بورس تا چه زمانی به عقب‌نشینی ادامه می‌دهد؟

  • کد خبر : 128182
  • 07 مرداد 1399 - 6:26
بورس تا چه زمانی به عقب‌نشینی ادامه می‌دهد؟
 کل بورس از پس رفت از کاال ۱.۹ میلیونی نجات یافت اما فاصله اش با مرز روانی دو میلیونی نیز بیشتر شد. حالا بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که این هفته بازار در شرایط خوف و رجا برای غیر حرفه ای ها و در شرایط مساعد سرمایه گذاری برای حرفه ای ها باقی خواهد ماند.

محمد گرجی آرا، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه، در گفتگو با تجارت نیوز روند فعلی بازار را ادامه‌دار دانست و گفت: روند کلی بازار اصلاحی است اما نه از جنس ریزش؛ شاید بتوان گفت که تمام گروه‌ها و نمادها همزمان شاهد اصلاح خواهند بود. اگرچه سهم‌های بزرگتری که در ETFهای دولت هستند امروز در بازار جمع شدند اما به نظر می‌رسد که فردا با فروش همراه باشند. شرایط بازار درحال حاضر اصلاحی است اما ریزشی نیست.

از سوی دیگر برخی کارشناسان نیز معتقدند در همین بازار منفی سهم های بنیادین همچنان طرفداران پر و پا قرص دارند و غیرحرفه‌ای‌ها نیز می‌توانند با مشورت با کارشناسان حرفه ای در این شرایط اصلاح پرتفوی خود را در دستور کار قرار دهند.

بورس

 بررسی جنس اصلاح در بازار

سهامداران حرفه‌ای در پاسخ به این پرسش که چگونه روزی را پشت سر گذاشتید، تاکید داشتند شاخص بورس یکی از منطقی‌ترین روزها در ماه‌های اخیر را  دوشنبه ۶ مرداد ماه پشت سر گذاشت . شاید برای برخی ریزش ۱۳ هزار واحدی تطابقی با خوبی و نطقی بودن نداشته باشد اما حقیقت اینجاست که اصلاح شاخص بورس ، با سرعت آهسته و آرام در این شرایط عاملی برای بهبود چشم انداز آتی بازار سرمایه است . همواره رشدهای بی مهابا که سبب می شود سهامداران تازه وارد و غیر حرفه‌ای هیجانی دست به خرید و فروش بزنند ، وضعیتی خطرناک‌تر از وضعیت ورود بازار به فاز اصلاح سبک قلمداد می شود .

حالا اما انتشار شایعاتی در خصوص خروج محصولات فولادی از بورس کالا سهام شرکت های فولادی را با نوسان مواجه کرده است .

مثبت‌ها در روز منفی کدام بودند؟

در بین تمامی نمادها، نماد ایران خودرو (خودرو) با ۱۰ هزار و ۶۳۹ واحد، سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با چهار هزار و ۹۴۳ واحد، بانک پاسارگاد (وپاسا) با یک هزار و ۶۱۵ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با یک هزار و ۴۷۰ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) با یک هزار و ۲۴۲ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۹۹۴ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۹۳۳ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۵۳۶ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با ۵۱۵ واحد و گروه پتروشیمی ایرانیان (پترول) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

 در مقابل نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با پنج هزار و ۶۷۰ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با پنج هزار و ۶۵۳ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با چهار هزار و ۶۵۲ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با دو هزار و ۵۲ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک هزار و ۸۸۰ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و ۵۷۸ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یک هزار و ۳۸۳ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با یک هزار و ۱۲۸ واحد و بانک صادرات ایران (وبصادر) با یک هزار و ۲۳ واحد با تاثیر منفی بر شاخص داشتند.

برپایه این گزارش، امروز نماد فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، گروه دارویی برکت، سرمایه گذاری غدیر، سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و پالایش نفت بندرعباس در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

گروه فرآورده های نفتی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۷۲۴ میلیون و ۵۳۸ هزار برگه سهم به ارزش ۳۹ هزار و ۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=128182

ثبت نظر

-