هشدار پزشکان درباره ظهور موج سوم کرونا

  • کد خبر : 130869
  • 09 مرداد 1399 - 12:23
هشدار پزشکان درباره ظهور موج سوم کرونا

کد خبر: ۱۵۹۳۶۷

تاریخ انتشار: پنجشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۰:۲۲

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری از بروز موج سوم کرونا با شدت بیشتر خبر داد و گفت: شیوع این بیماری در فصل سرما با توجه به ارتباط نزدیک‌تر بین انسان‌ها در فضاهای بسته و عدم وجود تهویه مطلوب هوا به علت بسته بودن راه‌‌های عبور جریان آن باعث تسریع روند انتقال ویروس در بین افراد می‌شود.

به گزارش نیوز، یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری از بروز موج سوم کرونا با شدت بیشتر خبر داد و گفت: شیوع این بیماری در فصل سرما با توجه به ارتباط نزدیک‌تر بین انسان‌ها در فضاهای بسته و عدم وجود تهویه مطلوب هوا به علت بسته بودن راه‌‌های عبور جریان آن باعث تسریع روند انتقال ویروس در بین افراد می‌شود و در صورت هم‌زمانی موج سوم شیوع کرونا با بیماری‌های تنفسی در فصل پاییز امکان تشدید علایم و ظهور قدرتمندانه‌تر این بیماری بسیار زیاد است.

 با گذشت چند ماه از شیوع ویروس کرونا علی‌رغم پیش‌بینی‌ها در خصوص کاسته شدن از شدت شیوع  آن با توجه به فرارسیدن فصل گرما اما در اثر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تشکیل تجمعات انسانی و در پیش‌گرفتن سیاست‌های ناکارآمد تمام پیش‌بینی‌ها مبنی بر کاسته شدن از شدت این بیماری در فصل گرما زیر سوال رفت و همان‌طور که از آمارها مشخص است، کرونا  با قدرت در بین مردم در حال جولان است.

حالا هر روز شاهد مبتلا شدن عده جدیدی از شهروندان به این ویروس مهلک هستیم، از همین رو به بهانه شناخت علایم نو ظهور این بیماری بخصوص در کودکان با دو متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در بزرگسالان و کودکان در مشهد به گفت‌و‌گو‌ پرداختیم.

دکتر محمد جواد دهقان نیری در خصوص نشانه‌ها و تظاهرات جدید این بیماری بیان کرد: در هفته‌های اخیر نسبت بیشتری از افرادی که به این بیماری مبتلا شد‌ه‌اند با علایم گوارشی به مراکز درمانی مراجعه داشته‌اند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه بروز این علائم در کودکان بیشتر شایع و مشهود است، متذکر شد: تظاهرات این بیماری به تازگی در قالب بی‌اشتهایی شدید، حالت تهوع و استفراغ خودنمایی می‌کند.

وی در خصوص معیار اصلی در افتراق علایم بالینی این بیماری با سایر بیماری‌های عفونی دستگاه گوارش توضیح داد: مهم‌ترین معیار ما در تشخیص اینکه بیمار با نشانه‌های گوارشی ذکر شده به کرونا مبتلا است یا خیر ارتباط و تماس با این فرد با افراد مبتلا به کرونا در بین اطرافیان خود است در واقع سابقه تماس فرد با یک مورد شناخته شده کرونا برای ما در تشخیص ابتلا بیمار با علایم گوارشی به کرونا بسیار حائز اهمیت است.

دکتر دهقان نیری با اشاره به سایر معیار‌ها در تشخیص ابتلا افراد با نشانه‌های بیماری گوارشی به کرونا اظهار کرد: هنگامی که علایم بالینی بیماری گوارشی در افراد با بی‌اشتهایی شدید و عطسه‌های مفرط و از دست‌دادن حس بویایی همراه باشد، پزشک معالج را به سمت تشخیص کرونا با بروز علایم گوارشی هدایت می‌کند.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تصریح کرد: در گام‌ بعدی تشخیص نیز پزشک معالج با انجام آزمایش باید در پی یافتن شواهد بیشتری برای تشخیص کرونا باشد.

دکتر دهقان نیری در خصوص پیش‌بینی ویژگی‌های موج سوم کرونا توضیح داد: متاسفانه هر روز شاهد افزایش افراد مبتلا به کرونا در موج دوم آن هستیم در واقع اگر شرایط جامعه به همین شکل کنونی آن پیش برود و بالای ۹۰ درصد مردم در رعایت اصول پیشگیری و استفاده از ماسک سهل‌انگاری کنند و با توجه به اینکه این ویروس در شرایط آب‌و‌هوایی سرد آسان‌تر منتقل می‌شود و بهتر در محیط بیرون زنده می‌ماند، پیش‌بینی ما این است در موج سوم کرونا با افزایش شدید تعداد مبتلایان به این بیماری مواجه شویم.

وی ادامه داد: شیوع این بیماری در فصل سرما با توجه به ارتباط نزدیک‌تر بین انسان‌ها در فضاهای بسته و عدم وجود تهویه مطلوب هوا به علت بسته بودن راه‌‌های عبور جریان آن در فصل سرما باعث تسریع روند انتقال ویروس بین افراد می‌شود.

