کنکور و کرونا؛ آخرین تصمیمات برای برگزاری

  • کد خبر : 141440
  • 18 مرداد 1399 - 17:49
کنکور و کرونا؛ آخرین تصمیمات برای برگزاری
کد خبر: ۱۶۰۲۲۸

تاریخ انتشار: شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۵:۴۱

 

برگزارینکته اینجاست در ۱۰ روز گذشته برگزاری کنکور دکتری زیر سایه کرونا با ۱۸۰ هزار داوطلب نشان داد این عملیات آموزشی جای نگرانی به خاطر خطر مرگ دارد. زیرا تجمع این تعداد از انسانها در یک مکان که قاعدتا برخی از آنها ناقلان بی علامت کرونا هستند، ریسک ابتلای سایر افراد را بالا می برد. دو کنکور دکتری و کارشناسی ارشد زیر سایه همه‌گیری بیماری کرونا باعث شد تا دستور روش برگزاری کنکور سراسری تغییر کند. حالا داوطلبان باید در فضای باز آزمون بدهند، در مساجد، مصلی‌ها و ورزشگاه‌ها.

به گزارش نیوز:  نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر در روزهای گذشته در یک جلسه مشترک حاضر شدند و کنکور تحصیلات تکمیلی را پشت سر گذاشتند ولی نکته مهم برگزاری کنکور سراسری دانشگاه ها برای ورود داوطلبان به تحصیلات عالیه است که با حضور حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر داوطلبان برگزار خواهد شد. همین تجمع میلیونی باعث می شود تا بسیاری از مردم نگران افزایش همه گیری کرونا در شرایطی شوند که کشور تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار نفر مبتلا به خود دیده و نزدیک به ۲۰ هزار نفر بر اثر این بیماری درگذشته اند.

 

طبق آمار رسمی در این دوره از آزمون ورودی مقطع دکتری «Ph.D»(نیمه‌متمرکز) سال ۹۹ تعداد ۱۷۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب ثبت نام کرده اند که پس از قرائت پاسخنامه ها می توان تعداد دقیق حاضرین و غایبین در جلسه آزمون را اعلام کرد.

زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش کشور در پاسخ به برخی ابهاماتی که درباره رعایت پروتکل های بهداشتی در برخی از حوزه های آزمون دکتری مطرح شده است، گفت: درباره اینکه در برخی از حوزه ها تب سنجی صورت نگرفته، نکته این است که تب سنجی در پروتکل ابلاغی وجود نداشت و برخی از دانشگاه ها و حوزه ها به ابتکار خودشان تب سنجی را اضافه کرده بودند. پروتکل ابلاغی در زمان دریافت کارت و راهنمای آزمون به اطلاع داوطلبان رسیده بود.

همچنینتصاویر منتشر شده از کنکور دکتری نشان می دهد بسیاری از داوطبان با بیشترین میزان رعایت بهداشت در کنکور حاضر شده اند. آنطور که سازمان سنجش اعلام کرده است ۸۵ درصد از شرکت کنندگان در این آزمون گفته اند از رعایت بهداشت در زمان برگزاری آزمون رضایت داشته اند.

کنکور ارشد با ۷۰۰ هزار داوطلب

پس از برگزاری کنکور دکتری، دومین کنکور سراسری کشور زیر سایه کرونا با حضور داوطلبان کارشناسی ارشد با رقابت ۶۹۴ هزار و ۴۱۷ نفر در ۲۳۶ حوزه امتحانی و ۸۰ شهر برگزار شد. جالب اینجاست بر اساس خوداظهاری به عمل آمده از داوطلبان مبتلا به کرونا، ۸۵ نفر از شرکت کنندگان در این کنکور به ویروس مبتلا شده اند که با تایید وزارت بهداشت، در مکان ها و بیمارستان های مجزا با نظارت نماینده این وزارتخانه و سازمان سنجش آموزش کشور در کنکور شرکت می کنند.

در آزمون مزبور هم نکات بهداشتی زیادی رعایت شد. مثلا در خصوص بازرسی بدنی داوطلبان، فرد متولی به لباس گان، ماسک سه لایه، شیلد و دستکش لاتکس مجهز شدند. همچنین اشیاء و سطوحی که اغلب لمس می شود نظیر صندلی ها، دستگیره درها و شیرآلات سرویس بهداشتی و… قبلا تمیز و ضدعفونی شده است و این عمل در طول برگزاری آزمون در هر نوبت انجام شد.

