پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران را بشناسید

  • کد خبر : 150278
  • 26 مرداد 1399 - 8:26
پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران را بشناسید

البته که اهمیت فیلم‌های کمدی در گیشه سینمای ایران به اندازه‌ای نیست که تعدادی از بهترین فیلم‌های درام واقع‌گرایی که کارگردانان ایرانی ساخته‌اند توسط تماشاگران ایرانی دیده نشود اما در نهایت این ژانر کمدی است که برنده بدون تردید سینمای ایران لقب می‌گیرد. سالن‌های سینما در سال ۹۹ و با آغاز شیوع گسترده ویروس کرونا هنوز هم به شرایط عادی بازنگشته‌اند و بسیاری از سینماروهای همیشگی به سرویس‌های پخش آنلاین پناه برده‌اند. بنابراین این روزها بهترین فرصت برای تماشای تعدادی از پرمخاطب‌ترین فیلم‌های سینمای ایران است. اگر فکر می‌کنید هنوز هم فیلم‌های محبوب و پرتماشاگری در سینمای ایران وجود دارند که آن‌ها را تماشا نکرده‌اید، با این گزارش همراه باشید تا پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران را بشناسید.

فروشنده | ۱۳۹۴

میزان فروش: ۱۵٬۷۱۴٬۹۱۹٬۶۰۰ تومان

فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی در خرداد سال ۱۳۹۵ به جشنواره فیلم کن راه پیدا کرد. منتقدان آن‌قدر به ساخته جدید فرهادی خوشبین بودند که او موفق شد جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره را تصاحب کند و البته که شهاب حسینی هم جایزه بهترین بازیگر جشنواره کن را به خانه برد. از استقبال منتقدان در جشنواره کن، مشخص بود که «فروشنده» یکی از بهترین ساخته‌های اصغر فرهادی است و تماشاگران ایرانی برای تماشای آن لحظه‌شماری می‌کردند. شهریور ۱۳۹۵ که فرا رسید، فیلم «فروشنده» در سالن‌های سینمای ایران اکران شد و در نخستین روز اکرانش فروش باورنکردنی ۲۵۰ میلیون تومانی را ثبت کرد؛ بهترین روز افتتاحیه یک فیلم سینمایی در سینمای ایران.

تنها سه روز کافی بود تا فیلم «فروشنده» به فروش یک میلیارد تومانی دست پیدا کند. این فیلم در نهایت موفق شد بیشتر از پانزده میلیارد و هفتصد میلیون تومان از گیشه‌های ایران درآمد داشته باشد و در زمان اکرانش به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تبدیل شد. شاید جالب باشد بدانید که فیلم محبوب اصغر فرهادی بیشتر از ۲.۴ میلیون دلار در آمریکا فروخته است. «فروشنده» پس از «جدایی نادر از سیمین» دومین فیلم سینمای ایران است که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی شد.

خوب، بد، جلف | ۱۳۹۵

میزان فروش: ۱۶٬۳۲۶٬۹۱۵٬۶۰۰ تومان

پیمان قاسم‌خانی نامی است که بیشتر هواداران سینمای ایران او را به عنوان یک فیلم‌نامه‌نویس می‌شناسند. اما نخستین تلاش او برای کارگردانی در نهایت در سال ۱۳۹۵ از راه رسید و فیلم «خوب، بد، جلف» در بهمن همین سال اکران شد. این فیلم که پژمان جمشیدی، سام درخشانی و حمید فرخ‌نژاد را به‌عنوان ستاره‌های اصلی‌اش در اختیار داشت، موفق شد بیشتر از شانزده میلیارد و سیصد میلیون تومان فروش داشته باشد. با این حال «خوب، بد، جلف» نتوانست به جایگاه پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران در آن روزها تبدیل شود.

