فرار منصور هادی به آمریکا از بحران تشکیل دولت جدید در یمن

  • کد خبر : 147391
  • 23 مرداد 1399 - 15:06
فرار منصور هادی به آمریکا از بحران تشکیل دولت جدید در یمن
به گزارش نیوز،

یک منبع در ریاست‌جمهوری دولت مستعفی یمن اعلام کرد که «عبدربه منصور هادی» برای اجرای معاینات پزشکی دوره‌ای ریاض را به مقصد آمریکا ترک کرد.

اخبار بین الملل- روزنامه القدس‌العربی به نقل از این منبع نوشت: «منصور هادی برای اجرای معاینات پزشکی دوره‌ای قلب خود به آمریکا رفت، او این کار را هر ساله انجام می‌دهد و پس از اتمام این معاینات بزودی به ریاض بازخواهد گشت».

سفر منصور هادی به آمریکا در حالی است که رایزنی بین دولت هادی و گروه موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوبی) درباره تشکیل دولت جدید به نخست‌وزیری «معین عبدالملک» هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

القدس‌العربی در ادامه نوشت که بسیاری از ناظران در یمن معتقدند که سفر ناگهانی منصور هادی به آمریکا، در حقیقت فرار او از بحران تشکیل دولت جدید به دلیل وجود اختلافات عمیق بین دولت وی و شورای انتقالی، است.

یک منبع سیاسی در این باره گفت: «سفر ناگهانی هادی پیش از تشکیل دولت جدید نشان می‌دهد که بحران تشکیل دولت هر روز پیچیده‌تر می‌شود و سفر هادی بیانگر آن است که روند تشکیل دولت ممکن است بسیار طولانی شود به همین دلیل هادی تصمیم گرفته به سفر درمانی برود».

وی افزود: به نظر می‌رسد منصور هادی به این باور رسیده که تشکیل دولت با مشارکت شورای انتقالی هرگز آسان نخواهد بود لذا تصمیم گرفت معین عبدالملک را مأمور تشکیل این دولت کند تا به این ترتیب دولت فعلی تا زمان تشکیل دولت جدید به عنوان دولت مجری امور باقی بماند.

چند هفته پیش عربستان سعودی از سازوکار جدید و حصول توافقی بین دولت هادی و شورای انتقالی به منظور اجرای توافقنامه ریاض خبر داده بود.

از جمله مفاد سازوکار پیشنهادی ریاض عبارتند از: انصراف شورای انتقالی از اعلام حکومت خودگردان، اجرای توافقنامه ریاض، تعیین استاندار و مدیر امنیت استان عدن، مأمویت نخست‌وزیر یمن برای تشکیل دولت جدید ظرف مدت ۳۰ روز، عقب‌نشینی نیروهای نظامی از عدن به خارج از استان، جدایی نیروهای دو طرف در أبین و بازگشت آن‌ها به پایگاه‌های سابق خود، صدور فرمان تشکیل دولت با مشارکت برابری اعضای شمال و جنوب یمن از جمله وزرای پیشنهادی شورای انتقالی جنوب که به محض تشکیل دولت مأموریت خود در عدن را به منظور تکمیل توافقنامه ریاض آغاز کنند. 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=147391

ثبت نظر

-