لغو مراسم ۷۰۰ ساله نخل‌گردانی محرم در کاشان

  • کد خبر : 148509
  • 24 مرداد 1399 - 18:47
لغو مراسم ۷۰۰ ساله نخل‌گردانی محرم در کاشان

به گزارش ، محرم امسال در شهر دارالمؤمنین کاشان حال و هوای دیگری دارد؛ هرسال به عشق اهل‌بیت علیهم‌السلام و سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین (ع) کاشان، سیاه‌پوش و یکپارچه عزاخانه‌ای برای اقامه عزای امام حسین (ع) می‌شود. اما امسال، ویروس کرونا باعث شده تا مردم از نعمت همیشگی عزاداری‌های پرشور در حسینیه ایران یعنی کاشان، کمتر بهره ببرند.

هرساله با نزدیک شدن به ایام محرم در کاشان حال و هوای دیگری وجود داشت و عاشقان آن حضرت در کوچه‌ها و حسینه‌ها ۲ ماه برای امام حسین (ع) و یارانش عزاداری می‌کردند اما با آمدن ویروس کرونا، برخی از هیئات مذهبی با توجه به سخنان مقام معظم رهبری نذری‌های خود را به بسته‌های معیشتی اختصاص دادند و با انتشار بیانیه از برگزار نشدن عزاداری پرجمعیت برای سیدالشهدا به دلیل ویروس کرونا خبر دادند.

همین موضوع باعث شد یکی از تاریخی‌ترین مراسمات نخل‌گردانی در کشور، که به گفته برخی تاریخ‌نویسان قدمت ۷۰۰ ساله دارد، تحت تأثیر قرار بگیرد و این مراسم باشکوه که هرساله نزدیک به ۳۰ هزار نفر در آن شرکت می‌کردند، امسال لغو شود.

لغو مراسم ۷۰۰ ساله نخل‌گردانی به دلیل ویروس کرونا

جلیل باقری با بیان اینکه به گفته برخی از کارشناسان مراسم نخل‌گردانی قدمتی ۷۰۰ ساله دارد، اظهار کرد: عزاداری امسال با توجه به شرایط کنونی و آمدن ویروس کرونا متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است.

خادم و رئیس هیأت نخل کاشان با بیان اینکه ازلحاظ عقلی و شرعی باید مراقب جان هم‌وطنان خود باشیم، افزود: رهبر انقلاب در سخنان خود فرمودند ستاد مقابله با کرونا هر دستورالعملی داده است باید رعایت شود که یکی از موارد آن عدم تجمعات است.

وی با اشاره به اینکه نخل‌گردانی باعث تجمع مردم و به نوعی خلاف شرع است و حق‌الناس گردن ما برگزارکنندگان مراسم است، تصریح کرد: وظیفه ما این است طبق دستورات و پروتکل‌های بهداشتی عمل کنیم و امسال به خاطر حفظ جان هم‌وطنان عزیز نخل‌گردانی و دوره بازار از دستور کار خارج‌ شده است.

باقری با بیان اینکه باید جلو کسانی که با افراط قصد دارند جان مردم را به خطر بیاندازند، افزود: هیأتی‌ها و خادمین امام حسین(ع) اگر می‌توانند بهداشت و دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا را انجام بدهند موظف هستند هیأت را  با تمام موازین بهداشتی برگزار کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=148509

ثبت نظر

-