واکسن کرونا در ایران ساخته شد؟

  • کد خبر : 122461
  • 01 مرداد 1399 - 22:16
واکسن کرونا در ایران ساخته شد؟

کرونا ویروس را هیچکس نمی دانست وجود دارد. از شش پیش تا اکنون این ویروس تقریباً در هر کشور گسترش یافته است و کشوری وجود ندارد که از این ویروس در امان مانده باشد.

واکسن کرونا سوالی است که همواره بسیاری می پرسند و اینکه قرار است چه زمانی این واکسن وارد ایران شود.

اخبار اجتماعی – اگر چه هنوز واکسن کرونا در جهان نهایی نشده و تا زمانی که این واکسن همگانی نشود موثرترین راه حل بهداشت جهانی در استراتژی ها دربرابر شیوع بیماری تنفسی -کرونا ویروس همان توصیه های همیشگی سازمان بهداشت جهانی است.  اینکه باید ماسک زد و دست ها را شست و همواره در پی ضد عفونی کردن اطرافمان باشیم. از توصیه های مهم دیگر در زمان نبود واکسن کرونا، رعایت فاصله حداقل یک و نیم متری می باشد.

واکسن کرونا در جهان

ساخت واکسن کرونا درجهان

به گزارش نیوز ، حدود ۳۵ شرکت و موسسه دانشگاهی پزشکی در آمریکا در تلاشند تا واکسن کرونا را بسازند، حداقل چهار مورد از آنها در حال حاضردر دست بررسی هستند و برای تست اولیه بر روی حیوانات آزمایش می شوند.اولین مورد از این شرکت ها که توسط شرکت بیوتکنولوژی مبتنی بر بوستون مدرن ساخته شده است .


بیشتر بخوانید:

آمار آنلاین کرونا در ایران و جهان

تست آنلاین کرونا

علائم کرونا بعد از چند روز در بدن ظاهر می شود؟

علائم کرونای خفیف چیست؟


همچنین واکسنی با نام mRNA-1273 و شرکت بیوتکنولوژی در ماساچوست Moderna Inc برای تولید واکسن توسعه داده شده است.

 پژوهشکده سیاتل بخشی از شبکه ای از مراکز دولتی است که انواع واکسن ها را آزمایش می کند و حالا مشغول تهیه و ساخت واکسن کرونا است.

واکسن کرونا

خبر خوش دیگر اینکه یک شرکت بیوتکنولوژی در شهر توبینگن آلمان از گامی موفقیت‌آمیز در راستای تهیه واکسن کرونا خبر داده است. نخستین نمونه هنوز در سطح پایین است، اما نتایج اولیه بسیار امیدبخش بوده و شرکت را به تولید نمونه‌هایی بیشتر برانگیخته است.

این در حالی است که اتحادیه اروپا تاکید کرده که واکسن کرونا باید به شکل عادلانه در سراسر جهان توزیع شود و هیچکس از دسترسی به آن محروم نماند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، تصریح کرد که واکسن کرونا نباید از “قوانین بازار” پیروی کند، بلکه باید در سرتاسر جهان یک فرآورده عمومی محسوب شود.

سازمان امدادرسانی بین‌المللی آکسفام Oxfam نیز از مجمع بهداشت جهانی خواسته است تدابیری بیندیشد تا داروی کرونا بدون تبعیض و استثنا در اختیار تمام کشورها قرار گیرد.

این سازمان جهانی در فراخوان خود یادآور شده است که هزینه تهیه و عرضه واکسن کرونا برای مردم محروم جهان، از آنچه شرکت‌های بزرگ داروسازی ظرف تنها چهار ماه کسب می‌کنند کمتر است.

اگر چه اروپایی ها اعلام می کنند که واکسن کرونا در جهان باید به دست همه برسد اما همین حالا آمریکایی ها و اروپایی ها ایران را در سخت ترین شرایط تحریمی و دارویی قرار داده اند و بزرگترین ظلم را به ملت ایران می کنند.

