توضیحات مهم اسماعیلی درباره آخرین وضعیت متهمان فراری پرونده پتروشیمی، ویلموتس و فسادهای حوزه خودرو

  • کد خبر : 144888
  • 21 مرداد 1399 - 15:07
توضیحات مهم اسماعیلی درباره آخرین وضعیت متهمان فراری پرونده پتروشیمی، ویلموتس و فسادهای حوزه خودرو

به گزارش نیوز، غلامحسین اسماعیلی روز سه‌شنبه در سی و یکمین نشست خبری ضمن تبریک ایام و اعیاد به ویژه عید سعید غدیر خم، عید ولایت و امامت و میلاد موسی بن جعفر(ع) با اشاره به روز خبرنگار افزود: روز خبرنگار به همه اصحاب رسانه را تبریک می گوییم و یاد تمام خبرنگاران شهید خصوصا شهید صارمی و شهید آوینی را گرامی می داریم.

وی ادامه داد: از خدمات و زحمات جامعه رسانه ای به ویژه خبرنگاران حوزه حقوقی و قضایی که این جمع را همکاران خود می دانیم، قدردانی می کنیم.

>>>> بیشتر بخوانید؛

>>>> خبرهای جدید از داماد فراری وزیر سابق دولت روحانی

>>>> بازداشت یک نماینده سابق به اتهام گرفتن رشوه ۶۵ میلیاردی

>>>> بازداشت ۵ جاسوس در وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع

اسماعیلی خاطرنشان کرد: امروز جامعه ما از ناحیه دشمنان و بدخواهان این مرزوبوم بوم با دوگانه «تحریم» و «تحریف» مواجه است؛ همانگونه که در حوزه اقتصادی تحریم هستیم، همانگونه شاهد جنگ تمام عیار امپراطوری دشمن با استفاده از ابزار تحریف هم هستیم.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از نیوز، مهر و فارس بخوانید؛

* اهمیت حرفه خبرنگاری در جامعه امروز و در مواجهه با جنگ رسانه ای آنجا که خبرنگاران با رعایت،امانت، صداقت، شفافیت و امیدآفرینی خنثی کننده تهاجم رسانه ای دشمن هستند بیش از پیش آشکار می شود.

* در حوزه داخلی و به ویژه در دوره تحول دستگاه قضایی جلب مشارکت گروههای مختلف مردمی به ویژه گروههای نخبگانی و تاثیرگذار در اولویت قرار دارد و در این برنامه تحولی خبرنگاران در حوزه تبلیغ و ترویج گفتمان عدالت و مبارزه با مظاهر فساد نقش مهمی دارند.

* در ماه‌های اخیر شاهد نمونه های خوبی از گزارشگری فساد بودیم و در این حوزه خبرنگاران چشم و گوش بینوا و شنوایی دستگاه قضایی در یافتن مشکلات و آسیبها به شمار می آیند.

* در هر جامعه ای امکان وقوع اشتباه، تخلف حتی ارتکاب جرم از ناحیه معدود از افراد را محتمل می دانیم و به این نکته توجه داریم که دشمن در هریک از گروههای مذکور عامل نفوذی داشته باشد بنابراین تشکیل پرونده و رسیدگی قضایی اجتناب ناپذیر است.

* سیاست دستگاه قضایی در دوران تحول دستگاه قضایی تلاش شده به جای رویکرد سخت گیرانه و سزا دهی، رویکرد اصلاحی مدارا و اقناعی باشد و سرلوحه رسیدگی های قضایی در این حوزه قرار گیرد.

* سیاست اصلی دستگاه قضا این است که اولا رسانه ها و خبرنگاران قانون و مقررات را رعایت کنند و ثانیا با اعمال نظارت های صنفی اگر تخلف و اشتباهی هم انجام شد، رسیدگی شود ثالثا هیات نظارت بر مطبوعات و وزارت ارشاد پیش از ورود دستگاه قضا ماموریت های قانونی خود را به نحو شایسته انجام دهند تا نوبت به رسیدگی های قضایی نرسد.

* در یک سال اخیر اقدامات موثری در حوزه مطبوعات و رسانه انجام شده است؛ فعال شدن شورای حل اختلاف و شعب ویژه اصحاب رسانه، برگزاری جلسات توجیهی، تعاملی، پیشگیری با مدیران و مسئولان حوزه خبر و صدور بخشنامه قوه قضاییه در زمینه رسیدگی به جرم سیاسی از جمله این اقدامات است.

* از ابتدای امسال تا الان ۱۶۶ پرونده با گذشت اولیای دم مختومه شده و محکومان به قصاص زندگی دوباره‌ای یافتند.

