مرادی: داور حق ندارد به مسائل فنی ورود کند

  • کد خبر : 153111
  • 28 مرداد 1399 - 11:17
مرادی: داور حق ندارد به مسائل فنی ورود کند

مرادی: داور حق ندارد به مسائل فنی ورود کندبه گزارش نیوز، مسعود مرادی از داوران برجسته سال‌های نه‌چندان دور کشورمان و جزو ناظران این رشته در آسیا، نسبت به حرفی که داور بازی استقلال و پیکان به قایدی زده واکنش نشان داد و در صحبتی که با نیوز داشت تأکید کرد داور چنین حقی ندارد.

قایدی ادعا کرده داور بازی با پیکان به او هشدار داده خودش را درون ۱۸ قدم زمین نزند. داور حق دارد به بازیکنی چنین حرفی بزند؟
من منطبق با قانون جواب می‌دهم. اولاً این موضوع اثبات نشده ولی داور هرگز حق ندارد در مسائل فنی بازیکنان یا تیمی دخالت کند.

پس نمی‌تواند تأکید یا توصیه‌ای به کسی بکند؟
خیر! داور موظف است اگر شبیه‌سازی یا مسائلی از این دست را دید واکنش نشان دهد. کلاً داور نمی‌تواند با نیت قبلی نسبت به بازیکن یا مربی وارد زمین شود. چون هرگونه تفکری می‌تواند روی قضاوتش تأثیر منفی بگذارد.

پس نمی‌تواند بازیکن را به این بهانه اخراج کند؟
نه ولی قبل از شروع بازی می‌تواند اخطار بدهد. یا حتی اخراج کند.

چطور؟
اگر بازیکنی قبل از شروع بازی فحاشی کند یا رفتاری بیرون از دایره ورزشی انجام دهد داور این حق را دارد که به او کارت زرد یا قرمز نشان بدهد. حتماً این اختیار برای جریان بازی نیست. کما اینکه پس از سوت پایان هم داور چنین حقی دارد. ولی چنین حقی ندارد که بازیکنی را از انجام عملی منع یا به آن تشویق کند. داور باید براساس آنچه می‌بیند قضاوت کند.

اگر بر فرض محال داور بازی با پیکان چنین حرفی زده باشد کمیته داوران می‌تواند با داور برخورد کند؟
امیدوارم داور بازی چنین حرفی نزده باشد و البته هرگز نمی‌توان این موضوع را اثبات کرد ولی خب قطعاً اگر چنین موضوعی باشد با داور برخورد می‌شود.

این موضوعی که به آن اشاره کردید به داوران خودمان تفهیم شده است؟
نیازی به تفهیم ندارد. این از مواردی است که نیاز به گفتن ندارد. جزو بدیهیات است. کدام داوری به بازیکن می‌گوید مبادا خودت را زمین بیندازی! داور این حق را دارد با دیدن چنین رفتاری بازیکن را جریمه کند و با جریمه اش بازیکن را منع می‌کند نه با زبان.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=153111

ثبت نظر

-