واکسن کرونا در ایران

حمید نادگران رئیس دانشگاه شیراز درباره واکسن کرونا در ایران و اینکه چه زمانی این واکسن به بازار عرضه می شود گفت: خوشبختانه بسیاری از مواد مورد نیاز ساخت واکسن کرونا از کشور آلمان وارد شده و تا دو هفته آینده نخستین واکسن خام تولید و خالص سازی خواهد شد.

وی افزود: پروتئین‌های لازم برای اکیپ‌های تشخیصی تا حدود دو هفته آینده بعد از پیگیری از خارج کشور به دانشگاه شیراز خواهد رسید.

واکسن کرونا در ایران

او ادامه داد: دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز یک اتاق ویروس شناسی دارد و اکنون در حال عقد یک قرارداد با وزارت دفاع است تا رتبه این اتاق به عدد سه ویروس شناسی برسد که استقبال هم شده، چرا که امکانات دانشگاه شیراز در این زمینه خوب است.


بیشتر بخوانید:

آزیترومایسین کرونا را درمان می کند؟

مراکز تست کرونا در تهران+اسامی

علائم جدید کرونا چیست؟


رئیس دانشگاه شیراز همچنین عنوان کرد: کارشناسان از دفتر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آزمایشگاه و امکانات دانشگاه شیراز را مشاهده کردند تا بتوانند حمایت‌های لازم را انجام دهند.

واکنش وزیر بهداشت به دارو واکسن کرونا در ایران

وزیر بهداشت اعلام کرده که علیرغم تحریم‌‌های ظالمانه توانستیم داروهای مورد نیاز بیماران کووید۱۹ را وارد کرده و در کشور نیز تولید کنیم. اوایل هفته آینده دو شرکت داروسازی در کشور، داروی رمدسیویر به عنوان یکی از داروهایی که در بخشی از بیماران کووید۱۹ تاثیراتی داشته را تولید و به بیمارستانهای مورد نیاز، عرضه می‌‌کنند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در این نشست گزارشی دادم مبنی بر اینکه خوشبختانه در بخش ساخت واکسن کرونا در ایران توفیقات بسیار قابل توجهی داشته‌‌ایم و تست‌‌های اولیه را پاس کرده‌‌ایم و امیدوارم که به مراحل امیدوارکننده‌‌ای برسیم.

اما از سوی دیگر ساخت واکسن کرونا توسط محققان ایرانی نظرات زیادی را به خود جلب کرده است و اینکه این واکسن در مرحله آزمایش حیوانی با موفقیت روبرو بوده است.

محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در خصوص واکسن کرونا اظهار کرد: واکسن ایرانی ساخته شده توسط محققان دارویی همکار ستاد با موفقیت تست حیوانی خود را پشت سر گذاشته و هم اکنون درحال آماده‌سازی مقدمات تست انسانی پس از تایید وزارت بهداشت هستیم.

اما همچنین جهانپور معاون وزارت بهداشت نیز درباره اینکه گروهی از محققان دانشگاه آکسفورد بریتانیا به واکسنی دست یافتند که به نظر ایمن می‌رسد و می‌تواند سیستم ایمنی انسان را در برابر ویروس کرونا افزایش دهد گفت: واکسن برای درمان نیست. باید دانست هنوز واکسنی در دنیا تایید نشده است.

وی افزود: تولید هر واکسنی از هر مسیری تایید شود، تامین و حتی تولید آن در ایران در اولویت وزارت بهداشت و درمان است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: چند واکسن در دنیا به مرحله تحقیقات انسانی رسیده، در آکسفورد هم مراحل اولیه مطالعات بالینی را طی می‌کند. هنوز هیچ واکسنی مورد تایید نیست و وارد مرحله تولید انبوه نشده است.

جهانپور گفت: در ایران هم واکسن در آستانه مرحله مطالعات بالینی است. هرچند دنیا برای تولید و تجویز واکسن در مقیاس وسیع هنوز باید صبر کند.

آخرین خبر از ساخت واکسن کرونا

معاون وزیر بهداشت گفت: تا سال آینده واکسنی به دست ما نمی رسد، باید به توصیه های بهداشتی توجه کنیم. باید طوری رفتار کنیم که تا سال آینده واکسن کرونا نداریم. کارهایی انجام شده و باید پروتکل ها را رعایت کنیم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=122461

ثبت نظر

-