هنجارشکنان اینستاگرام چگونه از فیلتر وزارت ارشاد عبور می کنند؟

  • کد خبر : 127126
  • 06 مرداد 1399 - 9:32
هنجارشکنان اینستاگرام چگونه از فیلتر وزارت ارشاد عبور می کنند؟

به گزارش ، مجوز کارگردانی برای کارگردانان سینما باید طبق رزومه موفقی برای یک هنرمند باشد. او باید دارای کارنامه موفقی در زمینه سینما باشد تا بتواند در این صنعت-هنر جدی و مهم کار کند.

گلوگاه و فیلترینگ کارگردانی برای آنانی که خواهان کارگردانی در سینماند، شورای پروانه ساخت است. این شورا غیر از تصویب پروانه ساخت برای فیلمنامه‌های متقاضی پروانه ساخت کار مهم دیگری دارد و آن هم اعطای مجوز کارگردانی و تهیه کنندگی برای متقضایان مربوطه است.

بیشتر بخوانید:

یکی از خفن‌های اینستاگرام مجوز کارگردانی در سینما گرفت!

اخبار این حوزه نیز همواره از طریق سازمان سینمایی منتشر می‌شود و ما شاهد اعطای مجوزهای گوناگون به فیلمنامه‌ها و هنرمندان مختلفیم. اما دیروز در خبری که سازمان سینمایی منتشر کرده است نام یکی از چهره‌های مشهور اینستاگرام به چشم می‌خورد. این شاخ اینستاگرامی که با ساخت ویدئوهای طنز در اینستاگرام معروف شده است تنها عملکردش در حوزه هنر دستیاری برای یکی از کارگردانان در یکی از سریال‌ها بوده است. مدرک وی نیز فوق لیسانس سینما است.

سینما , سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری ,

وی در مقام کارگردان سینما حتی فیلم کوتاه نساخته است و تا به حال به عنوان کارگردان سینما شناخته شده نیست. چه رزومه قابل قبولی او در سینما دارد که امروز به عنوان کارگردان یک فیلم مجوز ساخت گرفته است؟ آیا نفس ساخت فیلم کوتاه در اینستاگرام ضمانی برای ساخت فیلم در سینما آن هم در قالب فیلم بلند سینمایی و داستانی است؟

در سال تعداد زیادی از فیلمسازان فیلم کوتاه تلاش بسیاری می‌کنند تا بتوانند در قالب کارگردان سینمایی بلند کار کنند اما متأسفانه این اتفاق رخ نمی‌دهد؛ حالا این جوان اینستاگرامی که با ساخت کلیپ‌های طنز در اینستاگرام با همراهی بدنسازان و دختران جلف مشهور شده است امروز کارگردان فیلمی سینمایی به تهیه‌کنندگی رضا کریمی مدیرتولید سینما شده است.

سینما , سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری ,

نکته مهم در باب اعطای شورای پروانه ساخت بررسی فعالیت و صلاحیت هنرمند از طریق کمیته حراست و صیانت است. باید این کمیته چهره‌هایی که برای اولین بار تهیه‌کننده و یا کارگردان سینما می‌شوند را از جهات سوابق بررسی کند. از سوی دیگر باید معاونت نظارت و ارزشیابی صلاحیت هنری متقاضیان را بررسی کند.

سینما , سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری ,

آیا این شاخ اینستاگرامی صلاحیت اخلاقی و هنریش بررسی شده است؟ به نظرم می‌رسد که اعضای محترم شورای پروانه ساخت نیز باید در بررسی این صلاحیت‌های هنری مسئولیت‌پذیر باشند. نمی‌توان به دلیل آنکه باید مسئولیت بررسی اخلاقی توسط حراست و صیانت انجام شود و بررسی هنری توسط معاونت نظارت و ارزشیابی صورت پذیرد، اعضای شورای پروانه ساخت از زیر بار امضایشان، پای برگه تأیید شانه خالی کنند. چرا اعضای پروانه ساخت با فضای مجازی روز آشنا نیستند تا ناخواسته اجازه ساخت فیلم به اینفلوئنسرهای اینستاگرامی بدهند.

نکته جالب اینکه این شاخ اینستاگرامی بعد از تأیید خبر پروانه ساخت فیلمش بیشتر پست‌های اینستاگرامی خود را حذف کرده است. 

سینما , سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری ,

پست‌ها و عکس‌های کریم‌پور در فضای مجازی

از سوی دیگر چرا تهیه‌کننده‌های سینما با یک تلفن و سفارش می‌توانند یک نفر را کارگردان و نویسنده‌ کنند اما یک کارگردان جوان که سال‌ها است در حال تولید فیلم در قالب کوتاه و ویدئویی است هنوز امکان ساخت یک فیلم بلند سینمایی پیدا نکرده است؟ به نظر می‌رسد که وزارت ارشاد منافذ و درزهایی دارد که شاخ‌های اینستاگرامی می‌توانند خود را جای کارگردان جا بزنند و وارد سینما شوند. نتیجه‌ای که در آینده جز خراب شدن وضعیت سینمای ایران ندارد.

شاید هیچ وقت بزرگان سینمای ایران فکر نمی‌کردند که روزی یک نفر که با فیلم‌های جلف‌بازی مشهور شده است، کارگردان سینمای ایران شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=127126

ثبت نظر

-