علت و درمان بوی بد زیر بغل

  • کد خبر : 128437
  • 18 فروردین 1400 - 7:18
علت و درمان بوی بد زیر بغل
همانطور که می ‎دانیم گاهی اوقات زیر بغل بوی نامطبوعی می ‎دهد. دلیل بوی بد زیر بغل می‎ تواند وجود غدد عرقی باشد که برای دفع نوع خاصی از عرق طراحی شده است. محققان برای آنکه ثابت کنند این آنزیم عامل اصلی ایجاد بوی بد زیر بغل است آن را به درون یکی دیگر از میکروب هایی انتقال دادند که در زیر بغل زندگی میکند و نقشی در تولید این بود ندارد و در ادامه متوجه شدند که بعد از تزریق آنزیم، آن میکروب هم شروع به تولید بوی بد کرد.

به لطف این تحقیق میتوان انتظار داشت که در آینده دئودورانت ها و مواد بهداشتی ضد تعریق قوی تری ساخته شوند. آنطور که دانشمندان می گویند این آنزیم های بو ساز از میمون ها به انسان ارث رسیده اند.

پروفسور گوین توماس میکروب شناس ارشد این تیم تحقیقاتی در این باره گفت:ما کشف کردیم که بوی بد زیر بغل چطور تولید می شود. حالا چیزی که باید بفهمیم این است که این بو چرا تولید می شود.

اما جالب است بدانید که بخش اعظمی از مواد تشکیل دهنده این بوی بد توسط انسان تولید نمی شود. بوی بد زیر بغل در واقع یک محصول جانبی است و زمانی ایجاد می شود که میکروب های روی بدن از دیگر ترکیبات موجود روی پوست تغذیه می کنند.

تیم محققان یورک پیشتر کشف کرده بودند که اغلب میکروب های روی پوست انسان نمی توانند این بو را تولید کنند و بعد از بررسی های دقیق تر مشخص شد که یکی از باکتری های موثر در تولید این بو Staphylococcus hominis نام دارد. این باکتری بعد از مصرف ترکیبات بدون بو به نام Cys-Gly-3M3SH که توسط غدد تعریق تولید می شوند نوعی بخارات بدنی را ایجاد می کند.

انسان همانطور که قبلا در روزیاتو خواندید دو نوع غده تعریق دارد؛ غدد اکراین که بدن را پوشش داده اند و مستقیما در پوست باز می شوند. این غدد نقشی کلیدی در کارکرد سیستم خنک کننده بدن دارند و دیگری غدد آپوکرین که در فولیکول های مو باز می شوند و در برخی نواحی خاص بدن از جمله زیر بغل، نوک پستان ها و اندام های تناسلی جمع شده اند.

دانشمندان در مقاله ای که پیرامون همین کشف در نشریه گزارش های علمی منتشر کردند نوشته اند که چطور به سازوکار این باکتری پی برده اند؛ آنها آنزیمی را کشف کرده اند که Cys-Gly-3M3SH آزاد شده توسط غدد آپوکرین را به بوی بدن عرق یا همان ۳M3SH تبدیل می کند.

به گفته محقق ارشد این تیم:باکتری مورد بحث مولکول مورد نظرش را می بلعد، بخشی از آن را می خورد  و مابقی را بیرون می دهد و اینگونه است که بوی بد زیر بغل تولید می شود.

>>>بیشتر بخوانید:

آیا راهکار طبیعی برای رفع سیاهی زیر بغل وجود دارد؟

این پژوهش همانطور که در ابتدا اشاره شد امیدها برای ساخت دئودورانت هایی را افزایش می دهد که صرفا میکروب های تولید کننده بوی بد زیر بغل را هدف قرار می دهند و کاری با دیگر میکروب های بی خطر این محیط ندارند. اما مزیت ساخت این دئودورانت ها این است که اثرشان دوام بیشتری خواهد داشت.

چند نکته برای کنترل بوی بد زیر بغل:

۱. استفاده از داروهای ضدتعریق و دئودورانت برای درمان بوی بد

۲. استفاده از بوتاکس برای درمان بوی بد

۳. حمام روزانه و رعایت مناسب اصول بهداشتی

۴. استفاده از صابون ضدباکتری برای درمان بوی بد

۵. خشک‌کردن کامل بدن پس از حمام

۶. تمیز نگه‌داشتن لباس‌ها

۷. خودداری از مصرف برخی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها برای درمان بوی بد

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=128437

برچسب ها

ثبت نظر

-