گفت که حیات در این مکان ها وجود دارد. موجودات جان سخت کره زمین در این مکان ها دوام می آورند. آنها قادر به ادامه حیات در این شرایط طاقت فرسا می باشند. در ادامه با این موجودات جان سخت و محیط زیست آنها بیشتر آشنا شوید:

دریای جوشان- موجودات جان سخت

دریای جوشان

زندگی یک موجود جان سخت در آب جوشان

دمای آب در حال جوش را در مبحث حیات روی زمین تصور کنید. می توانید تصور کنید که در چنین دمایی، زندگی روی کره زمین وجود داشته باشد؟ معمولا ما برای میکروب زدایی برخی ظروف  آن ها را می جوشانیم تا میکروب زدایی شوند. در کف اقیانوس و در دمایی که برای انسان غیر قابل تحمل است، گونه ای از موجودات جان سخت وجود دارد. این موجود شکل میگو را دارد که به آن میگوی بدون چشم می گویند. میگوی بدون چشم در این دما به راحتی به حیات خود ادامه می دهد. آب های عمیق اقیانوس با دارا بودن مواد معدنی غنی، بستر مناسبی برای اینگونه میگوها به حساب می آیند.

قطب - یخ- موجودات جان سخت

قطب- یخ

ادامه حیات در یخ های منجمد

در مقابل مطلب بالا پیرامون حیات در زمین، اینک در دمای بسیار پایین هم زندگی روی کره زمین جریان دارد. نه تنها در زیر یخ های اقیانوس ها، بلکه در خود یخ و درون آن نیز حیات جریان دارد. گونه هایی از میکروب ها توسط دانشمندان کشف شده است که حتی بعد از قرن ها می توانند به حیات برگشته و حیات خود را از سر گیرند. دانشمندان از کشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه جانداران میکروسکوپی و میکروب هایی را که قرن ها پیش در قدیمی ترین یخ های قطب جنوب انجماد پیدا کرده بودند را دوباره زنده کرده و به حیات  برگرداندند.

دریای مرده- موجودات جان سخت

دریای مرده

زیست یک جان سخت در دریای مرده

این اصطلاح، به دریایی گفته می شود که از کثرت نمک در آبش امکان زندگی را از همه موجودات را می گیرد. در همین نمک فراوان دریا، نوعی میکروب به نام هالوفیل زندگی می کند.

 

زندگی در کیلومترها پایین تر از سطح زمین

در اینکه وجود خورشید تا چه اندازه برای کره زمین لازم و حیاتی است، شکی نیست. تعجب اینجاست که این تزریق حیات تا چه مکان هایی از سطح زمین نفوذ داشته است که حتی در مکان هایی دور از انتظار نیز زندگی را می توان یافت. همین میکروب ها،  در جایی درون سنگ های سخت و با فاصله کیلومترها پایین تر از سطح زمین، زنده هستند و به حیات خود ادامه می دهند.

فضا نورد- موجودات جان سخت

فضانورد

زندگی در اتاق های استریل و فوق العاده تمیز

فضانوردان هنگامی که قصد سفر به فضا را دارند، باید چند روزی را در اتاق یا فضایی استریل و فوق تمیز بگذرانند. دلیل این کار این است که نمی خواهند حامل آلودگی و میکروب از کره زمین به کرات دیگر یا خارج از جو زمین باشند.  برای این کار، فضانوردان توسط تابش های فوق نور و پرتوها و همین طور پلاسما استریل می شوند. با تمام این سختی ها و مراقبت ها، گاهی گروهی از میکروب ها در برابر این عملیات فوق تمیز تاب آورده و با فضانوردان به فضا می روند. پس در شرایطی که حتی فکرش را هم نمی کنیم، امکان وجود موجودات جان سخت هست.

دریاچه قیر-

دریاچه قیر

تصور حیات موجودات جان سخت درون دریاچه ای از قیر

در کمال تعجب می توان گفت که درون دریاچه ای که مملؤ از حباب های قیر و گرما است، باز  میکروب های سرسختی وجود دارند. آنها می توانند  این شرایط زیست را پذیرا باشند. دریاچه ای واقع در جزایر کارائیب ترینداد، بزرگترین دریاچه قیر جهان نامیده می شود. در این دریاچه، طبق اثبات دانشمندان در حدود ده میلیون میکروب در هر گرم قیر یافت می شوند.

 

 >>>بیشتر بخوانید:

با عجیب ترین حیوانات کره زمین آشنا شوید/همراه با عکس

 

حیات بدون اکسیژن در عمیق ترین بستر اقیانوس ها

وجود این میکروب های سرسخت و مقاوم، حتی در قعر اقیانوس ها و دریای مدیترانه تعجب آور نیست، ولی باید بگوییم، در بین لایه های ضخیم سموم شمیایی و سولفیدها هم می شود این جانداران را یافت. در این میان وجود نوعی موجود عجیب که شباهت زیادی به عروس دریایی دارد، با نام لوریسیفرانس، نظر دانشمندان را به خود جلب کرده است و آنان به این نتیجه رسیده اند که امکان زندگی در بیرون از جو کره زمین نیز امکان پذیر است.

 

برهوت دره های خشک و حیات میکروب ها

قطب جنوب با فضای یخبندانش، دارای دره های خشکی نیز هست که تشابه فراوانی به هوا و فضای کره مریخ دارد. با تمام سردی و خشکی این دره ها، در آنجا نیز میکروب های زیادی در حال حیات هستند. شباهت دمای هوا در این نقطه و کره مریخ، دانشمندان را امیدوار به یافتن نشانه هایی از زندگی ، در این کره دور افتاده و فوق العاده سرد کرده است.

کره زمین

کره زمین

مدار زمین، خلأ فضا و وجود زندگی

درست است که در خارج از کره زمین و در خلأ تابش نور آفتاب بطور غیر قابل تحملی در جریان است، ولی باید گفت، موجوداتی با نام خرس های آبی که به هشت پاها شبیه هستند وجود دارند.آنها در این خلأ قادر به ادامه زندگی هستند. تا اینجا فقط میکروب ها بودند که در هر شرایطی قادر به حیات بودند.  این خرس های آبی موجودات جان سخت دیگری هستند که مشکلی با گرمای نود درجه ای انوار خورشید ندارند و حتی در سرمای منفی ۱۹۶ درجه نیز  دوام می آورند.

رادیو اکتیو- موجودات جان سخت

رادیو اکتیو

وجود حیات در میان زباله های رادیواکتیو

تشعشعات رادیواکتیو، با دوز ۱۰، گاهی هرگونه حیاتی را از بین می برند. حتی انسان هم قادر به تحمل چنین دوزی نیست. اما، باکتری های داینوکوکوس، می توانند در دوز ۵۰۰۰  هم زنده بمانند.  این موجودات جان سخت حتی امکان دارد تا دوز ۱۵۰۰۰ به زندگی خویش ادامه دهند. در بین کل موجودات زنده کهکشان ما، این باکتری جان سخت ترین و مقاوم ترین موجود شناخته شده است. از این موجود در کتاب گینس بنام سرسخت ترین موجود نام برده شده است.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=15353

ثبت نظر

-