اولین گمانه‌زنی‌ها درباره منشا انفجار مهیب بیروت

  • کد خبر : 137777
  • 15 مرداد 1399 - 7:47
اولین گمانه‌زنی‌ها درباره منشا انفجار مهیب بیروت

به گزارش نیوز به نقل از نیوزانفجار در یک انبار نیترات آمونیوم رخ داد و براساس آخرین گزارش های دریافتی بیش از ۷۰ تن کشته شدند و صدها تن دیگر هم زخمی شده و به بیمارستان ها انتقال یافتند.

خبرنگار ما از بیروت گزارش داد: به محض شنیده شدن صدای مهیب انفجار و ستون عظیم دود و آتش، صدای آژیر خودروهای امدادی در فضای شهر بیروت پیچید ، اول خودروهای آتش نشانی و بعد آمبولانس هایی که به سرعت تلاش داشتند خود را به محل حادثه برسانند، حادثه ای که از عمق آن کسی خبری نداشت.

نیروهای امنیتی لبنان نیز به سرعت محل حادثه را به محاصره درآورده و تدابیر ویژه ای را با ایجاد حلقه های امنیتی بکار بستند. ترددها به داخل منطقه آسیب دیده قطع شد و فقط نیروهای امنیتی و امدادی می توانستند وارد منطقه بندری شوند.

انفجار بزرگ سه شنبه بیروت، ساختمان ها و سوله ها و ابینه های نزدیک را به شدت ویران و تخریب کرد و شیشه های در و پنجره های خانه های بسیاری را در کیلومترها دورتر فرو ریخت.

شاهدان به خبرنگار نیوز گفتند که صدا انفجار مردم را وحشت زده به خیابان ها کشید، در حالی که برخی تصور می کردند انفجار ناشی از اصابت یک موشک یا بمب سنگین و پر قدرت بوده است.

تصور عمومی در خصوص احتمال اصابت موشک یا بمب، بی ربط با آخرین تحرکات و شیطنت های رژیم صهیونیستی نیست؛ آنها از هفته گذشته مرزهای آرام لبنان را با گلوله باران های بی هدف و فقط براساس توهم تحرکات نیروهای لبنانی، متشنج کرده بودند.

دولت لبنان هم از اولین دقایق وقوع حادثه ، تدابیر شرایط اضطراری به جریان انداخت و تا ساعاتی بعد شورای عالی دفاع این کشور جلسه فوق العاده تشکیل داد.

حزب الله لبنان هم در بیانیه ای در شامگاه سه شنبه ضمن ابراز همدردی با بازماندگان قربانیان حادثه که تعدادشان هر لحظه افزایش می یافت، نیروهای سیاسی و احزاب را به وحدت و همبستگی دعوت کرد.

حسن دیاب نخست وزیر لبنان نیز که از لحظاتی پس از حادثه مدیریت بحران را به دست گرفته بود، در ساعات پایانی این روز (ساعت ۲۴ به وقت تهران) از طریق تلویزیون با مردم لبنان سخن گفت. او وعده داد با مسئولان و عاملان حادثه برخورد خواهد کرد و این فاجعه بدون حسابرسی نخواهد ماند.

در عین حال، آنها که دنبال ماهیگیری از یک حادثه برای اهداف سیاسی بودند، بیکار ننشستند، از اولین دقایق اخبار جهت دار منتشر کردند.

اولین خبرها از رسانه های عمدتا وابسته به سعودی در لبنان بر این موضوع متمرکز بود که انفجار در نزدیکی اقامتگاه سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان در منطقه بیت الوسط در مرکز بیروت رخ داده است.

اما دقایقی طول نکشید که مشخص شد حادثه در منطقه بندری بیروت بوده است، جایی که محل انبار بزرگ نگهداری نیترات بوده است.

هنوز بیروت از خاکستر فاجعه یک حادثه بیرون نیامده بود که زمزمه های رسانه های سعودی در شامگاه سه شنبه حزب الله لبنان را هدف گرفت.

رسانه های سعودی از جمله عکاظ ، ادعا کردند که انفجار مربوط به انبار سلاح حزب الله بوده است. این ادعا آنقدر مضحک بود که در رسانه های لبنان مورد تمسخر قرار گرفت. برخی رسانه های لبنانی در این ارتباط نوشتند هنوز هیچ چیز مشخص نیست، اما العربیه می گوید انفجار در انبارهای سلاح حزب الله رخ داده است.

رسانه ها در لبنان معتقدند، با خبرهای العربیه باید با احتیاط برخورد کرد و بخصوص در ارتباط با ایران و حزب الله نیازمند تحقیق و دقت است. 

این سم پاشی ها در حالی صورت می گرفت که نیروهای امدادی لبنان هنوز در حال تلاش برای نجات آسیب دیدگان در محل حادثه بودند و حسن دیاب نخست وزیر لبنان نیز در همین شب بخاطر عمق فاجعه، از کشورهای دوست لبنان درخواست کمک کرد.

اکنون باید در انتظار نتایج تحقیقات ماند تا مشخص شود حادثه صرفا بخاطر شرایط محیطی، فنی یا احتمالا خرابکاری بوده است. البته رسانه های لبنانی ساعاتی پیش از سرلشکر عباس ابراهیم مدیرکل امنیت عمومی لبنان که از محل حادثه بازدید کرده بود، نقل کردند که “مخازن بندر بیروت حاوی ۲۷۰۰ تن نیترات آمونیوم بوده که فعلا نمی توان درباره علل و ریشه های وقوع انفجار در این مخازن اظهار نظر کرد و مسخره است که بگوییم این حادثه بر اثر اصابت یک موشک به انبار این ماده رخ داده است، چرا که برا اثر گرما هم این مواد منفجر می شود.”

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=137777

ثبت نظر

-