تحقیر جدید آمریکا از زبان ظریف

  • کد خبر : 152525
  • 27 مرداد 1399 - 22:58
به گزارش نیوز،

محمدجواد ظریف در سخنرانی امروز خود، به طرح مباحث جلسات پیش و تغییر مراکز قدرت از غرب به شرق پرداخت و گفت: نه غرب، بلکه آمریکا نیروی تئوری ساز و شکل دهنده روابط بین المللی است.

اخبار سیاسی– وی با طرح این پرسش که چرا انحصار غرب در حال پایان یافتن است، افزود: آمریکا در جریان جنگ سرد مجبور بود که در موارد فراوان به حق وتو متوسل شود.

محمد جواد ظریف با اشاره به اینکه آمریکا را تنها یک کشور در جلسه اخیر شورای امنیت در خصوص قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران همراهی کرد، این رخداد را ناشی از تغییرات اساسی در روابط بین الملل دانست.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: آمریکا هم می تواند اشتباه محاسباتی انجام دهد. با قطعنامه ۳۵ پاراگرافی هم یک رای همراهی اش کرد و با قطعنامه ۴ پاراگرافی هم یک رای. وزیر امور خارجه آمریکا مجبور است که از دومینیکن برای همراهی خواهش کند.

ظریف استکبار و غیر حرفه ای گری را از دیگر نقاط ضعف دستگاه دیپلماسی آمریکا دانست که در انتصابات وزارتخانه امور خارجه آن کشور نمود داشته است.

ظریف تکبر و غیر حرفه ای گری را از دیگر نقاط ضعف دستگاه دیپلماسی آمریکا دانست که در انتصابات وزارتخانه امور خارجه آن کشور نمود داشته است.

وی گفت: دیگر آنچه که در دنیا رخ می دهد ناشی از تعامل قدرتهای بزرگ نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه جهان در واقع وارد عصر پساغرب شده است، گفت: دیگر آنچه که در دنیا رخ می دهد ناشی از تعامل قدرتهای بزرگ نیست.

ظریف با اشاره به روند آستانه برای حل مسئله سوریه گفت: که در ابتدا همه با روند آستانه مخالف بودند چرا که غرب عادت کرده که فکر کند تنها منبع ایجاد صلح است. در آفریقا هم وضع مشابهی است و اتحادیه آفریقا در رسیدگی به مشکلات گوناگون موفق تر بوده است.

ظریف در ادامه گفت: ما شاهد ناکامی قدرتهای های هژمونیک مهم جهان در رسیدن به اهداف موردنظرشان طی مقاطع مختلف در جهان بودیم. این فرآیند باسابقه ای بوده که از جنگ ویتنام آغاز شد. شما به جز حمله نظامی آمریکا به گرانادا موردی را بگویید که آمریکا در حمله نظامی به کشوری به اهدافش رسیده باشد؟ نمونه  دیگری نیست چون این حملات نظامی آمریکا شکست بودند.

ظریف در ادامه عنوان کرد: حتی قدرتهای جهان نیز در رسیدگی به برخی چالش‌های جهان ناکام ماندند. برای نمونه شاهد این هستیم که ویروس کرونا چگونه قدرتهای جهان را به زانو در آورده است.

وی سپس به ناکامی غرب در حل مسئله تروریسم در جهان و ایجاد ناامنی بیشتر در شهرهای مختلف از جمله نیویورک اشاره کرد و گفت: هزینه نظامی هنگفت سالیانه آمریکا حتی نتوانسته موجب تامین امنیت برای مردم خود این کشور شود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران سپس به تحولی دیگر در جهان با عنوان “دولتها یا کشورهای ناکام” اشاره کرد که نتیجه مداخله هژموتیک قدرتهای جهان بوده اند که هزینه های اقتصادی و سیاسی برای این کشورهای ناکام به دنبال داشته است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=152525

ثبت نظر

-