ایجاد سامانه واحد پژوهش‌های شهری کلانشهرها

  • کد خبر : 129039
  • 07 مرداد 1399 - 21:58

به گزارش نیوز ، بهاره آروین در جلسه مجازی «اشتراک مطالعات و پژوهش‌های شهرداری کلانشهرها در سامانه پژوهشیار» که با هدف تجمیع و تمرکزدهی پژوهش‌های شهری کلانشهرهای کشور در یک سامانه واحد برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه ما در کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران خیلی کم شاهد این هستیم که واحدهای شهرداری به صورت پیگیرانه ثبت الکترونیکی داده‌ها و شفافیت‌بخشی را دنبال کنند. بر این اساس از مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران به خاطر برگزاری این جلسه مجازی سپاسگزارم. 

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران افزود: چندی پیش قرار شد دوستان بررسی کنند که آیا ظرفیت ثبت پژوهش‌های شهرداری‌های کلانشهرها در یک سامانه یکپارچه وجود دارد یا خیر. 

وی ادامه داد: خوشحالم که این ایده اولیه به سرعت پیشرفت کرد و اکنون به اجرایی شدن آن فکر می‌کنیم.

آروین با تاکید بر اینکه در همه کلانشهرها مسائل مشابهی وجود دارد و شهرداری‌ها اغلب با تجربه‌های یکسان مواجه می‌شوند، اظهار داشت: متاسفانه شرایط ثبت و انتشار پژوهش‌ها در هر کلانشهر به گونه‌ای است که مسئولان کلانشهرهای دیگر به صورت پراکنده و غیرسیستماتیک از آنها مطلع می‌شوند. 

آروین گفت : بعضا به دلیل نبود ارتباط سیستماتیک میان شهرداری‌ها، پژوهشی که با بودجه بیت‌المال در یکی از شهرداری‌ها انجام شده، عینا در یک شهرداری دیگر انجام می‌شود و این موازی‌کاری به نوعی تضییع بیت‌المال است.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: گاهی بودجه‌ای برای پژوهش‌ها پرداخت می‌شود و بعد اصلا مشخص نیست ناظر آن چه کسی بوده و نتیجه پژوهش به کجا رسیده است. بنابراین ثبت پژوهش در یک بستر متمرکز الکترونیک سبب می‌شود از اینگونه ابهامات هم جلوگیری شود. 

وی خاطرنشان کرد: یکپارچه‌سازی پژوهش‌های کلانشهرها نیاز به این دارد که در ابتدا آنها را در یک بستر واحد گردآوری کنیم و بعد انواع دسترسی‌ها را در اختیار شهرداری‌ها بگذاریم. چنین بستری می‌تواند به عنوان یک منبع جامع و کامل برای همگان قابل دسترسی باشد. 

وی افزود: از آنجا که رسیدن سامانه پژوهشیار به مرحله فعلی انرژی زیادی برده است، شاید صلاح نباشد شهرداری‌های دیگر هم چنین انرژی و هزینه‌ای را صرف کنند. مرکز مطالعات شهرداری تهران می‌تواند دررابطه با دسترسی‌ها و خروجی‌های سامانه پژوهشیار تفاهمنامه‌ای تدوین کند تا شهرداری‌های سایر کلانشهرها هم بتوانند با امضای آن، پژوهش‌های خود را در این سامانه بارگذاری و از همه پژوهش‌های آن استفاده کنند.

آروین اضافه کرد: خوشبختانه شهرداری‌های کشور خیلی سریع به پویش شفافیت پیوسته‌اند و به همین دلیل تصور می‌کنم ظرفیت پیوستن به سامانه پژوهشیار هم در این نهادها وجود دارد. 

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند در ادامه گفت: می‌توان یک دوره آزمایشی برای استفاده از سامانه پژوهشیار طراحی کرد تا شهرداری‌های مختلف کشور بتوانند مدتی از این سامانه استفاده کرده و از نزدیک با مزایای آن آشنا شوند. 

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اساسا هدف از این تمرکزدهی این است که میان کلانشهرها تبادل تجربه اتفاق بیفتد. متاسفانه در کشور ما تبادل داده و تجربه میان سازمان‌ها و دستگاه‌ها به راحتی صورت نمی‌گیرد اما با توجه به پیگیری‌های مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و آمادگی و همت خانواده شهرداری‌های کشور، امیدوارم خیلی زود بتوانیم این خبر خوش را به مردم بدهیم که کلیه پژوهش‌های شهری کشور در یک سامانه واحد قابل مشاهده و دسترسی است و از این پس بیت‌المال در زمینه‌های پژوهشی به صورت بهینه‌تری مصرف می‌شود. 

 این جلسه با حضور مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، ریاست مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران و مدیران کمیته آمار، پژوهش و مطالعات کلانشهرهای کشور تشکیل شده بود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=129039

ثبت نظر

-