نوای لبیک یا حسین‌ طنین‌انداز شد +عکس

  • کد خبر : 131139
  • 09 مرداد 1399 - 16:30
نوای لبیک یا حسین‌ طنین‌انداز شد +عکس

 

 بار دیگر فرصتی دست داد تا به درگاه الهی تضرع کنیم و از او استجابت دعا و آمرزش گناهان خود را بخواهیم. عرفه؛ روزی برای خودشناسی و خداشناسی است. روزی که در آن سید و سالار شهیدان امام حسین (ع)، دعایش را خواند و حجش را نیمه تمام گذاشت تا دین حق را از سلطه باطلان زمانه نجات دهد.

بنا به فرموده امام سجاد (ع) این روز روزی است که در آن درهای رحمت الهی باز بوده و خداوند عطای خود را بر مردم گسترانیده و بر همگان تفضّل فرموده است، به همین خاطر توبه در آن مقبول و دعا به اجابت خواهد رسید.

اهمّیت دعا در روز عرفه به قدری است که سید بن طاووس در اقبال، حدیثی از امام باقر (ع) نقل فرموده مبنی بر اینکه چنانچه روزه داری در این روز سبب ضعف برای خواندن دعا شود، آن شخص باید روزه اش را افطار کرد.

بر زیارت امام حسین (ع) نیز در روز عرفه بسیار تاکید شده که نشان از اهمیّت و جلالت شأن و بزرگی امام حسین (ع) و زمین کربلاست. آنچه از ظاهر برخی روایات معلوم می‌شود، این  است که روز عرفه خداوند ابتدا به زوار قبر امام حسین توجه می‌فرماید و سپس به حاضران در عرفات.

پس روز عرفه روز بهره گیری از فرصت‌های بسیاری است که به واسطه فزونی رحمت خداوند در این روز می‌توان از آن‌ها بهره گرفت؛ روزی که تنها در سال یک بار به انسان رو می‌کند.

هر سال همه ما منتظر بودیم تا روز عرفه برسد؛ حاجیان در صحرای عرفات و آن‌ها که سعادت حضور در مکه را نداشتند، گوشه‌ای دنج در کشورمان و امامزادگان متبرکه را پیدا می‌کردند؛ دعای عرفه را پیش چشم می‌نهادند و دسته جمعی برای برآورده شدن حاجات یکدیگر دعا می‌کردند.

امسال، اما شیوع بیماری کرونا، بسیاری از برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و عبادی را از حالت و روال عادی خود خارج کرد. طبق دستور ستاد ملی کرونا، امسال برگزاری آیین‌های مذهبی با حداقل جمعیت و تنها در برخی مکان‌ها برگزار می‌شود. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و دستکش برای همه حاضران در این جلسات الزام دارد.

با این حال، رسانه ملی همچون همیشه در کنار مردم است؛ شبکه‌های مختلف سیما دعای عرفه را در ساعات مختلف پخش می‌کنند و همه ما می‌توانیم با آن هم‌نوا شویم.

در ادامه این گزارش سعی می‌کنیم با متن و تصاویری مرتبط کمی از حال و هوای مردم کشورمان در مناجات خوانی روز عرفه را برای شما شرح دهیم. با ما همراه باشید.

قرائت دعای عرفه در حرم عبدالعظیم حسنی (ع)

شبکه پنج سیما با پخش دعای عرفه، از ساعت ۱۵ امروز هم‌نوا با مردم دعای عرفه را زنده از حرم عبدالعظیم حسنی (ع) پخش کرد. البته به دلیل لزوم پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا، امکان حضور در محدوده داخلی حرم برای مردم وجود نداشت.

با این حال برخی از مردم خود را به محوطه بیرونی حرم شاه عبدالعظیم (ع) رسانده بودند و دعای عرفه را با حال و هوایی متفاوت زمزمه می‌کردند.

حاج حسن شالبافان، پیش از آغاز دعای عرفه روضه‌ای شنیدنی خواند و نوای یا حسین (ع) در حرم شاه عبدالعظیم طنین انداز شد. سپس دعای عرفه قرائت شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=131139

برچسب ها

ثبت نظر

-