کرونا شانس سقط جنین های خود به خودی را افزایش داد

  • کد خبر : 138408
  • 15 مرداد 1399 - 17:27
کرونا شانس سقط جنین های خود به خودی را افزایش داد

به گزارش نیوز به نقل ازانتخاب،مدیرگروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه بیماری تنفسی حاد به ویژه کرونا می‌تواند زایمان زودرس، مرگ در رحم و سقط جنین را در پی داشته باشد، گفت: به نظر می‌رسد به دلیل کرونا شانس سقط جنین خود به خودی و زایمان زودرس در کشور افزایش یافته و مقداری از آمار اصلی بین‌المللی بیشتر است.

مهین نجفیان با اشاره به کاهش آمار بیماران بستری کرونا در خوزستان، اظهار کرد: در حال حاضر شاهد کاهش چشم‌گیر آمار ابتلا به کرونا در زنان باردار نیز هستیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در برهه‌ای از زمان، تعداد زنان باردار مبتلا به کرونا زیاد شد و حتی موارد مرگ و میر زنان باردار مبتلا به کرونا را نیز داشتیم. با این وجود، موارد مرگ مادران باردار مبتلا به کرونا در خوزستان حتی از کشورهای پیشرفته کمتر بود.

نجفیان بیان کرد: با توجه به اینکه سطح ایمنی زنان باردار پایین‌تر است و ظرفیت‌های تنفسی آن‌ها در دوران بارداری تغییر می‌کند و ریه آن‌ها حساس‌تر می‌شود، زنان باردار پتانسیل ابتلا به نوع شدید کرونا را دارند.

مدیرگروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: زنان باردار نیز مانند سایر افراد باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند شست‌وشوی مرتب دست‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و خروج از منزل تنها برای ضرورت، از ابتلا به کرونا پیشگیری کنند. با توجه به دما و رطوبت بالا در خوزستان، زنان باردار حتی در شرایط غیر از کرونا نیز باید از تردد غیرضروری خودداری کنند.

نجفیان افزود: برخی از زنان باردار بیشتر از حد نرمال از کرونا می‌ترسند و به مراکز بهداشتی مراجعه نمی‌کنند و وضعیت خود مانند فشارخون بالا و کاهش حرکت یا رشد جنین را پیگیری نمی‌کنند و دچار مشکلاتی می‌شوند.

وی تصریح کرد: زنان باردار مبتلا به کرونا اگر دچار شرایط خاصی مانند تنگی نفس، بدحالی و تب باشند، بستری می‌شوند اما کسانی که وضعیت پایداری دارند باید در منزل بمانند.

مدیرگروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تبعات بستری شدن زنان باردار مبتلا به کرونا، گفت: در شرایط حاد شیوع بیماری، بیماران بستری و باردار بدحال داشتیم اما اکنون نداریم.

وی افزود: بیمارانی که در ICU بستری می‌شوند ممکن است زودتر از موعد نیاز به ختم بارداری داشته باشند. بیماری تنفسی حاد به ویژه کرونا می‌تواند زایمان زودرس، مرگ در رحم و سقط جنین را در پی داشته باشد. این ویروس بر سیستم گردش خون جنین اثر می‌گذارد و ممکن است رشد جنین را مختل کند.

نجفیان بیان کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت در حال سامان‌دهی تحقیقی در گروه زنان است؛ به نظر می‌رسد به دلیل کرونا شانس سقط جنین خود به خودی و زایمان زودرس در کشور افزایش یافته و مقداری از آمار اصلی بین‌المللی بیشتر است.

مدیرگروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با این وجود، مشکل خاصی برای جنین زنان باردار مبتلا به کرونا که علائم بالینی شدیدی ندارند، ایجاد نمی‌شود و حتی زمان و نحوه زایمان آن‌ها را تغییر نمی‌دهیم.

وی با اشاره به همزمانی آنفلوآنزا و کرونا در فصل پاییز، بیان کرد: توصیه می‌شود زنان باردار به ویژه کسانی که به دیابت یا بیماری تنفسی مبتلا هستند، واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

نجفیان با اشاره به‌ هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، در خصوص اهمیت شیر مادر در سلامت نوزاد نیز گفت: تغذیه انحصاری با شیر مادر، سالانه از مرگ بیش از یک و نیم میلیون نوزاد در دنیا جلوگیری می‌کند. کودکانی که در شش ماه نخست، تغذیه انحصاری شیر مادر دارند و سپس تغذیه یا غذای کمکی دریافت می‌کنند، تا دو سال اول یک منبع تغذیه سالم دارند. این کودکان به ویژه در شش ماه اول، امنیت غذایی خوبی دارند.

وی افزود: میزان بروز بیماری‌های عفونی مانند اسهال عفونی، عفونت گوش میانی و عفونت تنفسی در نوزادان و کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند بسیار کمتر است. این بیماری‌ها در این کودکان بین ۲۵ تا ۵۰ برابر کمتر از دیگر کودکان است و مرگ و میر آن‌ها به صورت غیرمستقیم کاهش می‌یابد.

مدیرگروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در روایات زیادی نیز صراحتا در خصوص مدت زمان و فواید شیردهی صحبت شده است.

نجفیان بیان کرد: علاوه بر اینکه شیر مادر در زمان کودکی نوزاد بسیار اهمیت دارد، در سلامت آن‌ها در بزرگسالی نیز تاثیر دارد. کودکانی که شیر مادر مصرف می‌کنند نسبت به کسانی که از شیر مادر تغذیه نکرده‌اند، در بزرگسالی کمتر دچار فشارخون، دیابت، آلرژی و حساسیت، پوکی استخوان، ضریب هوشی، سرطان‌های خون و چاقی می‌شوند و حتی سرعت یادگیری و تکلم این کودکان متفاوت است.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: زمانی که یک مادر، شیر خود را به بچه می‌دهد احساس عاطفی بیشتری بین آن‌ها ایجاد می‌شود. تغذیه با شیر مادر حتی در تربیت‌پذیری کودکان موثر است. میزان تغذیه با شیر مادر در کسانی که به دلیل بزهکاری در زندان بوده‌اند، کمتر از گروه دیگر بوده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=138408

برچسب ها

ثبت نظر

-