اختصاصی| هر کیلو اضافه وزن چقدر حال بیمار کرونایی را وخیم می‌کند؟

  • کد خبر : 126026
  • 05 مرداد 1399 - 11:07
اختصاصی| هر کیلو اضافه وزن چقدر حال بیمار کرونایی را وخیم می‌کند؟

کد خبر: ۱۵۸۹۳۹

تاریخ انتشار: یکشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ – ۱۰:۵۰

شواهد جدید نشان می دهد که چاقی با خطر بستری در بیمارستان، انتقال به بخش مراقبت های ویژه و مرگ ناشی از ابتلا به کرونا ارتباط دارد.

سرویس ترجمه نیوزبنا بر اعلام مرکز خدمات بهداشت ملی انگلیس، گرچه مورد مقابله با چاقی «هنوز خیلی جدی نشده» اما شواهد یک بررسی که به تازگی انجام شده نشان می دهد که اضافه وزن یکی از بزرگترین عوامل خطر در نبرد با Covid-19 به شمار می آید. با بررسی شواهد مربوط به وزن بیماران و اثرات ویروس، مشخص شد که ظاهرا خطرات بستری مبتلایان، معالجه در بخش مراقبت های ویژه و مرگ با BMI (شاخص توده بدنی) بالاتر از وزن سالم،‌ نسبت مستقیم داشته و به تدریج افزایش می یابد.

از آنجا که سایر عوامل خطر مانند سن، قومیت و جنسیت قابل تغییر نیستند ، نتایج این بررسی مرکز بهداشت ملی انگلیس می گوید مداخلات برای کمک به افراد در کاهش وزن یا جلوگیری از افزایش وزن “ممکن است یکی از معدود عوامل اصلاح پذیر خطر  ابتلا یا وخامت حال بیماران کرونایی باشد”. پروفسور سوزان جب، استاد رشته تغذیه و سلامت عمومی در دانشگاه آکسفورد و یکی از اعضای شرکت کننده در بررسی مذکور، معتقد است: هر فردی باید با الهام از ترسی که برای سلامتی خود دارد، مبارزه با چاقی را شروع کند. این عامل، مهمترین فاکتور قابل اصلاح در نبرد با کووید ۱۹ به شمار می آید. 

وی افزود: واقعا خوشحال می شوم اگر نخست وزیر جانسون اذعان کند که چاقی یکی از بزرگ ترین مشکلات بهداشت عمومی کشور ماست که اکنون توسط کووید ۱۹ برجسته شده است. در واقع، این چیزی نیست که برای همه ما شناخته شده نباشد اما این مساله هرگز در صدر فهرست دولت برای مبارزه قرار نداشته است. ما باید برای موفقیت در مبارزه با چاقی شروع به تبلیغات همه جانبه در فروشگاه ها کنیم و مردم را تشویق به استفاده از برنامه های غذایی کاهش وزن نماییم. 

دکتر جب ادامه داد: مردم باید بدانند که سلامتی تن و وزن مناسب در گرو یکدیگر هستند. حداقل دو سوم (۶۳٪) از بزرگسالان در انگلیس دارای اضافه وزن یا چاقی هستند و نگرانی های زیادی مطرح شده که احتمالاً این امر ممکن است به تعداد زیاد مرگ و میر کروناویروس در انگلیس کمک کرده باشد. 

این در حالی است که در بررسی انجام شده، ارتباط میان این دو (چاقی و وخامت حال بیماران کرونایی) «در حال حاضر نامشخص» عنوان شده است. بر این اساس، داده ها نشان نمی دهد که داشتن وزن اضافی شانس افراد را برای وخامت حال در ابتلا به Covid-19 افزایش می دهد. دکتر آلیسون تدستون، متخصص تغذیه در مرکز بهداشت عمومی(PHE) نیز گفت: “شواهد موجود واضح است که اضافه وزن یا چاقی شما را در معرض خطر جدی بیماری و یا مرگ ناشی از Covid-19 و همچنین بسیاری از بیماریهای تهدید کننده زندگی قرار می دهد. پرونده برای اقدام جدی علیه چاقی هرگز تا این حد جدی نشده بود. 

اگرچه تاکید زیادی شده که افراد در مدت قرنطینه یا تعطیلی مشاغل ورزش و به ویژه دویدن را فراموش نکنند، PHE می گوید شواهد نشان می دهد که سطح ورزش کشور از قبل از همه گیری کرونا به طور کلی افزایشی نداشته است. همچنین نتایج یک نظرسنجی دیگر نشان می دهد ۴۲٪ از افراد ـ در اوایل ماه مه در مورد تغییر عادات غذایی خود در ماه گذشته مورد سؤال واقع شده اند ـ گفته اند که بیشتر وعده های غذایی آنها کیک، بیسکویت و انواع شیرینی و شیرینی‌جات بوده است. فروش مواد غذایی میان وعده از این نوع و الکل نیز افزایش یافته است.

به اعتقاد پروفسور جب، هر کیلو وزنی که فرد چاق از دست می دهد احتمال بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به کووید۱۹  و همچنین دیابت را در خود کاهش می دهد. نباید این مساله را فراموش کنیم. بررسی  PHE نیز می گوید: ” این منطقی است که نتیجه گیری کنیم که کاهش وزن اضافی می تواند به کاهش خطر ابتلا به نوع شدید بیماری ناشی از Covid-19 کمک کند. علاوه بر این، شواهد خوبی وجود دارد که نشان می دهد این مداخلات فواید سلامتی گسترده تری را برای افراد به همراه خواهد داشت . “

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=126026

ثبت نظر

-