این پزشک متخصص افزود: در صورت هم‌زمانی موج سوم شیوع کرونا با بیماری‌های تنفسی در فصل پاییز امکان تشدید علایم و ظهور قدرتمندانه‌تر این بیماری بسیار زیاد است.

دکتر دهقان نیری بیان کرد: با توجه به اینکه افراد بسیاری به بیماری تنفسی زمینه‌ای مبتلا هستند و در فصل سرما با تظاهرات بالینی بیشتری در این باره مواجه می‌شوند، به خصوص این گروه‌ها اگر هم‌زمان با این بیماری‌های زمینه‌ای به کرونا نیز مبتلا شوند، احتمال افزایش عوارض ناشی از این ویروس‌ها و تشدید علایم بیماری در آنها زیاد است.

وی با بیان اینکه خطرناک‌ترین محیط‌ها برای انتقال این ویروس فضاهای تجمعی سر پوشیده و بسته همچون اتوبوس‌،مترو و تاکسی است، اظهار کرد:باشگاه‌های ورزشی، استخرها، آرایشگاه‌ها،پاساژها و فروشگاه‌ها جزو خطرناکترین فضاها برای انتشار ویروس کرونا محسوب می‌شوند و باید برای جلوگیری از تشکیل اجتماعات انسانی در این اماکن چاره‌اندیشی کرد.

دکتر دهقان نیری با بیان اینکه مهمانی‌ها و تجمعات به خصوص عروسی‌ها و عزاداری‌ها جزو اجتماعات با ریسک بالای ابتلا به کرونا هستند، تصریح کرد: مردم باید بدانند تا زمانی که واکسن و داروی کنترل این بیماری کشف نشده است، مجبور به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری ایمن اجتماعی و تغییر سبک زندگی در بسیاری از زمینه‌ها در جهت حفظ سلامت خودشان هستند.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: افراد مبتلا به کرونا باید مایعات فراوان مصرف کنند  و حتما روزانه استفاده از بخور و سرم نمکی را جهت شستشوی فضای دهان و حلق مد نظر داشته باشند، همچنین از هر گونه فعالیت اضافی که منجر به خستگی و تحلیل انرژی در آنها شود خودداری کنند.

دکتر دهقان نیری در خصوص یک سری از علایم هشداری این بیماری بیان کرد: اگر ظهور تب در فردی بالای پنج روز طول بکشد و یا بیمار تنگی نفس جدی پیدا کند به طوری که دستگاه اکسیژن سنج سطح اکسیژن خون را از شاخص ۹۰ پایین‌تر نشان دهد این علایم گویای وضعیت هشدار است و  حتما باید جهت مداوا بیمار را به مراکز درمانی برد، زیرا ممکن است فرد مبتلا با این علایم نیاز به بستری داشته باشد.

وی تاکید کرد: کسانی که به بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت، بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی و کبدی مبتلا هستند، ظهور این علایم در آنها پررنگ تر است در غیر این صورت افراد مبتلا با قرنطینه خانگی می‌توانند، دوره درمان این بیماری را طی کنند.

افزایش مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا در بین کودکان
با توجه به افزایش آمار ابتلا کودکان به این بیماری مرگبار و وجود باور اشتباه در بین مردم مبنی بر عدم ابتلا و فوت کودکان بر اثر کرونا در ادامه این گزارش به سراغ یک پزشک فوق تخصص بیماری‌های عفونی در کودکان رفتیم و نظر وی را در این مورد جویا شدیم.دکتر محمد‌سعید ساسان در خصوص تظاهرات این بیماری در بین کودکان گفت: متاسفانه در یک ماهه اخیر ابتلای کودکان به این بیماری افزایش داشته و معمولا علایم این بیماری در بچه‌ها با تب، اسهال، دل درد، ضعف و بی‌حالی و مقداری سرفه همراه است.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی کودکان در خصوص خطرناک بودن ظهور این بیماری در بین کودکان تصریح کرد: متاسفانه در بیمارستان اکبر طی چند هفته اخیر مواردی از مرگ‌و‌میر کودکان مبتلا به کرونا را داشته‌ایم.وی ادامه داد: البته در بیشتر موارد این بیماری در کودکان با علایم خفیف ظهور می‌کند و باید مواظب باشیم کودکان این بیماری را به بزرگسالان منتقل نکنند.این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی کودکان توضیح داد: متاسفانه در موارد متعددی شاهد آسیب ویروس کرونا به قلب کودکان بودیم.

دکتر ساسان اظهار کرد: در صورت ابتلای کودک به کرونا خانواده‌ها ضمن شستشوی مکرر دست و صورت کودک با آب و صابون از حضور وی در اجتماعات باید خودداری کنند.

وی ادامه داد:در کودکان تشخیص علایم بالینی بسیار دشوار است و هر نشانه کوچکی می‌تواند علامت ابتلا به کرونا و یا هر بیماری ویروسی دیگر باشد و افتراق علایم بالینی بسیار مشکل است و جهت تشخیص قطعی کرونا در کودکان باید حتما کودک مورد تست و معاینات دقیق پزشکی قرار گیرد و یا تا ۱۰ روز بعد از ظهور علایم بیماری از تماس نزدیک با سایر افراد خودداری کند تا بیماری را به سایر افراد منتقل نکند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=130869

ثبت نظر

-