اختصاصی| چرا بارداری در افراد مبتلا به کرونا ممنوع است؟

  • کد خبر : 151623
  • 27 مرداد 1399 - 7:34
اختصاصی| چرا بارداری در افراد مبتلا به کرونا ممنوع است؟

کد خبر: ۱۶۱۱۱۴

تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ – ۰۸:۰۰

مدیر مرکز درمان ناباروری این سینا در گفتگو با نیوز اظهار داشت:

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا در گفتگو با خبرنگار نیوز با بیان اینکه تعدادی از خانواده ها به دلیل شیوع کرونا به مراکز ناباروری مراجعه نمی کنند، گفت: یک زوجین ممکن است چند سال برای باروری وقت نداشته باشد و این انتظار برای اتمام کرونا امکان دارد زمان طلایی باروری آن ها را به خطر بیندازد.

نیوز – مشکات سخاوتی: تولد فرزند را شاید بتوان زیباترین اتفاق زندگی هر زوجی دانست و اگر زوجینی به هر دلیلی در طول زندگی با مشکل ناباروری مواجه شوند، دوران بسیار سخت و ملتهبی خواهند گذراند و چه جدایی ها که بر سر فرزنددار نشدن اتفاق افتاده است.

امروزه درمان ناباروری ناممکن نیست اما زوجین علاوه بر صرف هزینه، باید در طول درمان، همدلی، صبر و حوصله هم پیشه کنند تا اینکه بالاخره به نتیجه رسیده و روزی تولد فرزندشان را جشن بگیرند.

متأسفانه این روزها شیوع کرونا هم مزید بر علت شده و بسیاری از زوجین درمان های ناباروری را به تعویق انداخته اند در حالیکه زمان طلایی پاسخ به درمان های باروری گاهی محدود است!

خبرنگار نیوز در رابطه با تأثیر کرونا بر ناباروری افراد و حمایت های دولتی از مراکز ناباروری با دکتر علی صادقی تبار، مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا به گفتگو پرداخته که مشروح آن را در زیر می خوانید؛

آیا کرونا باعث ناباروری می شود؟

دکتر صادقی تبار در پاسخ به تأثیر کرونا در ناباروری افراد گفت: مقاله متقن و محکمی که بتوان به آن استناد کرد که آیا کرونا عامل ناباروری هست یا نه وجود ندارد اما در رابطه با اینکه اگر فردی مبتلا به کرونا شد می تواند باردار شود و درمان های ناباروری را دنبال کند یا خیر، بررسی هایی را شروع کرده اند و دستورالعمل هایی توسط سازمان بهداشت جهانی براساس همین اطلاعات اندک جمع آوری شده است.

او اضافه کرد: اظهار نظر در مورد اینکه بیماری کووید ۱۹ چه تأثیری بر جنین می گذارد نیز فعلا زود است چون باید مادران باردار مبتلا به کرونا پس از زایمان، سلامت کودکشان در سنین مختلف مورد بررسی قرار گیرد و بتوانیم اظهار نظر علمی در مورد این داشته باشیم که آیا ابتلای مادر باردار به کرونا  بر فرزندش اثر داشته یا نه.

افراد مبتلا به کرونا اقدام به بارداری نکنند!

وی اظهار داشت: همچنین چون کرونا سیستم تنفسی را دچار مشکل می کند به افرادی که تصمیم به بارداری دارند چه به طور طبیعی چه از طریق درمان های ناباروری، توصیه می شود که اقدام به بارداری نکنند و پس از بهبود کامل بیماری، باردار شوند. ما نیز در مراکز ناباوری این مسأله را رعایت می کنیم و درمان های ناباروری را برای فرد مبتلا به کرونا و در معرض، انجام نمی دهیم.

صادقی تبار با بیان اینکه تعدادی از خانواده ها به دلیل شیوع کرونا و ترس از ابتلا، به مراکز ناباروری مراجعه نمی کنند و منتظرند که ببینند آینده بیماری به کجا می رسد هم گفت: اگر این توقف طولانی شود، می تواند فرصت های بارداری را از زوجین بگیرد، زیرا کرونا امکان دارد تا مدت ها با ما باشد، یک زوجین ممکن است چند سال برای باروری وقت نداشته باشد و این انتظار برای اتمام کرونا امکان دارد زمان طلایی باروری زوجین را به خطر بیندازد.

