سلیبریتی ها هم بورس‌باز شدند/ سیگنالی که سلبریتی ها به بازار می‌دهند

  • کد خبر : 133131
  • 11 مرداد 1399 - 16:31
سلیبریتی ها هم بورس‌باز شدند/ سیگنالی که سلبریتی ها به بازار می‌دهند

به گزارش نیوز، دنیای اقتصاد نوشت: کسادی کسب‌وکار هنرمندان در پی شیوع ویروس کرونا پای سلبریتی‌ها و افراد مشهور را به بازار سرمایه باز کرده است. بسیاری از بازیگران، خواننده‌ها و فوتبالیست‌ها در سودای سود بیشتر به سرمایه‌گذاری در بورس روی آورده‌اند.

بورس

به گفته برخی کارشناسان، ورود افراد معروف به بازار سرمایه موجب هدایت بیشتر نقدینگی به این بخش می‌شود و در عین حال با توجه به بی تجربگی این افراد برای سرمایه‌گذاری در بورس ممکن است بسیاری از این افراد ناخواسته وارد بازی دلال‌ها و کارچاق‌کن‌های بورسی شوند.به گفته اهالی هنر، افراد معروف جامعه نیز همانند مردم عادی به دنبال این هستند که نقدینگی خود را در بازاری سرمایه‌گذاری کنند که بتوانند سود بیشتری کسب کنند.

جاه‌طلبی‌های بازیگران برای ورود به بازار سرمایه

در حالی که مشاهدات و شنیده‌ها حاکی است روز به روز بر تعداد سلبریتی‌های بورس‌باز اضافه می‌شود، در تماسی که با چند بازیگر برقرار کردیم اغلبشان حاضر نشدند در این مورد صحبت کنند، اما در این میان ابوالحسن داوودی، کارگردان سینما تاکید می‌کند: برخی اقشار معروف و مورد توجه در جامعه، که شامل بازیگران نیز می‌شود، به دنبال جاه‌طلبی‌های بزرگی هستند. این افراد روی هر موجی سوار می‌شوند و ممکن است گزینه بعدی آنها بازار سرمایه باشد، البته نمی‌شود از این موضوع انتقاد کرد که چون یک بازیگر آگاهی اقتصادی ندارد، بنابراین نباید وارد بورس شود.

به گفته ابوالحسن داوودی، شرایط اقتصادی فعلی، ثبات نداشتن قیمت‌ها و کاهش ارزش پول ملی، دارندگان سرمایه را به سمت بازارهایی با سوددهی بالا هدایت می‌کند از این رو نباید از حضور بازیگران و افراد معروف جامعه در بازار سرمایه تعجب کرد.

این کارگردان سینما با بیان اینکه در وضعیت فعلی اقتصادی، سرمایه‌گذاری حتی در بورس نیز ریسک بالایی دارد می‌گوید: سلبریتی‌هایی که در این زمینه تجربه و آگاهی کافی را ندارند ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. او تاکید می‌کند: من خودم با توجه به اینکه اطلاعات اقتصادی خوبی ندارم ترجیح می‌دهم شخصا وارد این مسائل نشوم. کسی که کار فرهنگی می‌کند یا بازیگرسینما و تلویزیون است با کسی که کار اقتصادی می‌کند متفاوت است. سرمایه‌گذاری در بورس تجربه و تخصص خاصی می‌طلبد که من شخصا تجربه‌ای در این زمینه ندارم.

