کارخانه ستاره‌سازی لیل؛ ماستیف‌های ارزشمند

  • کد خبر : 134753
  • 12 مرداد 1399 - 21:24
کارخانه ستاره‌سازی لیل؛ ماستیف‌های ارزشمند

کارخانه ستاره‌سازی لیل؛ ماستیف‌های ارزشمند

نیوز/ شهراد باغستانی؛ در فصول اخیر باشگاه لیل به‌عنوان یک کارخانه که استعداد‌ها را می‌گیرد و ستاره تحویل می‌دهد، در کانون توجه قرار گرفته است. این باشگاه پس از قهرمانی فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۰ در لیگ یک فرانسه، با وجود دور شدن از کورس قهرمانی، روی پرورش بازیکنان جوان تمرکز کرده است. حالا نام‌های بزرگی هستند که می‌درخشند، در حالی که روزی پیراهن «ماستیف‌ها» (نژادی از سگ‌های نگهبان) را برتن داشته‌اند. آخرین ستاره‌ای که از لیل جدا شد و به تیم مطرحی نقل مکان کرد، ویکتور اوسیمن نیجریه‌ای است که باشگاه ناپولی برای امضای قرارداد با او حدود ۸۰ میلیون یورو هزینه کرده. مهم‌ترین بازیکنانی که در لیل میدان دیدند را معرفی خواهیم کرد.

ادن آزار (رئال‌مادرید)
ستاره رئال‌مادرید سال ۲۰۰۵ به لیل پیوست. ادن آزار وقتی در آکادمی باشگاه توبیز بلژیک عضویت داشت، شناسایی شد و به فرانسه رفت. او ۷ سال در باشگاه لیل عضویت داشت و با این تیم قهرمان لیگ یک فرانسه و جام‌حذفی شد. سال ۲۰۱۲ باشگاه لیل بعد از بهره‌وری مناسب از آزار، او را با دریافت مبلغی که شفاف اعلام نشد، اما گفته می‌شود حدود ۳۵ میلیون یورو بود، به چلسی فروخت. در چلسی هم این هافبک خلاق بلژیکی ستاره شد و عناوین متعددی از جمله قهرمانی در لیگ برتر انگلیس و جام‌حذفی انگلیس و لیگ اروپا را کسب کرد. آزار سال گذشته در ازای ۱۰۰ میلیون یورو به رئال‌مادرید ملحق شد و حالا در ابتدای مسیر با کهشکانی‌هاست.

بنژامن پاوار (بایرن‌مونیخ)
ستاره خط دفاعی بایرن‌مونیخ و از بازیکنان تیم قهرمان جام جهانی ۲۰۱۸ همزمانی در عضویت باشگاه لیل بود. بنژامن پاوار سال ۲۰۰۵ یعنی وقتی فقط ۹ سال سن داشت راهی تیم لیل شد و تا سال ۲۰۱۶ هم در این تیم بازی کرد. خیلی مطرح نشده بود که باشگاه اشتوتگارت او را در ازای ۸۰۰ هزار یورو به خدمت گرفت و بایرنی‌ها هم قبل از اینکه باشگاه‌های بزرگ پاوار را از چنگ‌شان دربیاورند ۳۰ میلیون یورو به اشتوتگارت دادند و او را پیش‌خرید کردند. حالا پاوار از مهم‌ترین مهره‌های بایرن و تیم ملی فرانسه است.

لوکا دین (اورتون)
مدافع فعلی اورتون هم همان سال ۲۰۰۵ که بنژامن پاوار به آکادمی لیل رفت، در این آکادمی کارش را شروع کرد. او تا سال ۲۰۱۳ در عضویت لیل بود و سپس به پاری‌سن‌ژرمن پیوست. باشگاه لیل حدود ۱۵ میلیون یورو برای فروش او به پاریسی‌ها دریافت کرد. ارزش دین در طول این سال‌ها خیلی بیشتر نشده. بارسلونا او را در ازای ۵/۱۶ میلیون یورو خرید و باشگاه اورتون هم برای جذب او حدود ۲۰ میلیون یورو هزینه کرد. با این حال لیل از فروش دین که محصول آکادمی‌اش بود هم درآمد کسب کرد.