پاکسازی و گندزدایی مخازن اصلی و فرعی سوالات در استان ها و شهرستان ها، با نظارت نمایندگان تام الاختیار و حفاظت آزمون استانها، حداقل یک هفته قبل از برگزاری آزمون انجام شد و درصورتی که داوطلبان در داخل حوزه امتحانی، بسته به شرایط محل برگزاری آزمون، با سرویس عمومی (اتوبوس، مینی بوس و یا سواری ون) جابجا شوند، صندلی ها و فضای داخلی این وسایل نقلیه در هر نوبت آزمون ضدعفونی شده و برای رعایت فاصله گذاری، از یک سوم تا یک چهارم ظرفیت خودرواستفاده شده است.

حتی داوطلبانی که به کرونا مبتلا شده بودند هم در آزمون ارشد حاضر شده و کنکور دادند که شرایط خاص آنها نیز نشان می دهد چرا تحصیل اینقدر برای جوانان ایرانی مهم است.

کنکور سراسری، فصل نهایی مخاطرات احتمالی

واقعیت این است که ماههای متمادی، اشخاص زیادی درباره تعویق یا لغو کنکور سراسری به دلیل ترس از شیوع گسترده کرونا هشدار دادند.

در این میان موافقان و مخالفان کنکور هم سخنان خود را گفتند و در نهایت مقرر شد کنکور در ساعاتی که از قبل اعلام شده است برگزار شود.

وزیر بهداشت هم درباره برگزاری کنکور در میان مراقبت از بیماری کرونا توضیح داد و گفت: برگزاری کنکور در فصول سرد سال ریسک بالاتری دارد و نمی توان کارهای کشور را تعطیل  کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور هم در پستی اینستاگرامی نظر خود را درباره کنکور اعلام کرد و نوشت: واعظی افزود: اما همیشه هم بهترین تصمیم، راحت‌ترین تصمیم یعنی حذف صورت مساله نیست. بیاییم اثرات تعویق بیش از حد یا عدم برگزاری کنکور را هم در نظر بگیریم که سبب انباشت داوطلب در آزمون سال بعد و اجحاف گسترده در حق بسیاری از داوطلبانی می‌شود که امسال با برنامه‌ریزی مطالعه کرده و زحمت کشیده‌اند.

نکته مهم اینجاست که داوطلبان حالا باید علاوه بر درس و مهارت تست زنی، نکات مهم برگزاری کنکور در دوره کرونا هم یاد بگیرند. آنها دریافتند که باید  در طول ۳ تا ۴ ساعت آزمون داوطلبان باید از ماسک استفاده کنند و ماسک مورد استفاده از نظر سایز مناسب صورت فرد باشد، در برخی از موارد مشاهده شده است که کش ماسک‌ها شل بوده است و ماسک فرد به طور مداوم جا به جا می‌شود.

با این حال چاره جویی برای حل مشکل شیوع کرونا در کنکور سراسری باعث شد تا بسیاری از افراد و متخصصان، راه حل هایی پیشنهاد دهند. پیشنهادهایی که بعضا عملی نبود و یا با واقعیتهای جامعه سرسازگاری نداشت. بالاخره پیشنهاد طلایی هفته را دکتر مینو محرز متخصص بیماریهای عفونی اعلام کرد و گفت کنکور سراسری باید در ورزشگاه آزادی برگزار شود.

این پیشنهاد که دارای اثرگذاری بسیار زیادی در بین تصمیم گیران بود باعث شد تا پروتکل های بهداشتی کنکور تغییر کرده و محل برگزاری کنکور سراسری به مصلاها و ورزشگاه ها منتقل شود تا در هوای آزاد، داوطلبان کنکور بدهند.

خدایی رئیس سازمان سنجش در این بباره گفت: سازمان سنجش آموزش کشور از ورزشگاه ها و مصلی ها برای برگزاری کنکور سراسری استفاده می کند و به همه داوطلبان بسته بهداشتی ارائه می شود.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: از جامعه بسیج کشور در کنکور سراسری برای مدیریت ازدحام خانواده ها کمک می گیریم.

رییس سازمان سنجش با بیان اینکه کنکور سراسری ۱۱۵ هزار ناظر اجرایی دارد، تاکید کرد: تشکیک در مصوبات ستاد کرونا یکی از حاشیه های کنکور سراسری بود و سازمان سنجش به عنوان یک دستگاه اجرایی موظف به برگزاری آزمون بوده و تابع نظرات ستاد ملی کرونا است.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=141440

ثبت نظر

-