سندرم کمبود تستوسترون را جدی بگیرید

  • کد خبر : 124090
  • 03 مرداد 1399 - 16:29
سندرم کمبود تستوسترون را جدی بگیرید
تستوسترون نقش مهمی در زندگی جنسی مردان ایفا می کند. همچنین، این هورمون بر عملکرد دیگر سیستم های بدن تاثیرگذار است.سندرم کمبود تستوسترون همان گونه که مشخص است به سطوح پایین هورمون تستوسترون در بدن مردان اشاره دارد. این که مردان علائم این شرایط را با علائمی که به واسطه افزایش سن رخ می دهند، اشتباه بگیرند، شرایطی شایع است. از این رو، مراجعه به پزشک برای درمان تستوسترون با یک چکاپ پزشکی  به تشخیص درست کمک می کند.
این درست است که سطوح هورمون تستوسترون با افزایش سن و پس از ۵۰ سالگی کاهش می یابد، اما ثابت شده است که مردان جوان نیز می توانند با سندرم کمبود تستوسترون مواجه شوند.

سندرم کمبود تستوسترون نه تنها بر عملکرد جنسی مردان تاثیرگذار است، بلکه بر سلامت کلی آنها نیز به روش های مختلف تاثیر می گذارد. در نتیجه، این سندرم می تواند موجب بروز علائم مختلفی شود.

>>> بیشتربخوانید:

مشکلات جنسی مردان در زندگی زناشویی

تستسترون

علائم سندرم کمبود تستوسترون چه هستند و تشخیص این شرایط چگونه صورت می گیرد؟

تستوسترون نقش مهمی در زندگی جنسی مردان ایفا می کند. همچنین، این هورمون بر عملکرد دیگر سیستم های بدن تاثیرگذار است. به همین دلیل، علائم سندرم کمبود تستوسترون تا حد زیادی متفاوت هستند. برخی علائم ممکن است خفیف و موجب ناراحتی جزئی شوند، در شرایطی که برخی دیگر از شدت بیشتری برخوردار هستند. از جمله علائم سندرم کمبود تستوسترون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– کاهش مسائل جنسی

– اختلال نعوظ

– خستگی و سطوح پایین انرژی

– کاهش تراکم مواد معدنی استخوان

– ریزش موی بدن

– مشکلات شناختی و حافظه

– افزایش توده چربی

– تغییرات متابولیک و حساسیت به انسولین

پزشک می تواند این سندرم را از طریق آزمایش خون و بررسی سطوح تستوسترون تشخیص دهد و به درمان تستوسترون کمک کند. سطوح پایین این هورمون همراه با ارزیابی علائم دیگر به پزشک امکان تشخیص دقیق را می دهد.

تستسترون در مردان

درمان تستوسترون برای سندرم کمبود تستوسترون وجود دارد؟

درمان این شرایط بسیار ساده است و نتایج مثبتی را در کوتاه مدت به همراه دارد. پزشک ممکن است یک مکمل هورمون که می تواند به صورت تزریق درون عضلانی یا از طریق مالیدن یک ژل روی پوست استفاده شود را تجویز کند.

علائم خفیف‌تر طی چند هفته نخست از بین رفته یا کاهش می یابند. اما بهبود علائم دیگر می تواند تا سه ماه طول بکشد. این به مدت زمانی که تستوسترون به سطوح عادی خود باز می گردد، بستگی دارد. با این وجود، در تمام موارد، سندرم کمبود تستوسترون پس از تشخیص قابل درمان است.

کیفیت زندگی مردان به طور قابل توجهی پس از درمان بهبود می یابد. در همین راستا، بدن دستیابی به تعادل در تنظیم چربی، انسولین، و فرآیندهای رشد عضلانی را بار دیگر آغاز می کند. این شرایط بهبود خلق و خو و افزایش اعتماد به نفس فرد را در پی دارد.

عدم درمان تستوسترون چه نتایجی به همراه دارد؟

همانطور که علائم نشان می دهند، کمبود تستوسترون یا هورمون مردانه می تواند به مشکلات بسیاری، به ویژه در افراد مسن منجر شود. مشکلات جسمانی و روانی از پیامدهای افت سطوح هورمون تستوسترون هستند.

در ادامه برخی از پیامدهای عدم درمان سندرم کمبود تستوسترون ارائه شده اند:

– از دست دادن انرژی و احساس خستگی که موجب تغییر در ریتم زندگی فرد می شود. بدن آن گونه که باید توانایی ارائه واکنش را ندارد.

– کاهش قدرت و استقامت که از کاهش توده عضلانی سرچشمه می گیرد. احساس ضعف در فرد شکل می گیرد.

– اختلالات جنسی مانند کاهش میل جنسی یا اختلال نعوظ که می تواند به ایجاد مشکلاتی در رابطه منجر شود.

– نوسانات خلقی می تواند موجب مشکلات کاری و اجتماعی شود.

– افسردگی و دیگر شرایط روانی.

– بیماری های دیگر مانند دیابت، اختلالات قلبی‌عروقی یا شکستگی های ناشی از کمبود مواد معدنی رخ می دهند.

تستوسترون در زندگی مردان چه اهمیتی دارد؟

بیضه ها تستوسترون یاهورمون مردانه تولید می کنند. سندرم کمبود تستوسترون به واسطه کمبود تولید این هورمون یا واکنش ضعیف به آن رخ می دهد. عادات غذایی خوب، ورزش منظم، و درمان بالینی می تواند به اصلاح هر دو مورد کمک کنند.برخورداری از سطوح متعادل هورمون تستوسترون برای بهره‌مندی از کیفیت زندگی خوب اهمیت دارد. این هورمون نه تنها برای فعالیت و میل جنسی اهمیت دارد، بلکه در تنظیم دیگر فرآیندهای بدن نیز نقش دارد. از این رو، تستوسترون هورمونی مهم برای پیشگیری از بیماری ها محسوب می شود.

در نهایت، درمان تستوسترون می تواند بر روابط شخصی فرد تاثیرگذار باشد. خلق و خوی خوب از اهمیت ویژه ای در محیط کار و زندگی برخوردار است. زمانی که سطوح تستوسترون افت می کند، برخی تغییرات رخ می دهند که می توانند اثر منفی بر خلق و خوی فرد داشته باشند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=124090

ثبت نظر

-