واکنش رسانه‌های عربی و غربی به نامه احمدی‌نژاد

  • کد خبر : 129030
  • 07 مرداد 1399 - 21:44

به گزارش نیوز به نقل از رویداد ۲۴ ،نیویورک تایمز لحن دوستانه نامه احمدی نژاد به بن سلمان را مورد توجه قرار داده و نوشت: کسی که به اظهارنظر‌های جنجالی درباره نابودی اسرائیل و هولوکاست مشهور است به مهمترین دشمن ایران در جهان عرب یعنی ولیعهد عربستان نامه نوشته و لحنی متملقانه و تحسین آمیز نسبت به او به کار برده است.

این رسانه نوشته: احمدی نژاد ولیعهد عربستان را مرد صلح خوانده و حتی یک پله فراتر رفته و از او خواسته میراث خودش و حضرت محمد را در منطقه حفظ کند و صلح را به ارمغان بیاورد.

نیویورک تایمز نوشته: احمدی نژاد هیچ اشاره‌ای به نقش بن سلمان در جنگ ۵ ساله یمن که سازمان ملل آن را بزرگترین فاجعه بشری تاریخ می‌داند نکرده و گفته: من میدانم که شما خودتان از وضعیتی که برای مردم بیگناه یمن حادث شده راضی نیستید.

در نهایت این رسانه به امضای نهایی احمدی نژاد نیز اشاره کرده که خود را «برادر» بن سلمان خوانده است.

نیویورک تایمز همچنین به درگیری‌های لفظی رهبر ایران با ولیعهد عربستان اشاره کرده و نوشت: رهبر ایران رسما ولیعهد عربستان را دیکتاتور خوانده و بن سلمان نیز تشبیهاتی را درباره مقامات ارشد ایران به کار برده و گفته مذاکره با ایران بی فایده است.

این رسانه در پایان ضمن اشاره به عضویت احمدی نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام به انزوای سیاسی او نوشت: در سال‌های اخیر رابطه احمدی نژاد با سران کشور تیره شده و او سعی می کند خود را از سیاست‌های جمهوری اسلامی جدا کند. این رسانه به انتقاد احمدی نژاد از توافق ۲۵ ساله با چین نیز اشاره کرده و نوشت: با این همه نامه او به بن سلمان برجسته‌ترین اقدام او در جدایی از سیاست‌های داخلی است.

عبدالرضا داوی یکی از مشاوران احمدی نژاد به نیویورک تایمز گفته: این نامه سیگنالی برای آمادگی ایران جهت عادی سازی روابط با آمریکا علی رغم سیاست حداکثر فشار دولت ترامپ است. داوری گفته: احمدی نژاد معتقد است باید با همه از جمله آمریکا و عربستان روابط استراتژیک خوبی داشت. او معتقد است مشکل ایران تا زمانی که با آمریکا دشمنی داشته باشد حل نخواهد شد و راه واشنگتن نیز از ریاض می گذرد و باید این راه را باز کرد.

نشریه نشنال امارات (یکی از کشور‌های هم پیمان عربستان در منطقه) نیز به نامه احمدی نژاد به بن سلمان توجه کرده و درباره آن نوشته: برخی گمانه زنی‌ها نشان می دهد رییس جمهور پیشین ایران در صدد بازگشت به سیاست و رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ ایران است. با این حال روابط ضعیف او با رهبر ایران مانع بزرگی بر سر راه اوست.

این نشریه نیز به لحن متملقانه احمدی نژاد در نامه به بن سلمان اشاره کرده است.

 رسانه رسمی عربستان، العربیه در واکنش به این نامه نوشته: رییس جمهور پیشین ایران در اقدامی نادر بعد از چندین سال درگیری میان ایران و عربستان، از بن سلمان دعوت کرده تا جنگ یمن را خاتمه دهند.

در گزارش العربیه آمده: احمدی نژاد آمادگی خود را برای میانجی گری میان طرف‌های درگیر در یمن اعلام کرده است.

موضع العربیه در قبال این نامه را می شود موضع رسمی دولت بن سلمان قلمداد کرد چرا که این رسانه، رسانه حکومتی عربستان است. این رسانه بیشتر به متن نامه احمدی نژاد توجه کرده و از تحلیل آن خودداری کرده است.

در یادداشت العربیه آمده: احمدی نژاد علی رغم تاریخ تنش‌ها میان دو کشور در نامه‌ای به بن سلمان خواستار همکاری‌های دو کشور در موضوع یمن شده است. احمدی نژاد از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ رییس جمهور ایران بوده است. این رسانه به بازتاب خبر نامه احمدی نژاد در رسانه‌های داخلی اشاره کرده و گفته هنوز هیچ مقام رسمی عربستانی در این باره اظهار نظر نکرده است.

العربیه توییت «فاطمه ابو الاسرار» پژهشگر حوزه خاورمیانه و تحلیل‌گر بنیاد عربی در واشنگتن را بازنشر کرده که می‌نویسد: حوثی‌ها خواستار ورود یک طرف سوم برای میانجی‌گری شده‌اند و الان اجمدی نژاد این پیشنهاد را داده است.