من سالوادور نیستم | ۱۳۹۴

میزان فروش: ۱۶٬۹۵۱٬۷۱۷٬۱۰۰ تومان

فیلم منوچهر هادی یک تصویر دقیق از جنس محبوب فیلم‌های سینمایی در گیشه‌های ایران است. این فیلم نه تنها رضا عطاران را در کنار مناظر دیدنی برزیل قرار داده بود بلکه فوتبالیست مشهور و محبوبی مانند ریوالدو، فوتبالیست سابق باشگاه بارسلونا و تیم ملی برزیل، را هم در برابر دوربین‌ها قرار داده بود. به عبارت دیگر، «من سالوادور نیستم» همه جذابیت‌هایی که تماشاگر ایرانی به آن نیاز دارد را گرد یکدیگر جمع کرده بود و طبیعی به نظر می‌رسید که موفقیت بزرگی برای سرمایه‌گذارانش باشد. بنابراین فیلم در دوران اکرانش موفق شد بیشتر از ۱۶ میلیارد و نهصد میلیون دلار فروش کند و به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در دوران خودش تبدیل شد.

شبی که ماه کامل شد | ۱۳۹۷

میزان فروش: ۱۹٬۰۱۲٬۹۸۲٬۰۰۰ تومان

فیلم نرگس آبیار که زندگی عبدالحمید ریگی، برادر عبدالمالک ریگی را روایت می‌کند یکی از معدود فیلم‌های لیست پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است که در ژانر کمدی قرار نمی‌گیرد. عبدالمالک ریگی یکی از جنجالی‌ترین شخصیت‌های چند سال اخیر ایران بود و ساخت فیلمی که حول محور زندگی او و خانواده‌اش می‌گردد برای هر تماشاگری جذاب و خیره‌کننده به نظر می‌رسد. این فیلم که بسیاری از جوایز جشنواره فجر را تصاحب کرده بود در خرداد ۹۸ به سالن‌های سینمایی راه پیدا کرد و با فروش نوزده میلیارد تومانی به نهمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران تبدیل شد.

گشت ارشاد ۲ | ۱۳۹۵

میزان فروش: ۱۹٬۷۸۵٬۲۹۶٬۸۰۰ تومان

دنباله فیلم «گشت ارشاد» که یکی از محبوب‌ترین و متفاوت‌ترین فیلم‌های کمدی سینمای ایران بوده به تنهایی می‌تواند جذاب و هیجان‌انگیز باشد. به همین دلیل موفقیت این فیلم از پیش قطعی به نظر می‌رسید. اگرچه «گشت ارشاد ۲» در مقایسه با فیلم نخست چیزی بیشتر از یک سقوط آزاد بود اما اکران آن در تعطیلات نوروزی ۹۶ باعث شد تماشاگران آن را به عنوان یک گزینه جدی بررسی کنند و همین هم باعث موفقیت فیلم بود. البته اکران فیلم بدون جنجال نبود و بلافاصله پس از آغاز اکران، نسخه‌ای از آن به صورت غیرقانونی در فضای مجازی منتشر شد. با این حال حتی دانلودهای غیرقانونی هم باعث نشد «گشت ارشاد ۲» به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تبدیل نشود. رکوردی که طبیعتا مدتی پس از آن توسط فیلم‌های متعدد تسخیر شد.

آینه بغل | ۱۳۹۶

میزان فروش: ۲۰٬۴۹۷٬۲۹۵٬۰۰۰ تومان

فیلم «آینه بغل» یک کمدی پرستاره با داستانی ساده اما خنده‌دار است که در جذب مخاطب موفق بود و در نهایت موفق شد بیشتر از بیست میلیارد تومان فروش داشته باشد. این فیلم که محمدرضا گلزار و جواد عزتی را به عنوان دو تن از محبوب‌ترین بازیگران مرد سینمای ایران به کار گرفته تقابل قابل قبولی از طبقه ثروتمند و طبقه فقیر جامعه را ارائه می‌دهد که البته با شوخی‌های سیاسی و کلامی متعددی ترکیب شده است. برخلاف بیشتر فیلم‌های منوچهر هادی، در «آینه بغل» خبری از یک بازیگر خارجی نیست اما یکتا ناصر در نقش زنی که به‌تازگی از خارج کشور بازگشته تقریبا یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فیلم‌های هادی را دوباره نشان می‌دهد. این فیلم در دوران اکرانش به دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران تبدیل شد اما حالا در جایگاه هفتم قرار دارد.

