امارات در حال اخراج دولت منصورهادی از یمن

  • کد خبر : 124257
  • 03 مرداد 1399 - 19:51
امارات در حال اخراج دولت منصورهادی از یمن

به گزارش نیوز به نقل از فارس، ابراز نگرانی شماری از کشورهای همسایه یمن از پیامدهای رفتارهای امارات و شبه نظامیان تحت حمایت آن در ساحل غربی و شرقی یمن و تلاش آن برای تسلط کامل بر این مناطق موجب هراس دولت مستعفی یمن هم شده است.

منابع دولت مستعفی بهالعربی‌الجدید گفته‌اند که امارات می‌خواهد سواحل غربی و شرقی یمن را یکی از بزرگ‌ترین مناطق نفوذ و حضور خود در خارج از مرزهای امارات قرار دهد.

 در همین راستا، امارات اقدام به تاسیس پادگان‌ها و پایگاه‌های نظامی از جمله در جزیره «میون» و بندر «المخا» کرده به گونه‌ای که ساحل غربی از الحدیده تا مرزهای شهر عدن را در تسلط کامل خود گرفته و دیگر حضور و نفوذ دولت مستعفی در این منطقه تمام شده است.

ساحل غربی شامل مناطق تهامه، المخا، ذباب (استان تعز) و بخشی از لحج است و ساحل شرقی یمن از شبوه شروع می‌شود و با عبور از ساحل حضرموت به المهره می‌رسد.

منابع یمنی می‌گویند ابوظبی دولت مستعفی را از ساحل غربی و مناطق و بنادر آن دور کرده است و برای این کارها از خانواده «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور سابق این کشور کمک گرفته است، به گونه‌ای که ۹ واحد از شبه نظامیان تحت فرماندهی سرتیپ طارق محمد عبدالله صالح را به طور کامل تحت حمایت مالی و آموزشی خود قرار داده است.

به گفته این منابع، امارات به اندازه‌ای به نیروهای صالح سلاح‌های مدرن داده که برای ارتش یک کشور هم کفایت می‌کند، تسلیحاتی که حتی در اختیار گروه جدایی طلب «المجلس الانتقالی الجنوبی»( شورای انتقالی جنوب) که در جنوب یمن تحت حمایت امارات است، هم قرار  ندارد.

امارات برجسته ترین نیروهای اطلاعات و فرماندهان نظامی و امنیتی و مسئولین خود را به  طور مستمر به ساحل غربی یمن می‌فرستد و گهگاه برخی از آنها برای ماه‌ها در آنجا می‌مانند و حتی افسران و کارشناسان خارجی هم توسط ابوظبی به آنجا فرستاده می شوند.

امارات در ساحل غربی یمن همچنین مراکز آموزش نیروهای خارجی آفریقایی و عربی تاسیس کرده است که هنوز هم نقش این شبه نظامیان و مکان استفاده از آنها که در داخل یمن یا خارج یمن باشد، مشخص نیست.

منابع یمنی تاکید می‌کنند که امارات درصدد کاستن از نفوذ دولت مستعفی یمن و تغییر تدریجی چهره و نقشه جغرافیای ساحل غربی و رابطه آن با یمن است و در این راه با استفاده از مزدوران خود در یمن به موفقیت‌هایی هم دست یافته و اغلب جزایر یمن را تحت کنترل خود گرفته است که این جزایر  در دریای سرخ، دریای عربی، خلیج عدن و اقیانوس هند است و دولت مستعفی چیز زیادی از فعالیت‌های امارات در آنجا نمی‌داند.

به گفته این منابع، کشورهای شاخ آفریقا و حتی کشور عمان هم از این توسعه طلبی‌های امارات نگران هستند و آن را موجب بروز اختلافات و تنش‌های بیشتری می‌دانند که می‌تواند بر تردد خطوط کشتیرانی بین المللی هم موثر باشد.

برای مثال در جزیره «سقطری» در اقیانوس هند منابع ویژه یمنی می‌گویند که نیروهای طرفدار امارات ده‌ها نفر از طرفداران دولت مستعفی اعم از فعالان و مقامات محلی و شخصیت‌های اجتماعی یا افسران و نظامی و حتی تجار را بازداشت کرده و با دستورات مستقیم افسرانی اماراتی که اخیرا وارد این جزیره شدند، آنها را به زندان انداخته‌اند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=124257

ثبت نظر

-