هنوز بودجه ای از وزارت بهداشت برای کمک به زوجین نابارور دریافت نکرده ایم

او حمایت سازمان هایی مانند وزارت بهداشت، مجلس و بیمه ها را از زوجین نابارور مهم دانست و بیان کرد: قرار بود وزارت بهداشت یک هزینه ای را برای درمان ناباروی زوجین اختصاص دهد اما توزیع خوبی از نظر بودجه صورت نگرفت و از مردم به خوبی حمایت نشد، به دلیل اینکه بخش عمده هزینه ای که برای حمایت از زوجین نابارور گذاشتند، صرف زیر ساخت ها در دانشگاه ها شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر وزارت بهداشت و مجلس این بودجه را با یک سازوکار ساده در اختیار یک نهاد، هیأت امنا یا دفتری بگذارند و سپس آن نهاد ثالث، براساس دسترسی به مراکز دولتی و خصوصی، بودجه را در اختیارشان بگذارد،  هر زوجی که به هر مرکز درمان ناباروری مراجعه می کند در واقع از او حمایت می شود.

صادقی تبار  ادامه داد: مجلس خوشبختانه امسال پیشنهاد مبلغ ۴ میلیون تومان کمک مالی از زوجین بارور را ارائه داده اما هنوز بودجه ای اختصاص داده نشده است. برآوردهای ما نشان می دهد با یک بودجه معقول و اندک برای کشور، اگر این تسهیلات برای زوجین بارور اختصاص داده شود، همه ی زوجین نابارور ترغیب شده و خدمات ناباروری را دریافت می کنند.

حمایت از زوجین نابارور و بر طرف شدن مشکلات جمعیتی کشور

مدیر مرکز ناباروری این سینا با تأکید بر اینکه با حمایت از زوجین نابارور مشکل هرم جمعیتی کشور که رو به پیری می رود تا حدودی برطرف شده و تولید موالید کشور بالا خواهد رفت، به نیوز گفت: ما حدود ۹۰ مرکز ناباروری در کشور داریم که این ها آمادگی دارند که اگر بودجه ها برای حمایت از زوجین نابارور در اختیارشان قرار گیرد، خدمات ناباروری را برایشان دنبال کنند و به دلیل مسائل مالی درمان هایشان عقب نیفتد.

وی عنوان کرد: مجوزهای خود را از وزارت بهداشت می گیریم و دستورالعمل های آن ها رعایت می کنیم. اما چون ارتباط سازمانی با وزارت بهداشت نداریم و جهاد دانشگاهی نهادی مستقل هست از بودجه های وزارت بهداشت استفاده نمی کنیم مگر در مواقع خاصی که توافقی بین دو سازمان انجام گیرد.

او تأکید کرد: خوشبختانه کامل ترین پوشش بیمه ای را مرکز ابن سینا که وابسته به جهاد دانشگاهی هست ارائه می دهد و بعبارتی همه ی خدماتی که مقدور است تحت پوشش بیمه باشد، تحت پوشش بیمه است. همچنین هزینه های درمان به دلیل اینکه این سینا مربوط به جهاد دانشگاهی هست پایین تر از مراکز دیگر هست و تعرفه های پایینی دارد.

تسهیلات ویژه مرکز درمان ناباروری ابن سینا از زوجین نابارور

دکتر صادقی تبار در زمینه ی تسهیلات مرکز ناباروری ابن سینا به زوجین نابارور افرود:  مرکز ناباروری این سینا به مناسبت های مختلف بسته های حمایتی را به دلیل مشکلات اقتصادی برای حمایت از زوجین و ترغیب آن ها برای شروع درمان هایشان، در اختیارشان قرار می دهد.

مدیر مرکز درمان ناباروری این سینا به نیوز گفت: مثلا از زوجین به منظور رعایت فاصله اجتماعی، عدم ابتلا به کرونا و عدم حضور در شیفت های پر ازدحام، حمایت کرده و شیفت بعد از ظهر مرکز ابن سینا را دایر کردیم که کلیه زوجینی که تا پایان مرداد ماه ۹۹ اقدام به ثبت نام در مرکز ابن سینا در شیفت عصر بکنند، علاوه بر اینکه تست پی سی آر برای بررسی کرونا را برای زوجین یک نوبت رایگان انجام می دهیم، ۵۰۰ هزار تومان نیز در بسته درمانی زوجین تخفیف درنظر گرفته ایم.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=151623

ثبت نظر

-