این رسانه عربستانی به جایگاه سیاسی احمدی نژاد در مجمع تشخیص مصلحت توجه کرده و گفته او احتمالا می‌خواهد  کاندیدای ریاست جمهوری شود. با این حال کاندیداتوری او یک بار توسط شورای نگهبان رد شده است. این رسانه تاکید کرده نامه احمدی نژاد از طرف دولت و حاکمیت ایران نوشته نشده.

میدل ایست آی نیز درباره این نامه نوشته: این نامه با موضع رسمی جمهوری اسلامی در قبال عربستان در تعارض است. رهبر ایران دولت سعودی را دیکتاتوری، فاسد و وابسته می‌داند.

این رسانه با اشاره به اختلاف نظر‌های احمدی نژاد با مواضع رسمی کشور به جایگاه او در سیاست ایران اشاره کرده و نوشت: او یکی از اعضای جناح اصولگرای کشور و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

بیشترین واکنش در بین کاربران و رسانه‌های داخلی به جریان اصولگرا که یک زمان جریان متبوع احمدی نژاد بود تعلق دارد.

کاربران به اصطلاح ارزشی شبکه‌های اجتماعی واکنش تندی به نامه احمدی نژاد نشان داده اند. آن‌ها بن سلمان را «جنایتکار سعودی» خواندند و برای احمدی نژاد آرزوی عاقبت بخیری کردند.

کاربر دیگری گفته است: «ما یاد گرفتیم که هر جایی مطابق با محلی که قرار داریم سخن بگوییم ما دشمنی می‌کنیم، ولی توهین ‌نمی‌کنیم! حرفی اگر داریم با دشمنان به ظاهر مسلمان یا غیر مسلمان به راحتی می‌زنیم، هرچند اگر دعوت به همکاری باشد. پس ‌با این تفاسیر ما نیازی به لفظ عالیجناب برای جذب دشمن نداریم» ‌

کاربران دیگر نوشته اند: «بهتر است احمدی‌نژاد پیشانی سیاست را ببوسد و به روزمره نویسی بپردازد»، «به کجا چنین شتابان ‌آقای احمدی‌نژاد؟ اسلام دین عقلانیته، ولی همیشه افراط و تفریط کار داده دستش»، «موجه جهانی؟ این آدم با همین افکار هشت ‌سال رئیس جمهور بود»، «یکی جلو احمدی‌نژاد رو بگیره اینقد آبروریزی نکنه آخه عربستان سعودی عالیجناب!» ‌

در بین رسانه اصولگرا نیز جهان نیوز تندترین واکنش را به نامه امدی نژاد نشان داده است. جهان نیوز نامه احمدی نژاد را «پایمال کردن خون بسیاری از کودکان یمنی» دانست. این وبسایت خبری، در گزارش خود احمدی نژاد را کسی می‌داند که بر خلاف ظواهر، هیچگاه در مسائل بین‌المللی تدبیر مناسبی نداشته و حتی در ابتدای جنگ با سوریه، حمایت از بشار اسد را اتلاف وقت و هزینه می‌دانسته است.

روزنامه کیهان برخلاف سیاق خود توجهی به این نامه نکرده و این بی توجهی به معنای تمام شدن پرونده احمدی نژاد برای این رسانه اصولگراست. پیش‌تر در هفته‌های گذشته کیهان در یادداشتی تاکید کرده بود که قرار نیست احمدی نژاد به قدرت برگردد.

این روزنامه در تاریخ ۲۱ تیرماه نوشته بود: درباره ادعای این که مجلس جدید دنبال بازگشت احمدی‌نژاد است باید گفت افراطیون مدعی اصلاحات بهتر از هر کس می‌دانند که امکان بازگشت احمدی‌نژاد به عرصه سیاست وجود ندارد، به همان دلایلی که امکان بازگشت امثال خاتمی نیست. اما عمدا اصرار دارند کشور را مجبور به انتخاب میان روحانی و احمدی‌نژاد کنند. البته دولت ائتلافی روحانی آن قدر بد عمل کرده که عملکرد دوره احمدی‌نژاد با وجود همه تخلف‌ها و انحرافات سه سال قبل وی و برخی اطرافیانش باز هم در حوزه اقتصادی بهتر از دوره روحانی در ذهن مردم ارزیابی می‌شود. اما در آینده قرار نیست کشور متوقف نوع سیاست‌ورزی روحانی یا احمدی‌نژاد متوقف بماند.

در میان رسانه‌های اصلاح طلب نیز توجه زیادی به این نامه شده است. اکثر رسانه‌ها خبر نامه جدید رییس جمهور سابق را با پیشینه تاریخی نامه‌های او به سران کشور‌های جهان همراه کرده اند. روزنامه آفتاب یزد در گزارشی به بازتاب نامه احمدی نژاد به محمد بن سلمان در شبکه‌های اجتماعی پرداخت و نوشت: باز هم ‌احمدی‌نژاد با یک اقدامی عجیب توانسته نظر‌ها را به خود جلب کند. این بار با نامه‌ای که به ولیعهد عربستان نوشته است. نامه‌ای ‌که با عبارت «عالیجناب» آغاز و با لفظ «برادر» به پایان می‌رسد و همین مسئله می‌شود سرآغازی برای انتقاد به او. چرا که با ‌توجه به جنایت‌های آشکار آل سعود در یمن به کار بردن چنین عبارت و الفاظی کاملا بی‌معنی و مورد تقبیح است. ‌

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=129030

ثبت نظر

-