ماسک پارچه‌ای برای پیشگیری از کرونا مناسب است

  • کد خبر : 137916
  • 15 مرداد 1399 - 9:56
ماسک پارچه‌ای برای پیشگیری از کرونا مناسب است

کد خبر: ۱۵۹۹۵۵

تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ – ۰۸:۲۸

یک متخصص اپیدمیولوژی بیماری‌های عفونی و واگیر گفت: ماسک پارچه‌ای همانند ماسک‌های پزشکی و سوپاپ دار بهترین کارکرد را در مقابله با ویروس کرونا دارد.

به گزارش نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران محمدرضا محبوب فر، عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ملی ایران، اظهار کرد: ماسک بهترین وسیله و ابزار در جلوگیری از ورود ذرات معلق در هوا به ویژه انواع ویروس و باکتری است

 

محبوب فر ماسک‌ها را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: ماسک نوع اول معروف به ماسک سه لایه، یا همان پزشکی یا جراحی است که بیشتر در ادارات و مکان‌های عمومی استفاده می‌شود. نوع دوم ماسک فیلتردار است که ذرات خارجی هوا در سوپاپ این نوع ماسک ته نشین می‌شود، بنابراین استفاده از ماسک فیلتردار برای عموم توصیه نمی‌شود.

 

این عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ملی ایران افزود: نوع سوم، ماسک پارچه‌ای است که در کارخانه‌ها و بعضا در خانه‌ها توسط خود مردم تولید می‌شود.

 

این متخصص اپیدمیولوژی بیماری‌های عفونی و واگیر تصریح کرد: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا ماسک زدن همراه با رعایت فاصله فیزیکی با تاثیر۹۹ درصدی است البته ماسک به تنهایی ۸۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا  تاثیر دارد.

 

محبوب فر توضیح داد: ماسک‌های پارچه‌ای خانگی در صورت داشتن سه ویژگی می‌توانند همان ماسک پزشکی یا جراحی مقاومت بالایی در برابر ویروس کرونا داشته باشند. برای تهیه ماسک خانگی حتما از پارچه‌ای نو و تمیز استفاده شود و هیچ گونه مواد خارجی نداشته باشد.

 

او یادآوری کرد:  بعضا دیده شده افرادی از پارچه‌هایی که قبلا استفاده شده و نامناسب برای تولید ماسک استفاده می‌کنند. ماسک پارچه‌ای بهتر است بین دو الی سه لایه روی هم باشد و با استفاده از چرخ یا کوک دستی آن را به هم بدوزید.

 

متخصص اپیدمیولوژی بیماری‌های عفونی و واگیر بیان کرد: ماسک پارچه‌ای و هرنوع ماسک دیگر باید متناسب با صورت افراد باشد و در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ ارائه شود. ماسک نباید خیلی کوچک یا بزرگ باشد.

نحوه ضدعفونی ماسک پارچه‌ای

 

محبوب فر از مردم خواست، به ازای هر بار خروج از خانه ماسک خود را با آب و صابون شستشو دهند و سپس با اتو در دمای ۶۰ الی ۷۰ درجه سلسیوس به مدت ۳۰ دقیقه حرارت بدهند.

 

او افزود:  ماسک پارچه‌ای تا زمانی که دچار پارگی نشده باشد، قابل استفاده است و می‌تواند یک هفته تا یک ماه یا حتی بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد. 

 

این متخصص اپیدمیولوژی تاکید کرد: حتما ماسک‌ها را از مراکز معتبر تهیه و از خرید ماسک پارچه‌ای به صورت فله‌ای خودداری کنید.

 

عضو انجمن آموزش و بهداشت ضمن هشدار درباره تهیه ماسک گفت: ماسک‌ها در داروخانه‌ها باید به صورت بهداشتی و وکیوم شده باشند و مردم به علائم تجاری و پروانه ساخت وزارت بهداشت توجه کنند.  خرید ماسک از جا‌های نامعتبر و دوره گرد‌ها به خاطر احتمال بازیافتی بودن آن خطرناک است.

 

محبوب فر در پایان یادآوری کرد: ماسک پارچه‌ای می‌تواند همانند ماسک‌های پزشکی و سوپاپ دار بهترین کارکرد را داشته باشد و در همه مکان‌ها به خصوص مکان‌های بسته استفاده شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=137916

ثبت نظر

-