شُل دست دادن میتواند نشانه ابتلا به کبد چرب باشد

  • کد خبر : 123864
  • 03 مرداد 1399 - 11:50
شُل دست دادن میتواند نشانه ابتلا به کبد چرب باشد

به گزارش نیوز به نقل از روزیاتو، کبد چرب غیر الکلی (یعنی منشا الکل ندارد و فرد در نتیجه مصرف زیاد الکل به آن مبتلا نشده) که حالا بسیاری به مبتلا هستند نتیجه تجمع چربی در کبد است که عموما به خاطر رژیم غذایی ناسالم و سبک زندگی غلط اتفاق می افتد.

این بیماری بعد از چند سال میتواند باعث التهاب شدید و ایجاد زخم در کبد شود که این مساله ریسک ابتلا به سرطان کبد را افزایش خواهد داد. کبد چرب غیر الکلی گرچه بیماری رایجی است اما تشخیص آن میتواند بسیار دشوار باشد چراکه علائم بیرونی آن بسیار محدودند و هیچ نشانه روشنی در مراحل اولیه خود ندارد.

اغلب افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند اصلا متوجه آن نمی شوند. یک کبد سالم باید فاقد هرگونه چربی باشد و در بسیاری از موارد گرچه فرد جثه ای بسیار لاغر دارد باز هم ممکن است که به کبد چرب مبتلا باشد.

ابتلا به کبد چرب غیرالکلی عموما از طریق آزمایش خون که معمولا برای شناسایی بیماری دیگری تجویز شده، تشخیص داده می شود. زمانی که مبتلایان به این بیماری درد در ناحیه بالا سمت راست شکم و خستگی شدید را احساس می کنند بیماری شان به سطحی از پیشرفت رسیده که امکان درمان آسیب های وارده به کبد وجود ندارد.

با این حال تحقیقات جدید نشان می دهند که قدرت افراد در دست دادن میتواند پزشکان را در شناسایی این بیماری طی مراحل اولیه اش یاری دهد. این کشف در واقع شانس مداخله پزشک پیش از وخامت یافتن بیماری را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد بیماری کبد چرب در صورتی که طی مراحل اولیه اش تشخیص داده شود قابل درمان است و صرفا کافیست فرد ۱۰ درصد از وزن خود را از دست بدهد.

محققان دانشگاه Auckland در نیوزیلند تقریبا ۴۰۰۰ داوطلب زن و مرد را که در دهه ۴۰ زندگی خود به سر می بردند مورد بررسی قرار دادند. هر کدام از این افراد در دست دادن سطح مشخصی از نیرو را اعمال می کردند و دانشمندان با استفاده از دستگاهی به نام dynamometer نیروی این ۴ هزار نفر در دست دادن را بررسی کردند (این دستگاه نوعی اهرم کشویی دارد که به سمت عقب کشیده می شود).

برای تست داوطلبان باید گجت را سه مرتبه با هر دو دست خود فشار می دادند و سپس دستگاه متوسط نیروی وارده را محاسبه می کرد.

دانشمندان در مرحله بعد سیستم امتیازدهی مورد استفاده متخصصان کبد را برای شناسایی مبتلایان به کبد چرب غیر الکلی به کار بردند. این سیستم براساس مشخصات بالینی شامل شاخص توده بدنی، سطح انسولین و قند خون ریسک ابتلای افراد به کبد چرب غیر الکلی را محاسبه می کند. آنها که بالاترین نمره را دریافت می کردند و با نیروی کمتری دستگاه را فشار داده بودند (شل دست می دادند )در ادامه تحت عکسبرداری قرار گرفتند تا هرگونه توده چربی درون کبدشان شناسایی شود.

کبد چرب غیر الکلی چیست؟

کبد چرب غیر الکلی زمانی ایجاد می شود که مقدار قابل توجهی چربی درون سلول های کبد تجمع پیدا کنند. این بیماری می تواند باعث ایجاد زخم یا آسیب های جبران ناپذیر در کبد شود و در نهایت به سیروز یا از کار افتادن کبد منجر گردد.

کبد چرب معمولا هیچ علائم یا نشانه ای ندارد اما با بزرگ شدن کبد، خستگی و درد شدید قابل شناسایی است. خطر ابتلا به این بیماری در افرادی که کلسترول خونشان بالاست و دارای تراکم چربی در ناحیه شکمی شان هستند یا دچار وقفه تنفسی در خواب و دیابت نوع ۲ هستند به مراتب از افراد معمولی بیشتر است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=123864

ثبت نظر

-