اختصاصی| تاثیر شگفت‌آور خواب مناسب بر افزایش یادگیری

  • کد خبر : 139053
  • 16 مرداد 1399 - 9:43
اختصاصی| تاثیر شگفت‌آور خواب مناسب بر افزایش یادگیری

کد خبر: ۱۶۰۰۶۰

تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ – ۰۳:۱۳

به نظر می رسد که دو مرحله از خواب نقش مهمی در یادگیری ایفا می کند: در یک مرحله، عملکرد کلی بهبود می‌یابد و در مرحله دیگر، تثبیت آنچه روز قبل آموخته ایم صورت می‌گیرد.

سرویس ترجمه نیوز، در تحقیقات جدید مکانیسم های مورد بررسی واقع شده که به تقویت یادگیری در خواب کمک می کند. دانسمندان مدتهاست اثبات کرده اند که یک خواب  خوب شبانگاهی شگفتی های زیادی را در توان یادگیری ما ایجاد کرده و به آموزش مهارت های جدید کمک می کند. 

 

آنچه کمتر مشخص شده، نقش مراحل مختلف خواب در این زمینه است. بیشترین اختلاف نظر در خصوص خواب  REM(حرکات سریع چشم) که بیشترین رویاپردازی در آن روی می دهد و خواب non-REM‌ می باشد. در خواب non-REM معمولا فرد خواب یا رویا نمی بیند. یک مطالعه  تحقیقاتی توسط  گروهی از روانشناسان  علوم شناختی و زبانی دانشگاه براون سرنخ های مهمی را ارائه می دهد که می تواند به حل و فصل این مبحث کمک کند. 

 

آزمایش آنها -که بر یادگیری بصری متمرکز است- نشان می دهد که به جای اینکه یک مرحله خاص از خواب برای یادگیری مهارت های جدید مهمتر از مرحله دیگر باشد، هر دو مرحله نقش پردازشی، عصبی و شیمیایی ضروری داشته  و در واقع مکمل یکدیگر هستند.‌ آنها دریافتند که خواب non-REM با احیای  انعطاف پذیری مغز، عملکرد ما در مهارت‌های تازه کسب شده را تقویت می کند و در مقابل،  خواب REM باعث بهبود آن  شده و  مانع از فراموشی آنها با ورود آموزش های بعدی می شود.‌

 

یوکا ساساکی، نویسنده این تحقیق در این باره خاطرنشان کرد:  امیدواریم این تحقیق به افراد کمک کند که دریابند که هم خواب REM‌ و هم non-REM در یادگیری و آموزش آنها نقش مهمی ایفا می کند. بخش اعظمی از خوابREM در زمانی های پایانی خواب است . وقتی مردم شبها می خوابند چرخه های خوابی زیادی را تجربه می کنند. خواب REM حداقل سه، چهار یا پنج بار اتفاق می افتد و به طور ویژه در بخش های پایانی شب روی می دهد. ما می خواهیم تعداد زیادی خواب REM‌داشته باشیم تا بتوانیم آموزه های خود را به یاد بیاوریم ، بنابراین نباید خواب خود را کوتاه کنیم.

 

روانشناسان پیشتر نیز دو مزیت مهم خواب را در یادگیری مشخص کرده اند: اولین مزیت «عملکرد آفلاین » است که در آن آموزه های فرد قبل از خواب، پس از خواب تقویت می شود، بدون آنکه نیازی به هیچ آموزشی باشد. مزیت دوم،‌«مقاومت در برابر مداخله» است بدین معنا که از آموزه های فرد قبل از خواب در برابر اختلال یا فراموشی پس از خواب، محافظت می شود. نوعی تعامل دوجانبه میان این دو توانایی ذهنی وجود دارد. 

 

می توان گفت که هنگامی که ما می خوابیم مغز عملکرد خود را ساده تر و سبک‌تر می کند تا بتواند کارآمدتر باشد. این کار باعث انعطاف پذیری اتصالات مغزی و تسهیل کار شبکه های گسترده تر شده و بهبود کلی آموزش در ذهن را ایجاد می کند. مغز همزمان باید در خواب سیناپس‌های اصلی را تثبیت کرده و از این طریق، مانع از حذف چیزهایی شود که فرد روز قبل یاد گرفته است. 

 

دانشمندان این تحقیق با بررسی نتایج بدست آمده از آزمایش انسانی خود دریافتند که خواب non-REM قابلیت انعطاف پذیری مغز را در حفظ آموزه های قبل از خواب، افزایش می دهد. جالب اینجاست که میزان انعطاف پذیری در حین خواب غیر REM حتی برای داوطلبان بدون هیچگونه یادگیری نیز افزایش یافته است که نشان می دهد یک روند کلی و ساده در مغز در حال انجام است.

مترجم:‌لیلا فرجی
سرویس ترجمه نیوز

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=139053

ثبت نظر

-