کسادی کار فرهنگ و هنر

 اینکه عده‌ای از بازیگران یا افراد معروف به دلیل شرایط کرونا و استقبال نکردن مردم از سینما و مراکز فرهنگی، برای کسب درآمد بیشتر وارد بازار سهام شوند چندان جالب نیست؛ این را حبیب اسماعیلی، تهیه‌کننده سینما می‌گوید و اعلام می‌کند: البته ممکن است برخی افراد معروف برای سرمایه‌گذاری وارد بورس شده باشند، اما من در این زمینه اطلاعاتی ندارم و نمی‌توانم بگویم کارشان درست است یا درست نیست، زیرا نمی‌توانیم نسخه کلی برای همه بپیچیم. حبیب اسماعیلی در ادامه می‌گوید: مردم اختیار اموال و دارایی‌هایشان را دارند و ممکن است وارد حوزه‌هایی شوند که در تخصص آنها نیست. از این موضوع نیز نمی‌توان گلایه کرد اگر چه من نیز به دلیل اینکه اطلاعاتی  از بورس ندارم دراین زمینه نمی‌توانم اظهارنظرکنم.

سینما

سیگنالی که سلبریتی ها به بازار می‌دهند

ورود افراد غیر متخصص به بازار سرمایه یکی از دغدغه‌های جدی کارشناسان این بخش محسوب می‌شود. در همین رابطه حسن برادران، تحلیلگر بازار سرمایه ضمن هشدار در مورد حضور تازه‌واردهای بورس، اعلام می‌کند: اخیرا با پدیده‌ای جدید در بورس مواجه شدیم و آن هم سرمایه‌گذاری بازیگران و افراد معروف در بورس است.

او با بیان اینکه متاسفانه برخی از این افراد دنبال سودهای باد آورده می‌گردند، تاکید می‌کند: هر اتفاقی که در جامعه رخ می‌دهد سمت و سوی هدف‌گذاری خود را برهمان مبنا برنامه‌ریزی می‌کنند، اما از آنجا که رفتار اقتصادی آنها می‌تواند بر تصمیمات اقتصادی دنبال‌کنندگان‌شان تاثیرگذار باشد، حضوراین افراد در بورس می‌تواند نظم بازار را به هم بریزد.

این کارشناس بازار سرمایه به پیامد حضور سلبریتی‌ها در بورس اشاره می‌کند و می‌گوید: ورود این افراد، بورس تهران را با نقدینگی‌های جدیدی روبه‌رو می‌کند درحالی که هم اکنون نیز زیرساخت‌های لازم برای ورود نقدینگی‌های جدید به بورس وجود ندارد و همان‌طور که می‌بینیم برخی روزها سیستم معاملات مرکزی قفل می‌شود و سهامداران برای خرید و فروش به مشکل برمی‌خورند.

او با بیان اینکه ورود نقدینگی به بورس همچنان ادامه خواهد داشت، تاکید می‌کند: ورود سرمایه‌های جدید موجب رونق بازار عرضه‌های اولیه می‌شود و پای شرکت‌های جدید را به بازار سرمایه باز می‌کند. با توجه به اینکه بورس با استقبال بی‌سابقه عمومی روبه‌رو شده در آینده نزدیک شاهد خیل حضور شرکت‌های جدید به بورس خواهیم بود، بنابراین بازار سال آینده بزرگ‌تر از بازار امروز خواهد بود.

حسن برادران می‌گوید: واقعیت این است که افراد معروفی که قصد سرمایه‌گذاری دربازار سرمایه را دارند از الفبای بورس سر در نمی‌آورند از سوی دیگر نیز کارشناسان بر طبل حبابی بودن بازار می‌کوبند و هشدار می‌دهند. این کارشناس بازار سرمایه اعلام می‌کند: بازار فعلی سرمایه، باب میل افراد سودجو است.

افرادی که از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و با فعالیت‌ها و تبلیغات غیر قانونی که درکانال‌های بورس راه می‌اندازند، سهام‌فروشی می‌کنند، سیگنال می‌دهند و حتی سبدگردانی نیز می‌کنند بدون اینکه کسی بر فعالیت‌شان نظارتی داشته باشد، اما با توجه به اینکه افراد جدیدی که وارد بورس می‌شوند دانش کافی در این زمینه را ندارند با تبلیغات بی‌پایه و اساس سرمایه خود را به خطر می‌اندازند.