نیکولا په‌په (آرسنال)
وینگر ساحل‌عاجی آرسنال که متولد فرانسه است، رکورد نقل‌وانتقالات آرسنال را شکسته. او پس از بازی در آنژه سال ۲۰۱۷ به لیل پیوست. باشگاه لیل برای خرید او ۱۰ میلیون یورو هزینه کرده بود. نیکولا په‌په در لیل یک ستاره بود و بهترین بازیکن این تیم به شمار می‌رفت. با اینکه افتخاری همراه لیل کسب نکرد، اما ۳۷ گل زده در ۷۹ بازی ارزش‌های او را نشان می‌دهد. باشگاه آرسنال تابستان گذشته برای جذب په‌په ۷۹ میلیون یورو هزینه کرد. آرسنالی‌ها به این بازیکن ۲۵ ساله امید زیادی دارند. او در فصل نخست حضورش در لندن عملکرد نسبتاً خوبی داشته است.

رافائل لیائو (میلان)
مهاجم ۲۱ ساله میلان که چندان مورد توجه نبود، در چند بازی ارزش خودش را نشان داده. رافائل لیائو پرتغالی که محصول آکادمی اسپورتینگ‌لیسبون است سال ۲۰۱۸ بعد از حضور در چند بازی این تیم مطرح پرتغالی راهی فرانسه شد تا فرصت بیشتری برای بازی کردن به دست آورد. باشگاه لیل که لیائو را به‌عنوان بازیکن آزاد جذب کرده بود پس از تنها یک سال او را در ازای ۲۳ میلیون یورو به میلان فروخت. حالا لیائو با ۲۱ سال سن در یکی از تیم‌های مطرح اروپایی بازی می‌کند. با توجه به همزمانی درخشش او در میلان و په‌په در لیل، بیشتر په‌په مورد توجه بود و به ارزش لیائو کمتر پرداخته شده است.

ادریسا گِیه (پاری‌سن‌ژرمن)
سال ۲۰۰۸ باشگاه لیل، ادریسا گِیه را از تیمی سنگالی برای تیم دومش جذب کرد. این بازیکن پیشرفت کرد و به تیم اول باشگاه رسید. باشگاه لیل هم بعد از ۵ سال حضور در تیم اول باشگاه، گِیه را در ازای دریافت حدوداً ۱۰ میلیون یورو به انگلیس فرستاد. گِیه که حالا ۳۰ ساله است، به استون‌ویلا و اورتون رفت و با عملکرد خوبش در این دو تیم راهی قدرتمندترین تیم فعلی فرانسه یعنی پاری‌سن‌ژرمن شد. پاریسی‌ها برای جذب او ۳۳ میلیون یورو به اورتون دادند.

تیاگو مندس (لیون)
په‌په و لیائو تنها بازیکنان لیل نبودند که تابستان گذشته چندین پیشنهاد بزرگ داشتند. تیاگو مندس برزیلی هم در کنار آن‌ها حضور داشت و از فروش ۲۲ میلیون یورویی این بازیکن ۲۸ ساله برزیلی به لیون هم لیل کسب درآمد کرد. سال ۲۰۱۷ باشگاه لیل این بازیکن را از سائوپائولوی برزیل در ازای ۹ میلیون یورو خرید. بازیکنی که سابقه حضور در گویاس برزیل را هم داشت حالا امیدوار است به تیم ملی کشورش هم دعوت شود. البته با توجه به سن مندس شاید او شانس زیادی برای پیوستن به تیم‌های مطرح در لیگ‌های دیگر نداشته باشد، ولی باشگاه سود خوبی از فروش او کرد.

ویکتور اوسیمن (ناپولی)
آخرین ستاره‌ای که لیل فروخت. ویکتور اوسیمن ۲۱ ساله را ناپولی با ۷۰ میلیون یورو به‌علاوه ۱۰ میلیون یورو حقوق خرید تا شرایط خط حمله‌اش را بهبود ببخشد. این بازیکن نیجریه‌ای در باشگاه شارلوا عضویت داشت و سابقه بازی در ولفسبورگ را هم داشته. با این حال لیل بعد از خرید ۱۳ میلیون یورویی سود بزرگی از فروش این بازیکن کرد. جالب اینجاست که ارزش تخمینی اوسیمن در حال حاضر ۲۷ میلیون یورو است و ناپولی آنقدر مشتاق خریدش بود که چند برابر برای او هزینه کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=134753

ثبت نظر

-