نهنگ عنبر۲ | ۱۳۹۶

میزان فروش: ۲۰٬۹۹۱٬۸۹۸٬۵۰۰ تومان

فیلم «نهنگ عنبر ۲» که به «سلکشن رویا» هم مشهور است در سال ۹۶ اکران شد و از آن‌جایی که دنباله یکی از جذاب‌ترین کمدی‌های نوستالژیک سینمای ایران بود، راه موفقیت را خیلی سریع طی کرد. این فیلم در حالی در سه روز نخست اکرانش یک میلیارد و دویست میلیون تومان فروش کرد که قسمت نخست مجموعا هفت میلیارد تومان فروخته بود. اگرچه سامان مقدم، کارگردان «سلکش رویا» اعتقاد داشت آن‌چه به سالن‌های سینما راه پیدا کرده با آن‌چه او کارگردانی کرده تفاوت‌های بسیار زیادی دارد اما همه این محدودیت‌ها هم باعث نشد «نهنگ عنبر ۲» به یک موفقیت بزرگ تبدیل نشود. این فیلم با فروشی نزدیک به بیست و یک میلیارد تومان به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تبدیل شد.

رحمان ۱۴۰۰ | ۱۳۹۸

میزان فروش: ۲۲٬۵۴۲٬۲۱۸٬۰۰۰ تومان

واقعیت این است که منوچهر هادی نقش بسیار مهمی در پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران دارد. بنابراین حضور «رحمان ۱۴۰۰» در این لیست خیلی هم عجیب نیست. این فیلم در روزهای پایانی سالی ۹۷ روی پرده‌های سینما رفت و قرار بود بخش مهمی از اکران نوروزی و بهاری سینمای ایران باشد اما دیالوگ‌ها و سوژه‌های فیلم بیش از حد تند بودند و به همین دلیل فیلم منوچهر هادی تنها ۲۹ روز در سالن‌های سینما به نمایش درآمد. با این حال این فیلم در همین دوره تقریبا یک ماهه هم بیشتر از بیست و دو میلیارد تومان فروش کرد و به دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران تبدیل شد. با این حال این فیلم حالا در جایگاه پنجم قرار دارد.

تگزاس ۲ | ۱۳۹۸

میزان فروش: ۲۵٬۰۷۴٬۸۶۱٬۰۰۰ تومان

با موفقیت فیلم «من سالوادور نیستم» طبیعی بود که تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی برای ساخت فیلم‌هایی مشابه با این فیلم دست به کار شوند. بنابراین فیلم «تگزاس» که در سال ۹۶ اکران شد، چنین موفقیتی را تکرار کرد و پس از آن نوبت به ساخت دنباله این فیلم رسید که دو سال پس از آن اکران شد. این فیلم که در حقیقت جانشین فیلم «رحمان ۱۴۰۰» در جدول اکران بود، موفق شد همه تماشاگران سینما را یک بار دیگر جذب خود کند. این فیلم بیشتر از ۲۵ میلیارد تومان فروخت.