*{ در خصوص اقدامات قوه قضائیه در دوران کرونا }: برگزاری برخی دادگاه‌ها به صورت الکترونیکی از جمله این اقدامات است. در استان خراسان جنوبی در سه ماهه اول سال ۵ هزار و ۸۹۸ مورد دادگاه الکترونیکی برگزار شده است. چهار مورد دادگاه شکات خارج از کشور در همین استان برگزار شد. ۹۰ درصد از شرکت کنندگان را خوب معرفی کردند.

*{در پاسخ به این سوال که دستگاه قضا در رابطه با بدهی‌های مالیاتی چه اقداماتی انجام داده است }: شرایط ایجاب می‌کند ما یقه بدهکاران عمده مالیاتی را بگیریم و حقوق متعلق به مردم را استیفا بکنیم. در یک سال گذشته تا به امروز در تهران با پیگیری سازمان امور مالیاتی بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان مالیات از بدهکاران عمده وصول شده است.

* ۶ هزار میلیارد تومان هم در سایر استان‌ها وصولی داشتیم و جمعاً بیش از ۲۹ هزار میلیارد بدهی مالیاتی وصول شده است.

* در مورد گروه فرزان راد ۱۴۰ میلیارد بدهی به بانک مسکن تسویه شد و بدهی این گروه به بانک رفاه هم در حال بررسی است. آماده همکاری با سیستم مالیاتی و بانکی کشور برای وصول مطالبات در این حوزه هستیم، ۱۰۰۰ میلیارد هم از ناحیه سازمان بازرسی و ارقامی از سوی سازمان ثبت وصول شده است.

*{ در خصوص ورود قوه قضائیه به موضوع جنگل هیرکانی}: قبل از اینکه سازمان جنگل‌ها ورود کند با مطرح شدن این موضوع رئیس دادگستری مازندران به همراه هیئتی شخصاً از منطقه بازدید داشتند و وضعیت را بررسی کرد و گزارشی در خصوص ایرادات حکم صادره تهیه شد. رئیس قوه قضائیه هم تقاضای ماده ۴۷۷ را پذیرفتند و پرونده به معاونت قضائی ارجاع شد. هر جا معطل بشویم که حقوقی از جامعه و مردم تضییع شده است حتماً از مجاری قانونی نسبت به حقوق بیت‌المال ورود می‌کنیم. منشأ صدور این حکم یک سری اظهارات کارشناسی بود.

اسماعیلی

*{ در خصوص پرونده ویلتموس}: اشکالات متعددی بر این قرارداد از سوی سازمان بازرسی مطرح شد و در مجموع برای حضور ۶۳ روز فدراسیون فوتبال هزینه سنگینی را بر عهده گرفته است. نسبت به این موضوع تصمیم مقتضی گرفته می‌شود.

*{در پاسخ به این سوال که وضعیت پرونده متهمان فراری پرونده‌های پتروشیمی از جمله شیخ الاسلام و ریاحی چیست؟ }: سه نفر این افراد قبل از تشکیل پرونده خارج از کشور بودند. یک نفر در زمانی که پرونده در دادسرا بوده فرار کرده است. چون پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی بوده ممنوع‌الخروج نبوده است. ریاحی اخیراً از کشور خارج شده و ممنوع‌الخروج بوده و با اسناد جعلی از کشور فرار کرده است. برای یکایک افرادی که تحت تعقیب نظام قضائی هستند از طریق اینترپل اقداماتی انجام می‌شود و امیدواریم با همکاری پلیس بین‌الملل به کشور بازگردانده شوند. عدم حضور این افراد مانع رسیدگی نیست.

*{ در خصوص فسادهای حوزه خودرو }: قوه قضائیه نسبت به این حق مردم بی تفاوت نبوده است و از ناحیه خودروسازان پیگیری‌های متعددی انجام شد. در حوزه برخی از شرکت‌های خودرویی که با سو استفاده موجب گرانی می‌شدند اقداماتی انجام شد. مدیران قبلی هر دو شرکت خودروساز تحت تعقیب قرار گرفتند و در زمره محکومین پرونده‌های ما هستند. در زمینه گرانی خودرو بازرسی کل کشور ورود جدی انجام داد. در یک نمونه در بازرسی از ایران خودرو به این نتیجه رسیدند که یکی از تأمین کننده ها با تبانی مبادرت به گران نمایی و گران فروشی می کرده و علیرغم اینکه فولاد آلیاژی می‌توانسته از داخل تولید شود از خارج تهیه شده است.

* ۵۳۳ میلیارد از ۵۴۴ میلیارد تومان در این رابطه به شرکت عودت داده شده است.

*{ در پاسخ به این سوال که در رابطه با آخرین وضعیت پرونده طبری}: امروز آخرین جلسه دادگاه طبری برگزار می‌شود و روز یکشنبه آخرین دفاعیات از طبری و برخی دیگر از متهمان اخذ شده است. امروز دادگاه ختم دادرسی را اعلام می‌کند.

