بهترین راهکار برای مقابله با سرطان روده پیشگیری از آن است

  • کد خبر : 142756
  • 19 مرداد 1399 - 20:34
بهترین راهکار برای مقابله با سرطان روده پیشگیری از آن است

کد خبر: ۱۶۰۳۳۲

تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۸:۱۹

متخصص گوارش و کبد گفت: باید پیشگیری را در خصوص بیماری‌ها اولویت قرار دهیم، زیرا درمان هزینه‌بر سختی‌های زیادی را به سیستم درمانی و فرد تحمیل خواهد کرد.

به گزارش نیوز، سید امیر پاشا طبائیان متخصص گوارش و کبد با حضور در برنامه طبیب شبکه سه سیما با اشاره به سرطان روده بزرگ اظهار کرد: همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده، باید پیشگیری را در خصوص برخی از بیماری‌هایی که از این طریق قابل درمان است را در پیش بگیریم، زیرا درمان هزینه‌بر سختی های زیادی را   به سیستم درمانی و فرد تحمیل خواهد کرد.

 

او با اشاره به اینکه با استفاده از ماسک می‌توان مانع از انتشار ویروس کرونا شویم، ادامه داد: هزینه‌های بعد از کرونا از نظر مالی، جسمی و روحی بسیار سنگین است.

 

این متخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه با استفاده از ماسک می‌توان از این بیماری مهلک و کشنده پیشگیری کرد، ادامه داد: در درمان اما و اگر‌های زیادی وجود دارد، سرطان روده بزرگ یکی از سرطان‌های رایج کشور است، اما باید بدانیم که این نوع سرطان قابل پیشگیری است.

 

طباییان با اشاره به اینکه برای تشخیص اینکه فرد دچار سرطان روده بزرگ شده است یا خیر تست غربالگری وجود دارد که از سن ۵۰ سال باید هر ۱۰ سال یکبار اقدام به دادن آن کرد، گفت: بررسی خون در مدفوع به دو روش قابل انجام است، در برخی از مراکز آزمایش بهداشتی به صورت رایگان این تست انجام می‌شود، زیرا در فاز مطالعه قرار دارد  لذا وقتی خون در مدفوع دیده شد حتماً باید به دنبال علت آن گشت.

 

او تصریح کرد: از ۵۰ سالگی همه باید هر ۱۰ سال یکبار کولونوسکوپی کنند، زیرا سرطان از یک پولیپ ایجاد می‌شود و وقتی پولیپ کم کم بزرگ می‌شود دیگر بیماری تشدید پیدا می‌کند لذا با گذشت زمان پولیپ رشد می‌کند و بزرگ می‌شود، در ابتدا این سلول سرطانی نیست، پولیپ با بزرگ شدن می‌تواند تبدیل به سرطان روده بزرگ شود.

 

طباییان با اشاره به اینکه ممکن است در مدفوع خون مخفی وجود داشته باشد لذا باید همه موارد از سوی پزشک مورد بررسی قرار گیرد عنوان کرد: برداشتن پولیپ از سرطان روده در سال‌های آینده جلوگیری می‌کند لذا بر اساس تعداد و سایز پولیپ اقدامات لازم انجام می‌شود، فردی که روده اش پولیپ متعددی دارد نسبت به فردی که پولیپ ندارند بیشتر در معرض خطر است.

 

این متخصص گوارش و کبد افزود: کسی که روده پاک دارد هر ۱۰ سال باید مورد بررسی قرار بگیرد البته از سن ۵۰ سالگی به بعد کسانی که پولیپ دارند این فاصله زمانی کمتر می‌شود، در دوران کرونا هستیم نباید این مسئله مانع از مراجعه به پزشک در صورت دیدن علامت شود.

 

طباییان با اشاره به اینکه کسی که به طور حاد در کوتاه مدت دچار یبوست و کاهش وزن شده، باید از نظر سرطان روده بزرگ مورد بررسی قرار بگیرد گفت: یبوست مزمن باعث سرطان روده بزرگ نمی‌شود، لذا یبوست در جامعه ما شایع است و نمی‌توان گفت همه یبوست‌ها تبدیل به سرطان می‌شود، خون مخفی در مدفوع مساوی سرطان نیست.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=142756

برچسب ها

ثبت نظر

-