چرا ایران «حمله به ناوهای آمریکایی در خلیج فارس» را شبیه‌سازی کرد؟

  • کد خبر : 131330
  • 09 مرداد 1399 - 20:17
چرا ایران «حمله به ناوهای آمریکایی در خلیج فارس» را شبیه‌سازی کرد؟

به گزارش نیوز به نقل از انتخاب، روز سه شنبه تهران اعلام کرد که رزمایش‌های عظیمی را در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز به مشارکت نیرو‌های دریایی و هوایی وابسته به سپاه پاسداران برگزار می‌کند.

بنابر گزارش روزنامه قطری العربی الجدید چاپ لندن، این رزمایش‌های ایران دلایل فراوانی از نظر  زمان بندی، ابعاد و مضامینش دربردارد، علاوه بر اینکه تهران تلاش می‌کند از این طریق پیام‌هایی را متوجه طرف‌های متعددی کند که در مقدمه آن‌ها ایالات متحده آمریکاست، به این دلیل که رزمایش‌های مذکور در شرایط عادی انجام نمی‌شود، چرا که اولا این رزمایش‌ها در بحبوحه تنش‌های موجود بین ایران و ایالات متحده در خصوص تمامی پرونده‌های داغ بین دو طرف بویژه در موضوع هسته‌ای و نقش منطقه‌ای ایران، برگزار می‌شود.

از یک سو، دولت ترامپ در چارچوب سیاسی تلاش می‌کند بیشترین فشار‌ها را بر تهران وارد کند، تا بار دیگر پرونده ایران را به سازمان ملل بکشاند، همانطور که پیش از امضای توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ چنین کرد و از سوی دیگر، قواعد درگیری در منطقه بین دو طرف، شاهد تغییرات سریعی است، بویژه در عراق و سوریه. چرا که برای اولین بار، جنگنده‌های آمریکایی در عصر پنجشنبه متعرض هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه شدند و این اقدام، نمی‌تواند از تلاش‌های آمریکا و اسرائیل برای خروج ایران از سوریه دور باشد.

در وهله دوم، آنچه بر اهمیت رزمایش‌های ایران می‌افزاید، اجرای آن در یک منطقه استراتژیک حساس است، که از دو سال پیش شاهد درگیری‌ها و برخورد‌هایی بین ایران و ایالات متحده و هم پیمانان آن است.

در مرحله بعد، آنچه بر حضور بحران با واشنگتن در مرکز رزمایش‌ها تاکید می‌کند، اجرای این مانور توسط نیرو‌های ایرانی، با هدف شبیه سازی نابودی ناو‌های آمریکایی است، که نشان دهنده تهدید مستقیم ایران علیه حضور آمریکا در آب‌های خلیج فارس است. طی دو سال گذشته تهران به تهدیداتی علیه جنگنده‌ها و ناو‌های دریایی آمریکا در خلیج فارس، در صورت تعرض ان‌ها به اهداف ایرانی، عادت کرده است.

در همین رابطه، فرمانده سپاه پاسداران ایران، سردار سلامی طی اظهاراتی در خصوص مانور‌هایی که در خلیج فارس برگزار شد، تاکید کرد که سیاست‌های کشورش، برای حفظ منافع آن، دفاعی است، بدین معنا که:«ما به هیچ دولتی حمله نمی‌کنیم، اما در تاکتیک‌ها و عملیات، کاملا هجومی عمل می‌کنیم.»

به موازات تنش‌های روز افزون بین ایران و آمریکا، روابط ایران و کشور‌های اروپایی حاضر در توافق هسته‌ای نیز اخیرا در پی موضع اروپایی‌ها در زمینه اجرای توافقی که تقریبا فرو پاشیده، شاهد تنش است. علاوه بر اینکه آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای نیز خواستار دست یافتن به اجازه بازرسی دو پایگاه مشکوک به انجام فعالیت‌های هسته‌ای و گشودن آن‌ها به روی بازرسان این آژانس شده است، در حالی که تهران مخالف این درخواست است.

گذشته از این، اهمیت زمان بندی رزمایش‌های ایران از این جهت است که اخیرا پایگاه‌های حساس ایرانی شاهد حوادث امنیتی بوده است که بنابر گزارش‌های اسرائیلی و غربی، نتیجه عملیات خرابکارانه بوده است و در مقدمه این حوادث، انفجاری است که در نطنز اتفاق افتاد و مسئولان ایرانی بعید نمی‌دانند که طرف‌های خارجی پشت این حادثه باشند و در صورت اثبات، این طرف‌ها با پاسخ قاطع ایران مواجه می‌شوند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=131330

ثبت نظر

-