جزئیات جدید از خط ۱۰ مترو تهران

  • کد خبر : 131041
  • 09 مرداد 1399 - 15:04

به گزارش نیوز، «علی امام» روز پنجشنبه در این باره به خبرنگار نیوز گفت: خط ۱۰ حدود ۴۱ کیلومتر طول دارد و تکمیل آن جزو اولویت اصلی مدیریت شهری تهران است اما منابع محدود شهرداری تهران جوابگو نیست و با توجه به شرایط خاص کشور باید از سایر منابع استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه خط ۱۰ مترو از مناطق ۲، پنج و ۲۲ می‌گذرد و ۱۰ ایستگاه آن در منطقه ۲۲ قرار دارد، بیان کرد: زمین‌های مورد نیاز برای احداث مجتمع‌های ایستگاهی در منطقه ۲۲ وجود دارد.

«امام» تاکید کرد: در سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل خط ۱۰ پیش‌بینی شده بود و این میزان امسال افزایش داشته است.

به گفته وی استفاده از منابع غیرنقدی شهرداری‌های مناطق مختلف و همچنین قوانین بالادستی دولت و انتشار اوراق مشارکت می‌تواند در تکمیل این طرح بسیار مهم، اثرگذار باشد.

احداث خط ۱۰ در فاز اول ۳ سال زمان می‌برد

مدیرعامل شرکت مترو تهران تاکید کرد: راه‌اندازی خط ۱۰ مترو تهران در فاز اول حداقل سه سال زمان می‌برد.

وی با اشاره به برگزاری مراسم امضای تفاهم‌نامه با شهردار منطقه ۲۲ نیز افزود: حدود ۱۶ کیلومتر از این خط در منطقه ۲۲ شهر تهران قرار دارد که از محدوده میدان کتاب آغاز شده و تا وردآورد کشیده می‌شود.

قطار ملی روی ریل پیشرفت

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه در ادامه از آغاز به کار قطار ملی در این ناوگان خبر داد و گفت: پروژه طراحی و ساخت قطار ملی که در تیرماه سال مزین به «رونق تولید» با بهره‌گیری از توانمندی سخت‌‍افزاری و نرم‌افزاری داخلی آغاز شد، به بهره‌برداری نزدیک می‌شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه حمل‌و نقل ریلی یکی از موارد مهم در حوزه تقویت زیرساخت‌های هر کشور به شمار می‌آید و برای کلان‌شهری همانند تهران، توسعه مترو از ضرورت‌های انکارناپذیر است، افزود: در حال حاضر روزانه مسافران زیادی با مترو رفت و آمد می‌کنند؛ به همین منظور نیاز به افزایش و تجهیز واگن‌ها بیشتر از گذشته احساس می‌شود اما به دلیل تحریم‌های موجود تنها راه باقی مانده برای به روز کردن تجهیزات، بومی‌سازی قطعات است.

«امام» ادامه داد: این پروژه در راستای تحقق شعار سال جهش تولید و محوریت تولید ملی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه آغاز شد.

وی خاطر نشان کرد: با اعتقاد و اعتماد به توانمندی نیروهای متخصص ایرانی و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه داخلی، کار برای تولید واگن مترو به خوبی پیش رفته است و امیدواریم در سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نامگذاری شد، این مهم محقق گردد.

به گفته مدیرعامل شرکت مترو تهران این کار در راستای شکست انحصار ساخت و تولید واگن مترو و ایجاد اشتغال در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صفر تا صد طراحی و ساخت بدنه فلزی قطار مترو با گردآوری مجموعه‌های مجرب از مهندسان و کارگران با سالن‌های تولید و مونتاژ مجهز در داخل کشور انجام می‌شود، گفت: از زمان آغاز عملیات پروژه قطار ملی، کار ساخت بدنه فلزی به شکلی منظم پیش رفت و محصولات ارائه شده نسبت به سه نسل قبلی قطارهای ساخته شده که داخلی شده بود، با تکامل و بهینه‌سازی همراه شد. 

به گفته وی بدنه تولیدی از جنس کربن استیل است و تلاش شده تا ظاهر و شکل آن را به‌روزرسانی و مدرن شود؛ همچنین در چراغ‌ها و برف پاک‌کن قطارها اصلاحاتی صورت گرفته است تا استانداردهای ریلی برای آنها اعمال شود.

«امام» بیان کرد: تغییر اعمال شده در ظاهر و بدنه واگن ملی بر اساس تجربه بیش از ۲۰ ساله شرکت مترو و شرکت بهره‌برداری مترو در استفاده از سه نسل واگن انجام شده است.

هم‌اکنون ناوگان مترو تهران در هفت خط و ۱۲۷ ایستگاه فعال است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=131041

برچسب ها

ثبت نظر

-