* وکلا فرصتی را از دادگاه خواستند، با این حال به زودی رأی صادر می‌شود. آنچه در دادگاه رسیدگی شد همه اتهامات این فرد نیست، بخش دوم پرونده به زودی رسیدگی می‌شود.

*{ مبنی بر اینکه «چند ماه است که آقای میرسلیم ادعایی را مطرح کرده است مبنی بر اینکه  رئیس کمیسیون عمران وقت مجلس دهم از شهرداری تهران ۶۵ میلیارد تومان رشوه گرفته و تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رأی نیاورده است؛ آقای میرسلیم اخیرا اعلام کرده است مدارک این ادعا را به قوه قضائیه داده است. می خواستم بدانم که چرا درستی یا نادرستی این ادعا اعلام نمی شود؟ اگر اتهام فسادی علیه مسؤولی مطرح می شود قوه قضائیه باید سریع بررسی کند و اگر اتهام درست بود با مسؤول فاسد برخورد کندو اگر نادرست بود با کسی که تعدی کرده است برخورد کند. مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان قضایی تعدی کردن را بدتر از فساد اعلام کردند؛ سوال مشخص من این است که این ادعای آقای میرسلیم آیا صحت دارد و چرا قوه قضاییه در این باره اقدام فوری نمی کند» }: ادعای میرسلیم مطرح شد و گزارشی به قوه قضائیه واصل شد و در حال بررسی این ادعا هستیم و رسیدگی ها شروع شده است.

* یکی از نمایندگان بازداشت شده است اما این آغاز کار است و هنوز ماهیت موضوع و جزئیات آن روشن نشده است و نمی شود بدون جمع بندی، اطلاع رسانی کرده و سخنی بگوییم اما مطمئن باشید ما در رسیدگی‌ها، آنچه از تخلفات به دستمان برسد رسیدگی خواهیم کرد و حتما مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و رئیس قوه قضائیه گفته‌اند که پرونده زیر میز نداریم و همه پرونده‌ها روی میز است.

* نتیجه پرونده نیازمند رسیدگی‌های قضایی است و نتیجه آن به سمع مردم خواهد رسید. موضوعی که هنوز رسیدگی نشده است، به جای پرداختن در رسانه، با اعتماد به ما اجازه بدهند در دستگاه قضایی رسیدگی شود.

*{ در پاسخ به این پرسش که در روز خبرنگار متاسفانه برخی از خبرنگاران بازداشت شده‌اند}: این موضوع صحت ندارد و ما هیچ کسی را بازداشت نکرده‌ایم؛ یک بار گفتم که خبرنگاران نباید اجازه بدهند عده ای غیر خبرنگار سر سفره خودشان بنشینند و از این سفره به نفع خود استفاده کنند.

*{درخصوص عفو ادامه‌دار تعدادی دیگر از محکومان}: در بین این لیست که مورد تایید رهبری بود همیشه گروه های مختلفی از محکومان حضور دارند و در لیست قرار دارند؛ در دوره اخیر هم تعدادی از محکومان امنیتی در لیست وجود داشتند که تعدادی از آنها عفو شدند و در آینده هم اگر به این نتیجه برسیم که محکومی اصلاح شده و می تواند عفو شود، برای آنها پیشنهاد عفو اعلام خواهیم کرد.

*{ در خصوص پرونده شرکت کروز }: این پرونده هنوز در مرحله تحقیقات دادسرایی است و هنوز به دادگاه نرفته است و نمی‌توانم اطلاعات بیشتری بدهم.

*{ درخصوص موضوع تسهیل در ازدواج جوانان}: از هر کسی که در تسهیل ازدواج جوانان قدم بردارد استقبال می‌کنیم اما هنوز شکایتی از سوی مجلس درخصوص عدم اجرای قانون تسهیل در ازدواج جوانان به دست ما نرسیده است.

*{در پاسخ به این پرسش گفته شده است رئیس سابق یکی از فدراسیون‌های ورزشی فساد مالی داشته است و استعفای وی به دلیل همین موضوع بوده است یا خیر}: اگر منظورتان همان فردی است که در ذهن من است موضوع ابربدهکاری نداریم.

* پسر یکی از روسای فدراسیون‌ها مشکلاتی داشته که برایش پرونده ای تشکیل شده است و استعفا و عدم استعفا، تاثیری در رسیدگی‌های قضایی ندارد.

*{در پاسخ به پرسش درخصوص پرونده رئیس سابق سازمان تعزیرات البرز}: اینکه گفته می شود ایشان جرم دارد صحیح نیست چون تا پایان رسیدگی نمی شود لفظ جرم را به کار برد؛ در البرز کارهایی در این خصوص انجام شده است و بررسی ها آغاز شده است و پرونده ای تشکیل شده و از ضابط خواسته شده است، مستندات خود را ارایه کنند.

