چشم بالای جدولی‌ها به تصمیم کمیته انضباطی

  • کد خبر : 14113
  • 08 اسفند 1398 - 13:47
چشم بالای جدولی‌ها به تصمیم کمیته انضباطی

چشم بالای جدولی‌ها به تصمیم کمیته انضباطیبه گزارش نیوز، لغو بازی پرسپولیس و سپاهان که هنوز معلوم نیست سرنوشتش پیروزی ۳ بر صفر و آیین‌نامه‌ای پرسپولیس باشد یا تکرار بازی نقش جهان، صدای فرهاد مجیدی را درآورد و سرمربی استقلال مدعی شد: «باید با طراحان اتفاقات بازی سپاهان- پرسپولیس شدیداً برخورد شود چرا که انجام نشدن این بازی به استقلال، تراکتور و سایر مدعیان لیگ هم ضرر زده است.»
به جدول رده‌بندی لیگ برتر نگاه می‌کنیم، به فرهاد مجیدی حق می‌دهیم. الان بدون احتساب بازی برگزار نشده نقش جهان، پرسپولیس با ۴۱ امتیاز صدرنشین است، تراکتور با ۳۷ امتیاز دوم، استقلال و سپاهان با ۳۶ امتیاز سوم و چهارم و شهر خودرو با ۳۵ امتیاز پنجم… قطعاً برای تراکتور، استقلال و شهر خودرو که در تعقیب پرسپولیس صدرنشین و در رقابت با سپاهان هستند، بهترین نتیجه این بود که بازی اصفهان «مساوی» تمام شود چرا که در این صورت هر دو تیم دو امتیاز از دست می‌دادند و رقابت با پرسپولیس ۴۲ امتیازی و سپاهان ۳۷ امتیازی برای آن‌ها راحت‌تر می‌شد، اما حالا اگر فدراسیون نتیجه بازی اصفهان را به نفع پرسپولیس، ۳ بر صفر کند، صدرنشین لیگ برتر ۴۴ امتیازی می‌شود و گرفتن این تیم برای تراکتور که از ۲۰ بازی ۳۷ امتیاز دارد و استقلال که از ۱۹ بازی ۳۶ امتیاز اندوخته، سخت‌تر خواهد شد.
در چنین شرایطی باید به مجیدی حق داد از طراحان نمایش اصفهان شاکی باشد. حالا شاید این پرسش پیش بیاید که از کجا معلوم بازی نقش جهان حتماً مساوی می‌شد؟ معلوم است که کسی نمی‌تواند به این سؤال پاسخ قطعی بدهد، اما همان‌طور که استقلال و بقیه مدعیان در اصفهان امتیاز از دست دادند، هیچ بعید نبود پرسپولیس هم در اصفهان- حتی در غیاب طرفداران سپاهان- امتیاز از دست بدهد و متوقف شود. فراموش نکنید در نیم‌فصل اول، سپاهان همین پرسپولیس را- البته با هدایت گابریل کالدرون- در ورزشگاه آزادی شکست داد و حالا اگر چه بدون کی‌روش استنلی، ولژیانی و… مهم‌تر از آن‌ها بدون حضور تماشاگران، اندکی تضعیف شده بود، اما احتمالاً می‌توانست از پرسپولیس امتیاز بگیرد.
الان بهترین تصمیم برای رقبای پرسپولیس و سپاهان، تکرار بازی است، ولی این چیزی نیست که پرسپولیس زیر بارش برود. پرسپولیسی‌ها می‌گویند ما برای بازی با سپاهان به اصفهان رفتیم، طبق هماهنگی‌های قبلی سر ساعت در ورزشگاه حاضر شدیم، مطابق آیین‌نامه برای حریف صبر کردیم و بعد هم با هماهنگی ناظر بازی از ورزشگاه خارج شدیم و دلیلی ندارد دوباره برای بازی با سپاهان به اصفهان برویم.
اما برابر با شنیده‌های ما، از عصر دوشنبه که کمیته انضباطی بررسی پرونده بازی نافرجام نقش جهان را آغاز کرد، تماس‌های تلفنی فراوانی با سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال، برخی اعضای کمیته انضباطی و… برقرار شده که رأی صادره از سوی این کمیته، تکرار بازی به میزبانی تهران و در یک ورزشگاه بدون تماشاگر باشد و علاوه بر آن، سپاهان خسارت‌های پرسپولیس بابت لغو این بازی و برگزاری مجدد آن را متعهد شود. این خبر را مقامات رسمی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، تأیید یا تکذیب نکرده‌اند، اما دیروز یکی از مسئولان ارشد سازمان لیگ به نیوز گفت: مطمئن باشید هیچ تماس و توصیه‌ای نمی‌تواند روی تصمیم نهایی تأثیر بگذارد. از کمیته انضباطی خواسته شده مستندات هر دو تیم را همراه با گزارش مکتوب داور، ناظر داوری، ناظر بازی، مأموران امنیتی ورزشگاه و مقامات مسئول برگزاری بازی دقیقاً مورد بررسی قرار بدهد و سپس مطابق آیین‌نامه بازی‌ها تصمیم‌گیری کند. حالا این وسط شاید مدعیان هم ناخواسته متضرر شوند، اما این ضرر احتمالی باعث نخواهد شد ما رأی را تغییر بدهیم. «کمیته انضباطی کارش صدور حکم است، نه بررسی تبعات حکم!»
حالا بر فرض که کمیته انضباطی واقعاً بر اساس آیین‌نامه حکم را صادر کرد، آیا سازمان لیگ و فدراسیون به بهانه بررسی تبعات حکم جلوی اجرای آن را نمی‌گیرند؟ وقتی این پرسش را مطرح می‌کنیم، فقط یک جواب کوتاه می‌شنویم؛ «پیش‌داوری نکنید… نمی‌خواستم جواب تلفن شما را بدهم. به خاطر همین مدل سؤال کردن‌ها! نمی‌دانم چرا دنبال حاشیه هستید؟ اصلاً چیزی از قول من منتشر نکنید. قطعاً تکذیب می‌کنم!»
حقیقتش آنقدر از این معجزه‌ها در فوتبال ایران دیدیم که به بهانه عواقب و تبعات و… جلوی اجرای حکم را گرفته‌اند که تصور می‌کنیم این بار هم اجرای قانون تبدیل به اولویت چندم شود.
با این همه، تیم‌های مدعی و رقیبان پرسپولیس و سپاهان هم چاره‌ای جز پذیرش حکم ندارند، همان‌طور که پرسپولیس و سپاهان ناچارند در نهایت حکم را بپذیرند. آن‌ها فعلاً در حال زور زدن هستند تا جلوی ضرر‌های احتمالی‌شان را بگیرند.

کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
رقیبان پرسپولیس و سپاهان حق دارند به اتفاقات نقش‌جهان معترض باشند؟
عباس سرخاب: مجیدی حرف درستی می‌زند
مهاجم اسبق استقلال در این خصوص گفت: فرهاد مجیدی حرف درستی می‌زند. اگر بازی ۳- صفر به سود پرسپولیس شود بدترین اتفاق ممکن برای سایر مدعیان همچون استقلال خواهد بود چه بسا سپاهان در صورتی که بازی می‌کرد می‌توانست پرسپولیس را شکست دهد. به نظر من بازی پرسپولیس و سپاهان در اصفهان یا باید تکرار شود یا اگر احیاناً سپاهان را ۳- صفر بازنده کنند باید این تیم را به خاطر عدم رویارویی با پرسپولیس از یکی، دو بازی با تماشاگر هم محروم کنند تا دیگر شاهد تکرار چنین مسائلی در لیگ برتر نباشیم. مجیدی هم اگر اعتراض دارد حرف درستی می‌زند.
علی حاج‌اکبری: باخت سپاهان به ضرر استقلال و تراکتور می‌شود
هافبک اسبق سپاهان و استقلال در این خصوص گفت: من هم معتقدم اگر کمیته انضباطی سپاهان را ۳- صفر بازنده اعلام کند فقط درصدر جدول به سود پرسپولیس خواهد بود و دیگر تیم‌های مدعی مثل استقلال و تراکتور به شدت متضرر خواهند شد. آن‌ها حق دارند اعتراض داشته باشند. شما حساب کنید اگر پرسپولیس می‌باخت سایر مدعیان شانس بیشتری برای نزدیک‌تر شدن به صدر جدول پیدا می‌کردند و تراکتور و استقلال هم شرایط بهتری داشتند، ولی حالا اگر پرسپولیس ۳- صفر برنده شود با ۴۴ امتیاز بهترین وضعیت را در جدول پیدا خواهد کرد.
کاظم محمودی: تراکتور چه گناهی کرده است؟
مربی و بازیکن اسبق تراکتورسازی در این خصوص گفت: تراکتور چه گناهی کرده که سپاهان با پرسپولیس بازی نمی‌کند؟ اگر رأی کمیته انضباطی به سود پرسپولیس باشد تراکتور و استقلال خیلی ضرر می‌کنند و این انصاف نیست، چون پرسپولیس اختلاف خود را با تیم دوم یعنی تراکتور به عدد ۷ خواهد رساند و بهترین شرایط را در صدر جدول پیدا می‌کند. شاید اگر بازی تکرار شود یا سپاهان که خودش در کورس است با محرومیت‌هایی مواجه شود این شرایط به سود تراکتور و استقلال باشد در غیر این صورت تراکتور به ناحق متضرر خواهد شد.
عباس چمنیان: کار سپاهان به ۳ تیم دیگر هم لطمه زد
مربی اسبق تیم‌های مشهدی و سرمربی پیشین تیم‌های ملی جوانان و نوجوانان گفت: سپاهان با کاری که کرد به ۳ تیم دیگر لیگی هم لطمه زد. الان شهرخودرو، تراکتور و استقلال به شدت متضرر خواهند شد و شاید همین ۳ امتیاز تکلیف قهرمانی لیگ برتر را مشخص کند و سرآسیابی، مجیدی و الهامی حق دارند به این اتفاق معترض باشند، چون اگر پرسپولیس ۳- صفر برنده شود به ضرر سایر مدعیان است. من پرسپولیس را مقصر نمی‌دانم، اما کار سپاهان را نپسندیدم چراکه با روح بازی جوانمردانه سازگار نبود.
مرتضی فنونی‌زاده: پرسپولیسی‌ها نباید زیر بار تکرار بازی بروند
مدافع اسبق پرسپولیس در این خصوص گفت: مگر تقصیر پرسپولیس بوده که سپاهان حاضر نشده با این تیم بازی کند؟ این اتفاق در کمیته انضباطی بررسی می‌شود و قطعاً سپاهان ۳- صفر بازنده خواهد شد حال با این نتیجه اگر استقلال، تراکتور یا هر تیم دیگری متضرر شود این دیگر تقصیر پرسپولیس نیست. به قول معروف شاید سپاهان می‌آمد و پرسپولیس را می‌برد یا بازی مساوی می‌شد، ولی حالا که سپاهان حاضر به بازی نشده کمیته انضباطی حق را به حقدار خواهد داد و پرسپولیس نباید زیربار تکرار بازی برود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=14113

ثبت نظر

-