متری شیش و نیم | ۱۳۹۷

میزان فروش: ۲۷٬۷۰۴٬۱۲۳٬۰۰۰ تومان

در میان سه فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران، تنها «متری شیش و نیم» است که یک فیلم کمدی نیست. پرمخاطب‌ترین فیلم غیرکمدی تاریخ سینمای ایران می‌تواند یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران هم باشد. این فیلم که نوید محمدزاده و پیمان معادی را در کنار پریناز ایزدیار قرار داده بود با داستانی جذاب و تحسین‌برانگیز موفق شد سلیقه همیشه کمدی‌پسند بسیاری از تماشاگران ایرانی را تحت تاثیر قرار دهد. بهترین فیلم مردمی جشنواره فجر در روزهای نخست سال ۹۸ اکران شد و در نهایت بیشتر از ۲۷ میلیارد تومان فروخت. «متری شیش و نیم» هنوز هم سومین فیلم پرفروش‌ تاریخ سینمای ایران است و اگرچه فاصله زیادی با «تگزاس ۲ ندارد» اما فروش کمتر آن نسبت به «هزارپا» حضور طولانی‌مدت آن در این جایگاه را تثبیت می‌کند.

هزار پا | ۱۳۹۷

میزان فروش: ۳۸٬۰۶۳٬۸۴۸٬۰۰۰ تومان

فیلم «هزارپا» با درخشش دو تن از بهترین و محبوب‌ترین بازیگران سینمای کمدی ایران یعنی رضا عطاران و جواد عزتی موفق شد بیشتر از سی و هشت میلیارد تومان فروش داشته باشد و هنوز هم دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است. البته که این فیلم رکوردهای دست‌نیافتنی گیشه ایران را هم شکست. «هزارپا» برای تبدیل‌شدن به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تنها به پنج هفته نیاز داشت. این فیلم در ۴۵ روز ابتدایی اکرانش حداقل چهار میلیون تماشاگر داشت که آن را به پرمخاطب‌ترین فیلم دهه ۹۰ در سینماهای ایران تبدیل می‌کند. ساخته ابوالحسن داوودی به رکورد شانزده هزار تماشاگر در یک روز هم رسید. افتتاحیه روز نخست این فیلم ۳۵۰ میلیون تومان بود که مدتی کوتاه یک رکورد دست‌نیافتنی در سینمای ایران بود.

یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های سینمای ایران پنج جمعه متوالی بیشتر از یک میلیارد تومان فروش کسب کرد و با فروش باورنکردنی ۸۶۵ میلیون تومانی در روزهای نیم‌بها حتی به رکورد پرفروش‌ترین فیلم با بلیت نیم‌بها هم رحم نکرد. بنابراین با شکست همه این رکوردها احتمالا خیلی هم غیرمنطقی نیست که فیلم مجموعه فروش خود را از ۳۸ میلیارد تومان هم عبور دهد؛ دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران که احتمالا شکستن رکوردش به این زودی‌ها ممکن نیست.

مطرب | ۱۳۹۷

میزان فروش: ۳۸٬۵۴۳٬۸۹۱٬۰۰۰ تومان

داستان فیلم «مطرب» روایتگر زندگی خواننده‌ای است که که پیش از انقلاب در آستانه تبدیل‌شدن به یکی از ستاره‌های موسیقی ایران بوده اما این اتفاق هرگز رخ نمی‌دهد. بنابراین خواننده داستان ما مجبور می‌شود برای امرار معاش در ایران به خوانندگی در مراسم‌های عروسی و جشن بپردازد. این داستان جذاب، نوستالژیک و هیجان‌انگیز را به حضور بازیگرانی مانند پرویز پرستویی و الناز شاکردوست اضافه کنید تا دلیل موفقیت باورنکردنی «مطرب» را درک کنید. این فیلم با فروشی بیشتر از سی و هشت میلیارد و پانصد میلیون تومان به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تبدیل شد و به نظر می‌رسد هر عنوانی که هدف دستیابی به رکورد آن را داشته باشد احتمالا باید فراتر از انتظارات عمل کند.

فیلم «مطرب» با فروش ۷۰۰ میلیون تومانی در نخستین روز اکران رکورد فیلم «ما همه با هم هستیم» را شکست. این فیلم در کمتر از دو روز بیشتر از دو میلیارد تومان فروخت. کار به جایی رسیده بود که بسیاری از مردم برای تماشای این فیلم تا ساعات آغازین صبح در سالن‌های سینما حضور داشته باشند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=150278

برچسب ها

ثبت نظر

-