روش های بسیار جالب معماری دوران هخامنشیان

  • کد خبر : 142214
  • 19 مرداد 1399 - 11:49
روش های بسیار جالب معماری دوران هخامنشیان

روش های بسیار جالب معماری دوران هخامنشیان

به گزارش نیوز به نقل از سایت اوستاکارا: پارسی زبانان با استفاده از سنت های معماری کاخ های ستوندار رایج را در مناطق بلند مشرف بر بین النهرین بنا میکردند. همچنین هنر دستی ایونی ها در تزیینات قصر از سنت های قدیمی ای بود که مردمان سرزمین مادری ما استعمال کرده بودند و  پیرو مرز و بوم گشایی های کوروش و داریوش و  امپراطوری جدید پارس بود.خصوصیت بارز این سنت های هنری ;پیچیدگی هنری بود که ریشه در آمیزش هنری داشت.

تمدن ایران

امپراطوری های مغلوب آشور و بابل تا زمان سقوط خویش به دست سپاهیان پارس ;میراثی را محافظت کرده بودند که به پیشینیان خود در عصر سومریان اهدا کنند; یعنی میراث جهانی که همگان ان را در یادشان در تمام دوران های تاریخ تجسم کنند .

خواندن این مقاله جذاب را به شما پیشنهاد میکنیم:

معماری در سومر تمدنی ۴ هزار ساله

شکوه بناهای ایرانی در معماری دوران هخامنشیان

مردمان بخش لوان در کنار دریا شرقی مدیترانه ; و آرام  و به ویژه فنیقی ها شماری از معنی و تصویرگری های ای که از دوران بین النهرین ;مصر و بخش ها کناره دریای اژه به عاریه گرفته بودند را نگهداری میکردند ; لکن با سقوط اداره پادشاهی و سیستم اجرایی و اداری بزرگ آن دوران;مفاهیم اسطوره ای ان دوران به فراموشی سپرده شد ; لذا پارسیان که اخیرا یکجانشین شده بودند و به رده سروری ملت های آن عصر رسیده بودند ;هنری را پذیرفتید که از مکاتب متفاوت و گاه متعارض هنری صورت یافته بود ;عاریه های هنری از هنر یونان ;هنر درباری پارسیان بود که در خدمت شکوه فرمان روا و مردمان  مرز و بوم های وی بود.

Persepolis

پرورش و ترقی هنر تزئینی در معماری دوران هخامنشیان به خصوص عصر سلطنت کوروش و داریوش اگر‌چه به صورت نخستین هنر تزئینی در معماری دوران هخامنشیان در کاخ های پاسارگاد به چشم میخورد ولی ;میدانیم که‌این هنر در دو تراز توسعه یافته است ; بر روی قطعات بجای ما‌نده از تزیینات حجاری کاخ کوروش کبیر در پاسارگاد به عبارتی سالن توشه  عام ;گروه ای با نقش پررنگ را میبینم که پاسبان خدایان آشور و بابل بودند البته سوای مفاهیم نمادین در معماری دوران هخامنشیان اولین شاخصه هایی که در این کاخ خلق تصیویر شده اند به عنوان نمونه عبارت اند از  ;

۱;پاسبان خدای خورشید به صورت آدم و گاو
۲;پاسبان خدای تباهی به صورت فرشته

روش های بسیار جالب معماری در زمان هخامنشان

مقاله های تاریخی درباره ایران به خصوص معماری در دوران باشکوه ایران باستان، بیسیار زیاد است. پس با ادامه آنها در آینده با ما همراه باشید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=142214

ثبت نظر

-