اختصاصی| پایان کرونا با این اپیدمی شروع می‌شود

  • کد خبر : 152999
  • 28 مرداد 1399 - 9:29
اختصاصی| پایان کرونا با این اپیدمی شروع می‌شود

کد خبر: ۱۶۱۲۳۰

تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ – ۰۱:۵۹

بررسی های جدید نشان می دهد سبک زندگی و محدودیت های رفت و آمدی ناشی از شیوع کرونا بسیاری از مردم را به استفاده از غذاهای فرآوری شده سوق داده است.

سرویس ترجمه نیوز، آیا تاکنون به رژیم غذایی مورد استفاده خود توجه و یا فیزیک بدنی خود را مجسم کرده اید؟ یک مطالعه تحقیقاتی در دانشگاه کپنهاگ نشان می دهد که عدم تحرک جسمی کافی، مدت زمان زیاد ماندن در خانه و استرس روحی روانی ناشی از قرنطینه و تعطیلی های کرونا،‌ به زمینه ای برای تشدید همه گیری چاقی در جوامع تبدیل شده است. به طور خلاصه می توان گفت که محققان دریافته اند که کرونا ویروس در حال ایجاد یک طوفان روانی و احساسات ناامنی در میان مردم بوده که می تواند در ماه ها و سال های آینده تعداد زیادی از مردم را گرفتار چاقی مفرط و اضافه وزن نماید. 

 

این کارشناسان می گویند باید تدابیر ویژه ای اتخاذ شود تا شرایط امن از ابتلا به کووید۱۹ برای همگان ایجاد شده بدون آنکه «سلامت متابولیک» آنها تحت الشعاع واقع شده و به خطر بیفتد. کریستوفر کلمنسن ، دانشیار مرکز بنیاد نوین نوردیسک برای تحقیقات اساسی متابولیک (CBMR) در این باره می گوید: ما نگران این هستیم که  سیاست گذاران به طور کامل درک نمی کنند که چگونه استراتژی هایی از قبیل تعطیلی ها، قرنطینه و بستن مشاغل می تواند باعث افزایش چاقی شود – یک بیماری مزمن با پیامدهای شدید برای سلامتی و در عین حال، با چند گزینه درمانی قابل اعتماد.

 

در راس نگرانی های محققان این نکته قرار دارد که مدتهاست افرادی که منابع اقتصادی کمتری در اختیار داشته و از رفاه مالی کمی برخوردارند غالبا به غذاهای ناسالم و فرآوری شده روی آورده و این مواد را به صورت روزانه و به عنوان غذای اصلی مصرف می کنند. به لطف وضعیت بحرانی اقتصاد جهانی که در حال وقوع است،‌ به طور ناگهانی وضعیت مالی میلیون ها انسان در سرتاسر دنیا بدتر شده است. پروفسور مایکل بانگ پیترسن ، نویسنده این تحقیق توضیح می دهد:  این احتمال وجود دارد که در آینده ای نزدیک تعداد افراد بیشتری به این نوع غذاها روی آورند چرا که تعداد افراد بیشتری شغل خود را از دست داده و مشکلات اقتثادی را تجربه می کنند.

 

چگونه فاصله گذاری اجتماعی بر سلامت روان و عادات غذایی تاثیر می گذارد

یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار در این زمینه، فاصله گذاری اجتماعی است. در همه گیری کرونا، عمل «دور ماندن از دیگران» یک واجب تلخ است. اما اگر از منظر چاقی به این مساله نگاه کنیم، خواهیم دید که وضعیت بدتر از این حرفهاست. دوری از دوستان و آشنایان اضطراب و استرس را به صورت فوری افزایش می دهد. علاوه بر این، باید در نظر داشت که بسیاری از افراد در خانه نشسته اند و هیچ کاری برای انجام دادن ندارند ،‌ همین وضعیت زمینه ای برای پرخوری ٖبیش از حد آنهم در تنقلات را فراهم کرده است. نباید فراموش کنیم که برای بسیاری از افراد تجربه ماندن در خانه آنهم به صورت مداوم سخت و بعضا بی معناست. 

 

درک این مساله که چرا کارشناسان و محققان زنگ هشدار چاقی را به صدا در آورده اند ،‌ آسان است. به گفته یکی از اساتید دانشگاه کپنهاگ که در انجام این بررسی نیز حضور داشته،  علم مدرن هنوز رابطه بین سلامت روان ، امور مالی و خطر چاقی را به طور کامل نمی داند. وی می گوید: ما می دانیم که بین چاقی و سلامت روانی یک فرد ارتباط وجود دارد اما دقیقا نمی دانیم که تاثیر آنها بر یکدیگر چگونه است. برای درک کامل همه عناصر و علت و معلولی که در اینجا ایفای نقش می کنند ، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

هنوز هم محققان در انتظارات علمی خود اطمینان دارند که هم فاصله گرفتن اجتماعی و هم افزایش نرخ بیکاری منجر به چاق شدن بیشتر افراد خواهد شد. محققان پیشنهاد می کنند که دولت ها و سازمان های بهداشتی ضمن تصمیم گیری در مورد راهکارهای مهار کرونا، این ملاحظات متابولیک را نیز مدنظر داشته باشند. بدیهی است که با تلاش کافی ، ایجاد برخی از راه های ایمن نگه داشتن مردم ازابتلا به  COVID-19 و در عین حال حفظ سلامت متابولیک آنها، غیرممکن نیست.

مترجم:‌لیلا فرجی
سرویس ترجمه نیوز

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=152999

ثبت نظر

-