سلمان رشدی خودکشی کرد + عکس

  • کد خبر : 142758
  • 19 مرداد 1399 - 20:37
سلمان رشدی خودکشی کرد + عکس
 سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی که امام خمینی(ره) حکم کشتن او را صادر و اجرای آن را بر هر مسلمانی واجب دانسته بود، صبح امروز در منچستر انگلیس خودکشی کرد.
سلمان رشدی خودکشی کرد

حکم اعدام و قتل سلمان رشدی، به مسلمانان جهان

‌‌‌زمان: ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ / ۷ رجب ۱۴۰۹ ‌

‌‌مکان: تهران، جماران‌

‌‌موضوع: فتوای قتل سلمان رشدی، نویسنده کتاب کفرآمیز آیات شیطانی ‌

‌‌مخاطب: مسلمانان جهان ‌

‌‌بسمه تعالی‌

‌‌إنا لله و انا الیه راجعون ‌

‌‌ ‌‌به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می رسانم مؤلف کتاب «آیات شیطانی» که علیه‌‎ ‎‌اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از‌‎ ‎‌محتوای آن، محکوم به اعدام می باشند. از مسلمانان غیور می خواهم تا در هر نقطه که‌‎ ‎‌آنان را یافتند، سریعاً آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین‌‎ ‎‌توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است ان شاءالله . ضمناً اگر کسی‌‎ ‎‌دسترسی به مؤلف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی‌‎ ‎‌نماید تا به جزای اعمالش برسد. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.‌

‌‌روح الله الموسوی الخمینی‌

 

زندگی شخصی

وی نیمه شب پنجشنبه ۱۹ ژوئن ۱۹۴۷ در شهر بمبئی در هند و در خانواده‌ای مسلمان به دنیا آمد. پدر او بازرگانی هندی است. سلمان رشدی در دانشگاه کمبریج تحصیل کرده‌است و در حال حاضر تبعهٔ بریتانیا است.

 

آثار

اوّلین کتاب سلمان رشدی، گریموس، در سال ۱۹۷۵ به چاپ رسید که مورد استقبال مردم قرار نگرفت. گریموس شکل تغییریافته‌ی واژه‌ی “سیمرغ” است.

دومین اثر او کتاب بچه‌های نیمه‌شب است که در سال ۱۹۸۱ منتشر شد، برندهٔ جایزه بوکر شد، و سال‌ها بعد در سال ۱۹۹۳ برندهٔ جایزه بوکرِ بوکرها شد که به این معنی بود که این کتاب بهترین اثر از میان رمان‌های برنده جایزه بوکر در ۲۵ سال اول اعطای این جایزه است. بچه‌های نیمه‌شب را مهدی سحابی به فارسی ترجمه کرد

کتاب شرم نیز با ترجمهٔ مهدی سحابی در سال ۱۳۶۴ خورشیدی برندهٔ جایزهٔ بهترین رمان خارجی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز شد.

چهارمین اثر رشدی کتاب جنجالی آیات شیطانی است که در کشورهای ایران، هند، پاکستان، بنگلادش، مصر و آفریقای جنوبی رسماً ممنوع اعلام شده‌است.

پس از آن کتابهای متعددی از وی منتشر شد که زمین زیر پایش (۱۹۹۹)، خشم (۲۰۰۱) و دلقک شالیمار (۲۰۰۵) از آن جمله‌اند.

سبک روایی رشدی را از گونه رئالیسم جادویی می‌دانند. رمان بچه‌های نیمه‌شب تم‌هایی از طبل حلبی گونتر گراس را در خود دارد که رشدی آن را الهام‌بخش نوشتن کتاب می‌داند. آیات شیطانی نیز به وضوح وامدار مرشد و مارگریتا اثر میخائیل بولگاکف روسی است

دریافت لقب شوالیه

وی در ژوئن سال ۲۰۰۷، از الیزابت دوم، ملکه پادشاهی متحده، به پاس خدماتش به عالم ادبیات، لقب شوالیه دریافت کرد.این اقدام باعث واکنش‌های گسترده مثبت و منفی در کشورهای مختلف ازجمله در برخی محافل داخلی انگلیس شد. در همین ارتباطات سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن این اقدام، در کنفرانسی خبری در تهران گقت: «مدال دادن به یکی از منفورترین چهره‌ها در جهان اسلام، نمونه بارزی از ضدیت با اسلام در میان مقامات ارشد بریتانیاست»

 

جوایز

جایزه بوکر

جایزه یادبود جیمز تیت بلک

جایزه اتحادیه انگلیسی‌زبان

نشان شوالیه

 

کتاب‌شناسی

سلمان رشدی در حال ارائه و توضیح دربارهٔ کتاب خود شالیمار دلقک

رمان‌ها

گریموس (۱۹۷۵)

بچه‌های نیمه‌شب (۱۹۸۱)

شرم (۱۹۸۳)

آیات شیطانی (۱۹۸۸)

هارون و دریای قصه‌ها (۱۹۹۰)

آخرین آه عرب مغربی (۱۹۹۵)

زمین زیر پایش (۱۹۹۹)

خشم (۲۰۰۱)

شالیمار دلقک (۲۰۰۵)

افسونگر فلورانس (۲۰۰۸)

دو سال و هشت ماه و بیست و هشت شب (۲۰۱۵)

کاخ زرین (۲۰۱۷)

 

مجموعه‌ها

بی‌خانمان به میل خود (۱۹۹۲، به همراه آر. جاب‌والا و وی. اس. نایپل)

شرق، غرب (۱۹۹۴)

بهترین داستان کوتاه‌های آمریکایی (۲۰۰۸، به عنوان ویراستار مهمان)

کتاب‌های کودکان

هارون و دریای قصه‌ها (۱۹۹۰)

لوکا و آتش زندگی (۲۰۱۰)

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=142758

ثبت نظر

-