ناو آمریکا در تیررس موشک‌های سپاه /قدرتنمایی بر فراز خلیج فارس

  • کد خبر : 129328
  • 08 مرداد 1399 - 5:18
ناو آمریکا در تیررس موشک‌های سپاه  /قدرتنمایی بر فراز خلیج فارس

آنگونه که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده است، در این رزمایش یگان‌های موشکی، شناوری و پهپادی نیروی دریایی سپاه و یگان‌های موشکی، پهپادی و راداری نیروی هوافضای سپاه، سناریوهای مختلف را تمرین خواهند کرد و عملیات تهاجمی موشکی، شناوری و پهپادی علیه مواضع دشمن، عملیات مین ریزی آفندی و قطع خطوط مواصلاتی شناورهای دشمن فرضی، اجرای عملیات رزم موشکی توسط بالگرد و شلیک موشک‌های ساحل به دریا را اجرا می‌کنند.

اما از جمله نکات قابل توجه رزمایش پیام اعظم (ص) ۱۴، رصد منطقه عمومی رزمایش با استفاده از تصاویر ارسالی توسط ماهواره نور بود که حاکی از فعالیت مستمر و مداوم این ماهواره در حدود یکصدمین روز از پرتاب و قرار گرفتن آن در مدار زمین است.

ماهواره نور که نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران است و مراحل طراحی و ساخت آن در نیروی هوافضای سپاه انجام شده است، سوم اردیبهشت ماه سال جاری توسط ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد به فضا پرتاب شد و پس از تزریق موفق در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین، در حال انجام ماموریت‌های خود است.

تمرین انهدام ناو هواپیمابر آمریکایی

تمرین مقابله و انهدام ناو هواپیمابر آمریکایی از دیگر اقداماتی بود که در این رزمایش توسط یگان‌های مختلف سطحی، زیرسطحی، تکاوری و پروازی و موشکی انجام شد. طی روزهای گذشته انتشار تصاویر ماهواره‌ای از جابجایی ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی از سواحل ایران به سمت آب‌های خلیج فارس، گمانه‌زنی‌هایی را مبنی بر اجرای یک رزمایش دریایی-موشکی توسط جمهوری اسلامی ایران به وجود آورده بود.

بر مبنای فیلم منتشر شده از مراحل مقابله و انهدام این ناوهواپیمابر، در مرحله نخست شناور آمریکایی آماج حملات موشک‌های بالستیک و کروز دریایی از ساحل، دریا و هوا قرار می‌گیرد. علاوه بر حملات موشکی، راکت‌اندازهای دریایی نیروی دریایی سپاه نیز به اجرای آتش دقیق علیه هدف شناور پرداختند. در ادامه این سناریو همچنین بالگرد بل-۲۰۶ نیروی دریایی سپاه یک فروند موشک کروز ضدکشتی را (احتمالا از نوع نصر هواپایه با برد ۳۵ کیلومتر) به سمت ناو آمریکایی شلیک کرد.

پس از اصابت موشک‌ها به ناو، یگان های غواصی با انهدام پل فرماندهی و یگان‌های تکاوری با اجرای عملیات هلی‌برن بر روی عرشه ناو، آن را به تصرف خود در آوردند.

لانچر دو فروندی موشک بالستیک کلاس فاتح

نمایش نوعی جدید از لانچر موشک‌های بالستیک کلاس فاتح از دیگر نکات قابل توجه این رزمایش است که در ابعادی کوچکتر از نمونه‌های قبلی و با استفاده از کاورهای مشابه خودروهای تجاری، پیش از این دیده نشده بود. همچنین این لانچر قابلیت شلیک دو فروند موشک را دارد که پیش از این لانچرهای تک فروندی در این کلاس دیده شده بود.

همچنین هلی‌برن تکاوران دریایی روی عرشه ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی از بخش‌های دیگر این رزمایش بود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=129328

ثبت نظر

-