اسماعیلی

 *{ درخصوص آخرین وضعیت پرونده علی اشرف ریاحی از متهمان پرونده فساد در پتروشیمی و چرایی فرار این فرد،}: من یکبار این سوال را توضیح دادم؛ این فرد ممنوع الخروج بوده اما با اسناد جعلی و غیر گذرنامه خود از کشور خارج شده است اما پیگیری‌های قضایی در حال انجام است.

*{در خصوص موضوع آرای کمیسیون ماده صد و نحوه اخذ جریمه}: ما صراحتا اعلام کردیم که با تبصره های ماده صد که به گونه ای اجازه بروز تخلف و خرید تخلف را می دهد از ابتدا مخالفیم و در حال پیگیری این موضوع هستیم که این ماده و تبصره هایش اصلاح شود.

* نباید به افراد اجازه ارتکاب تخلف بدهیم، بعد آنها را جریمه کنیم و از آنها پول بگیریم این چنین نباید باشد و پیگیری هایی هم در این زمینه در حال انجام داریم.

*{ در خصوص آخرین وضعیت تعطیلی کارخانه‌ای با ۵۰۰ کارگر}: این خبر بخش‌های غلطی داشت برای مثال این کارخانه با حکم دستگاه قضایی تعطیل نشد و به دلیل بدهی بانکی بود  البته خدا رو شکر موضوع همین روز گذشته فیصله داده شد و مهلتی یک ساله برای کارخانه گرفته شد تا پول هایش را پرداخت کند و سیاست ما هم حفظ کارخانه‌هاست.

*{در خصوص دستگیری تعدادی جاسوس}: در روزهای اخیر تعدادی از جاسوسان و عناصر خودفروخته را توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) تعقیب کرده و دستگیر کردیم.

* مورد دستگیری داشتیم که افرادی از وزارت امور خارجه و دستگاه های تأمین کننده قطعات وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی بودند؛ یکی از افرادی که دستگیری وی خیلی خوب بود سردسته گروه تندر بود که اقدام تروریستی انجام داده بود.

* عجیب این است که کشورهای مدعی حقوق بشر مأمن افراد تروریست شده‌اند و کسانی که دستشان به خون مردم آلوده است را پناه می دهند و به آنها امکانات و رسانه می‌دهند.

 * اخیرا حکم دو جاسوس هم به نام های مسعود مصاحب که در قالب دبیر کل انجمن دوستی اتریش و ایران فعال بود و با سرویس های جاسوسی ارتباط داشت صادر و تأیید شده است و نفر دوم هم فردی به نام آقای شیرخانی بود که جاسوس بود و برای انگلیس در حوزه های مختلف اطلاعات می فروخت و دنبال آلوده سازی مدیران داخلی بود که این فرد هم به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

*{ درخصوص پرونده هفت تپه}: ما در موضوع هفت تپه چند نکته را باید بگوییم؛ نکته اول، تداوم فعالیت شرکت نیشکر هفت تپه است و برای این موضوع هم پیگیری جدی کردیم؛ موضوع دوم رسیدگی به اتهامات مدیران شرکت است که با جدیت در حال بررسی هستیم و در حال رسیدگی به اتهامات هستیم و اخیرا هم بخشی از پرونده به کارشناس ارجاع داده شده است.

* بخش دیگر اعتراض به خصوصی سازی است که از سوی کارگران و برخی افراد دیگر مطرح شده که این موضوع هم در دست بررسی است و باید سریع تر تعیین تکلیف شود؛ با دستور رئیس قوه قضائیه جلسه ای در محضر ایشان برگزار شد و به دادستان کل کشور مأموریت ویژه داده شد تا این پرونده به صورت تخصصی بررسی شود و دادستان کل کشور هم چندین جلسه در همین هفته برگزار کرده اند.

*{درخصوص ماه محرم و تأثیر کرونا}: جامعه مذهبی ما و مومنین و کسانی که اهل محافل دعا و عزاداری هستند بیش از سایر هموطنان پروتکل ها را اجرا می کنند و بهترین الگوی رعایت پروتکل ها محافل مذهبی ما بوده است.

* دعای غرفه و ماه رمضان این ادعا را ثابت کرد و قرار است در محرم هم جامعه عزادار، پروتکل های بهداشتی را به نحو شایسته مراعات کنند و حتما همانطور که تا امروز این جامعه الگو بوده است، در محرم هم الگوی دیگری از خودشان نشان خواهند داد؛ احیای محرم و صفر، احیای دین و انقلاب و حیات جامعه خواهد بود و ما مدیون امام حسین(ع) هستیم و از شب اول محرم شاهد اجرای پروتکل ها خواهیم بود و حسینه ای به وسعت ایران اسلامی برپا خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=144888

ثبت نظر

-