آسیب پذیری بیماران کبدی در برابر کرونا

  • کد خبر : 127339
  • 06 مرداد 1399 - 12:42
آسیب پذیری بیماران کبدی در برابر کرونا

کد خبر: ۱۵۹۰۴۴

تاریخ انتشار: دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۲:۰۶

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران: داشتن بیماری‌های زمینه‌ای و برخی بیماری‌های کبدی مانند سیروز کبدی فرد را در مقابل ابتلا به کرونا آسیب‌پذیرتر می‌کند.

به گزارش نیوز به نقل از دانشگاه علوم پزشکی،به مناسبت روز جهانی هپاتیت(۲۸ جولای؛ ۶ مرداد) ، گفتگویی با دکتر محسن مسعودی؛ دانشیار، متخصص بیماری های داخلی، فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسال و رئیس بخش گوارش بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص)  انجام شده است.

–    انواع هپاتیت:
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به شعار بهداشت جهانی؛  آینده عاری از هپاتیت (Hepatitis-free future)عنوان کرد:
هپاتیت ویروسی از نوع A,B,C,D,E  هستند .
البته ویروسهای دیگر مثل سیتومگالوویروس و هرپس نیز از عوامل هستند.

–    علائم بروزهپاتیت :
دکتر مسعودی بیان کرد:
عامل بیماری هپاتیت ویرال (ویروسی) یک ویروس است و در ابتدا می‌تواند مثل یک سرماخوردگی بروز نماید. بیشتر مبتلایان به هپاتیت از نوع C و B علائمی ندارد. برخی از این بیماران علائم از قبیل خستگی، دل درد، ، درد عضلانی و تهوع و بی اشتهایی، ولی در موارد پیشرفته علائم نارسایی کبدی بروز می‌کند که شامل تورم شکم و اندامها، یرقان و خونریزی‌های گوارشی و کاهش سطح هوشیاری  است

–    راههای انتقال و پیشگیری از هپاتیت:
رئیس بخش گوارش بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) در خصوص روش‌های انتقال هپاتیت B وDوC تصریح کرد: این ویروس عمدتاً از طریق تماس با خون افراد آلوده منتقل می‌شود.

همچنین روش‌های زیر می‌تواند باعث انتقال این ویروس شود:
* ارتباط جنسی با افراد آلوده
*  استفاده از سوزن‌های آلوده به ویژه در افراد معتاد
*  سوزن آلوده مثل خالکوبی غیر بهداشتی
*    استفاده از لوازم شخصی به صورت اشتراکی

وی افزود: هپاتیت Cواکسن ندارد لذا از ریش‌تراش، مسواک، و لوازم آرایشی با لوازم شخصی دیگران به‌طور مشترک استفاده نکنید. واکسن هپاتیتB در پیشگیری از بیماری مؤثر است.  هپاتیت AوE از طریق خوردن یا نوشیدن غذا و آبی که با مدفوع فرد آلوده، آلوده شده‌است گسترش می‌یابد . این بیماری در مناطقی از جهان که وضعیت بهداشتی ضعیفی دارند و آب سالم به اندازه کافی در دسترس نیست رایج تر است.

واکسن هپاتیتA در پیشگیری از بیماری مؤثر است. در برخی از کشورها این واکسن به‌طور معمول برای کودکان و افراد در معرض خطر بالای ابتلاء که قبلاً واکسینه نشده‌اند توصیه می‌شود و به نظر می‌رسد به صورت مادام العمر مؤثر باشد. سایر اقدامات پیشگیرانه شامل شستن دست و پخت صحیح غذا می‌شود.

–    تاثیر هپاتیت برعملکرد کبد :
دکتر مسعودی خاطرنشان کرد:
ویروسها در موارد شدید وحاد می توانند موجب تخریب و از کار افتادن کبد شوند ودر موارد دیگر می توانند مزمن شوند و بتدریج به کبد صدمه بزنند وطی سالها منجر به سیروز کبد شوند ولی بدن انسان اکثرعفونت ها را کنترل می کند و ویروس از بین می رود.

–    ارتباط بیماری های کبدی و ویروس کرونا 
فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه ایران اظهار داشت: کرونا را جدی بگیرید. داشتن بیماری‌های زمینه‌ای و برخی بیماری‌های کبدی مانند سیروز کبدی فرد را در مقابل ابتلا به کرونا آسیب‌پذیرتر می‌کند. علایم گوارشی بیماری کووید۱۹ شامل علائمی همچون اسهال، اسهال خونی و درگیر کردن سیستم کبدی وافزایش آنزیم های کبدی است.

–    توصیه های جدی :
دکتر مسعودی در پایان تاکید داشت : هپاتیت قابل پیشگیری است لذا با توجه به علائم و خطرات بیماری های کبدی باید توصیه های بهداشتی را جدی گرفت. همچنین واکسیناسیون به موقع انجام شود و از رفتارهای پرخطر اجتناب کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=127339

ثبت نظر

-