انزوای بی سابقه آمریکا در شورای امنیت/ علت همراهی نکردن اروپا با آمریکا در مقابل ایران

  • کد خبر : 149580
  • 25 مرداد 1399 - 16:31
انزوای بی سابقه آمریکا در شورای امنیت/ علت همراهی نکردن اروپا با آمریکا در مقابل ایران

عباس گلرو رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم در گفت و گو با نیوز در خصوص تصویب نشدن قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اظهار داشت: آمریکا چند ماهی بود که کمپینی را علیه ایران به راه انداخته تا قطعنامه تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را به تصویب برساند و آتش تهیه این قطعنامه در واقع قطعنامه قبلی آژانس بین المللی انرژی اتمی بود.

اخبار سیاسی– وی ادامه داد: آمریکا با استفاده از همه ابزارها از جمله آژانس باعث شد بدنبال تدارک توجیهات لازم و آماده کردن شورای امنیت سازمان ملل بود تا تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را به تصویب برساند. اما بر خلاف انتظار آمریکایی ها این قطعنامه با یازده رأی ممتنع و دو رای مخالف روسیه و چین و تنها رای موافق دومنیکن از تصویب باز ماند تا شکستی مفتضحانه برای آمریکا و دونالد ترامپ رقم بخورد.

گلرو با تاکید بر اینکه بن بست آمریکا در شورای امنیت و انزوای آنها در طول سالیان اخیر بی سابقه بود با اشاره به دلایل عدم همراهی اروپا با آمریکا بیان داشت: بی منطق بودن خواسته و رویکرد آمریکا یکی از دلایل عدم همراهی اروپایی ها بود زیرا بر اساس توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ، اقدام آمریکایی ها حقوقی نبوده و به همین دلیل اعضای شورای امنیت، آمریکا را همراهی نکردند.

رایزن سابق ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: اینکه اروپایی ها با آمریکا مخالفت کردند بدین معنا نیست که با ایران همسو هستند، بلکه اساسا با رویکرد یکجانبه امریکا در خروج از برجام مخالفند و این اقدام آمریکا را بی منطق می دانستند.

وی افزود: دلیل دوم اینکه اروپا با آمریکا در تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران همراهی نکرد این است که اروپایی ها می خواهند برجام را حفظ کنند لذا اینکه اروپایی ها این قطعنامه را با آمریکا همراهی نکرده اند چون مبنای قانونی ندارد.

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام اروپایی ها بر مبنای قطعنامه ۲۲۳۱ بود که به دلایل متعدد تحریم تسلیحاتی ایران پس از برجام نمی توانست اعمال شود.در واقع هیچ تحریم جدیدی بعد از برجام نمی تواند علیه ایران در شورای امنیت به تصویب برسد.

گلرو بیان داشت: اقدام اخیر امریکا برای به تصویب رساندن قطعنامه تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران نیز بر خلاف رویکرد دیگر اعضای شورای امنیت بود که می خواهند روابط خود را با ایران حفظ کنند و به همین دلیل می بینیم آمریکا در بن بست گرفتار شد.

این نماینده مجلس یازدهم اظهار داشت: آمریکا اعلام کرده که به دنبال مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم ها علیه ایران است و اروپا و چین به صراحت با این موضوع مخالفت کرده اند و حتی چینی ها گفته اند که آمریکا نمی تواند چنین موضوعی را اعمال کند زیرا دیگر در برجام حضور ندارد و از این توافق خارج شده است.

وی افزود: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز پس از به تصویب نرسیدن قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعلام کرد این موضوع انزوای بی سابقه آمریکا در شورای امنیت بوده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=149580

ثبت نظر

-