هشدارنخست وزیر پیشین بریتانیا درباره احتمال جدایی یک بخش ثروتمند از خاک این کشور

  • کد خبر : 126979
  • 06 مرداد 1399 - 6:41
هشدارنخست وزیر پیشین بریتانیا درباره احتمال جدایی یک بخش ثروتمند از خاک این کشور

نخست وزیر پیشین انگلیس گفت: ما امروز در دنیای تازه‌ای زندگی می‌کنیم که امنیت سایبری وظیفه مهمی برای حکومت است؛ چون دولت‌هایی هستند که می‌خواهند غرب را تضعیف کنند. 

وی با بیان اینکه «ما از اهداف کلی دولت‌های مخالف آگاهیم» تصریح کرد: باید اطمینان حاصل کنیم که اقدامات مخرب آنها را مهار می‌کنیم.  

بلر در همین حال به فقدان اپوزیسیون فعال در انگلیس برابر احزاب سیاسی اسکاتلند اشاره کرد و گفت که از سال ۲۰۱۱ به این سو و پس از روی کار آمدن حزب محافظه کار، دولت مسیر اشتباهی را در پیش گرفت تا به برگزاری همه‌پرسی جدایی اسکاتلند از انگلیس منجر شد.

در همه‌پرسی ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴میلادی (۲۷ شهریور ۱۳۹۳) ۵۵ درصد اسکات‌ها به ماندن و ۴۵ درصد به خروج از انگلیس رأی دادند.

در همین حال، کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس در گزارشی که هفته گذشته منتشر شد، ادعا کرد؛ شواهد معتبر و معقولی وجود دارد که نشان می‌دهد روسیه در کارزارهای تبلیغاتی پیش از برگزاری همه‌پرسی جدایی اسکاتلند از انگلیس رخنه کرده است.

گزارش یاد شده همچنین ادعا کرده که الیگارش‌های (ثروتمند) روس و نزدیک به ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با غول‌های تجاری انگلیس و عناصر حزب حاکم محافظه کار روابط نزدیکی داشته و به همین دلیل پاسخ دولت لندن به اقدامات مسکو همواره محدود و ناکارآمد است.

دولت روسیه این سند را بی خاصیت و در راستای ترویج روسیه هراسی نامیده است.

جنبش‌های جدایی طلب در اسکاتلند در سال‌های اخیر، به ویژه پس از رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا جان تازه‌ای گرفته است.

نیکلا استرجن سروزیر اسکاتلند و حامیان برگزاری همه‌پرسی مجدد در مورد حق تعیین سرنوشت اسکاتلند معتقدند، رأی انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، اوضاع را تغییر داده است.  

سروزیر اسکاتلند آذرماه سال گذشته و پس از پیروزی حزب بوریس جانسون در انتخابات، از دولت لندن خواست تا با واگذاری اختیار قانونی برای برگزاری همه‌پرسی جدایی این منطقه از انگلیس موافقت کند.

وی اعلام کرد که اتفاق نظر برای برگزاری همه‌پرسی دوباره رو به افزایش است و ملت اسکاتلند حق دارند که برای آینده خود تصمیم گیری کنند.

با این حال جانسون با این طرح مخالفت و تصریح کرد که باید به نتیجه همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ میلادی احترام گذاشته شود.

اسکات‌های جدایی طلب تا پیش از بحران کرونا، چندین تظاهرات اعتراضی با حضور ده‌ها هزار شرکت‌کننده برگزار کرده و فریاد استقلال طلبی سر داده‌اند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=126979

ثبت نظر

-