او به پیامد کرونا بر بازار سرمایه نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: درحالی‌که کرونا بورس‌های معروف جهان را زمین‌گیر کرده در ایران به دلیل شرایط اقتصادی موجود شاهد رشد شاخص و هجوم سرمایه‌گذاران در این بخش هستیم. این شرایط بستری را فراهم می‌کند تا سلبریتی‌ها نیز به‌طور کوتاه‌مدت وارد بازار سرمایه شوند و عده‌ای هم با سیگنال‌هایی که می‌دهند از حضور آنها نهایت استفاده را می‌برند.

سوءاستفاده از بی‌تجربگی افراد مشهور

این روزها در بورس تهران حرف اول و آخر را هیجان می‌زند. در شرایطی که بازار سرمایه ایران خارج از چارچوب منطق اقتصادی حرکت می‌کند شاهد اتفاقات عجیب و غریبی در بورس خواهیم بود.

محمدیوسف امین داور، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به حضور سلبریتی‌ها در بازار سرمایه اظهار می‌کند: افراد معروف جامعه نیز همانند مردم عادی به دنبال این هستند که نقدینگی خود را در بازاری سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند سود بیشتری کسب کنند که با توجه به شرایط اقتصادی فعلی حضور این افراد در بازار سرمایه، مشکلی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: اما مشکل از جایی شروع می‌شود که به واسطه ورود سلبریتی‌ها به بازار سرمایه، بازاردلال‌ها و کارچاق‌کن‌های بورسی وارد فاز جدیدی می‌شود به‌عنوان مثال ممکن است دلال بورسی به همراه یک سلبریتی، تبلیغ سهمی را کنند که ارزش واقعی آن با قیمتی که قرار است به فروش برسد تفاوت چشمگیری داشته باشد.

محمدیوسف امین‌داور اعلام می‌کند: معمولا دنبال‌کنندگان بازیگران و فوتبالیست‌ها افرادی هستند که دارایی چندایی ندارند از این‌رو به واسطه سلبریتی محبوبشان ناخواسته وارد بازی کارچاق‌کن‌های بورسی می‌شوند به همین دلیل ممکن است قیمت سهام برخی شرکت‌ها بدون منطق اقتصادی و هیجانی بالا رود.

او با بیان اینکه ورود افراد معروف به بورس تهران در نهایت تاثیر چندانی نمی‌تواند بر شاخص کل داشته باشد، اعلام می‌کند: بازار سهم‌های کوچک قطعا با ورود این افراد با تغییرات زیادی مواجه می‌شود اما نمی‌توانند بر سهام شرکت‌های بزرگی همچون فولاد، شپنا و… تاثیرگذار باشند اما ممکن است بازارعرضه‌های اولیه را تحت تاثیر قرار دهد و باعث رونق بازار دلال‌های بورسی شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به اختلالات ایجاد شده در هسته مرکزی معاملات اشاره می‌کند و می‌گوید: مدیران تصمیم‌گیرنده در بورس تهران باید خود را برای حضور ۲۰ میلیون نفری سهامداران در بازار سرمایه آماده کنند، زیرا در حال حاضر با مشکلاتی که در هسته معاملات به وجود آمده، سیستم فعلی کشش این حجم از نقدینگی در بازار را ندارد. محمد یوسف امین‌داور اعلام می‌کند: در حال حاضر تازه‌واردهای بورسی سواد و اطلاعات کافی از سهامی که می‌خرند را ندارند و بدون اینکه به تراز مالی شرکت مورد نظرشان مراجعه کنند به‌صورت دهان به دهان و تبلیغاتی که از دیگران می‌شنوند سهام می‌خرند و سرمایه‌شان را خرج سهمی می‌کنند که نه پشتوانه مالی دارد و نه اصالت.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=133131

ثبت نظر

-