اختصاصی| موهبت بزرگی که کرونا برای خانواده‌ها آورد

  • کد خبر : 143227
  • 20 مرداد 1399 - 8:29
اختصاصی| موهبت بزرگی که کرونا برای خانواده‌ها آورد

کد خبر: ۱۶۰۳۶۹

تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ – ۰۳:۰۶

در طول مدت همه گیری کرونا و به واسطه افزایش مدت زمانی که اعضای خانواده می توانند کنار یکدیگر باشند، روابط میان اعضا به ویژه مادران و دختران در حال بهبود است.

سرویس ترجمه نیوز، نتایج تحقیقاتی که به تازگی صورت گرفته نشان می دهد که در طول مدت قرنطینه کرونا روابط فی‌مابین تعداد زیادی از  والدین و فرزندان در حال بهتر شدن است. دراین میان ، مادران و دختران بهترین دوره بهبود روابط را در خانواده های خود تجربه کرده اند. کارشناسان معتقدند این بهبود اوضاع ناشی از افزایش وقتی است که والدین و فرزندان برای یکدیگر می گذارند. 

 

بسیاری از خانوارهای آمریکایی در دوران قرنطینه و پس از ماه‌ها زندگی در چنین شرایطی، با واقعیتی به نام فرسودگی خانوادگی و روابط متشنج داخلی روبرو شده اند. با این حال، این بررسی مطالعاتی جدید نشان می دهد که افزایش مدت زمانی که برخی از اعضای یک خانواده در کنار یکدیگر می گذرانند، موجب بهبود روابط آنها شده است که در این میان، روابط مادر و دختری چشمگیرتر بوده است. مک کراکن، محقق و جامعه شناس آمریکایی که دارای تجربه چند ده ساله در بررسی و مطالعه وضعیت خانواده در این کشور دارد، مدیر این تحقیقات است.

 

وی در این باره می گوید: من ۳۵ سال است که درباره خانه و خانواده در آمریکا تحقیق، مطالعه و بررسی می کنم. با بن‌بست های ناشی از شیوع کرونا، شاهد آن بودم که روابط داخلی خانواده ها دچار چه تغییر و تحولاتی شد. در بررسی مذکور، ۵۰۰ خانوار مورد بررسی واقع شدند و مصاحبه مستقیم نیز با ۵۰ تن از اعضای این خانواده ها انجام گرفت. از نتیجه ای که بدست می آوردم اطمینان نداشتم و حقیقتا انتظار داشتم که شاهد بحران داخلی در خانواده ها باشم. اما نتایج مرا غافلگیر کرد. خانواده ها به بهانه قرنطینه دور هم جمع شده بودند و ستون و معمار اصلی این جمع ، مادر بود.

 

«در جریان تحقیقات متوجه شدم که تقریبا نیمی از خانواده های امریکایی معتقدند که آنها قوی‌تر از قبل از بحران کرونا خارج می شوند و در مقابل، تنها ۵ درصد اعلام کردند که پس از پایان این همه‌گیری و قرنطینه، ضعیف تر خواهند بود. در حالی که روابط عمومی میان تمامی اعضای خانواده بهتر شده اما آنچه میان مادرها با دخترانشان روی داده، متفاوت و بی نظیر بود. از زمان شروع این بیماری، حدود ۶۰ درصد خانواده ها اعلام کردند که پیوند بسیاری بهتری را میان مادر و دختر خانواده شاهد هستند. مادران با میلیون ها وظیفه متفاوت، گاها پریشان و سردرگم می شوند و به همین دلیل، در برخی موارد ارتباط خوب خود را با دخترانشان از دست می دهند. به تدریج و با چنین وضعیتی،‌ دختران با ورود به سن نوجوانی وارد جامعه عامه شده و ارتباط شان با مادر، کمرنگ و کمرنگ‌تر می شود».

 

اما بررسی های مک کراکن اثبات می کند که کووید ۱۹ همه چیز را تغییر داده است. قرنطینه این دختران را به قلب خانواده بازگرداند، حضور مادران  را برای آنها پررنگ‌تر کرده و زمینه ای فراهم شده تا آنها بتوانند با هم هم‌کلام شده و فاصله بین دو نسل را کمتر کنند. هنگامی که صحبت از والدین و ارتباط کلامی آنها می شود،‌ کیفیت این مکالمه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مساله در زمینه روابط مادر دختری مهم تر است. گفتگوی مادر با پسربچه ها می تواند هنگام بازی یا پیاده روی انجام شود اما دختران با توجه به توانایی مغزی عمیق آنها در مکالمات، باید مواردی مانند تماس چشمی، تماس بدن و عدم حواس‌پرتی مدنظر باشد. در طول همه گیری، مادران مشغله کمتر و در نتیجه، حواس پرتی کمتری دارند.

 

در بخش دیگری از نتایج این مطالعه آمده: والدین و فرزاندان در طول قرنطینه فرصت بیشتری برای گفتگو با هم داشته و بنابراین مغز و ذهن بچه ها درگیر بهبود روابط می شود. باید توجه داشته باشیم که ما اکنون در قلب یک فاجعه جهانی هستیم و همانقدر که این بحران، بزرگ است کنار هم بودن می تواند مفید و اثربخش باشد. در شرایط عادی، فرزندان در سنین نوجوانی و بزرگسالی ارتباط خود را با والدین‌شان از دست می دهند و گاهی ، ضغیان و سرکشی جوانی عامل این قطع ارتباط می شود. اما همه گیری کرونا این قطع ارتباط های طبیعی را متوقف کرده است. این اشفتگی بین المللی نیازمند اتحاد همگانی و چه اتحادی بهتر از ارتباط نزدیک و صمیمی میان اعضای یک خانواده!

 

مترجم: لیلا فرجی

سرویس ترجمه نیوز

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=143227

ثبت نظر

-