ظریف: یک وجب از خاک ایران را نه واگذار می‌کنیم نه اجازه استفاده اختصاصی ‌می‌دهیم +فیلم

  • کد خبر : 122146
  • 01 مرداد 1399 - 16:06
ظریف: یک وجب از خاک ایران را نه واگذار می‌کنیم نه اجازه استفاده اختصاصی ‌می‌دهیم +فیلم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگویی درباره سفرش به مسکو عنوان کرد: گفت‌وگوی خوبی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه داشتیم و یک صحبت تلفنی امن با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به خاطر پروتکل ویژه کرونایی ایشان داشتیم.

ظریف اضافه کرد: نزدیک یک ساعت صحبت کردیم و پیام ویژه آقای رئیس جمهور (روحانی) درباره وضعیت برجام و بعضی مسائل دوجانبه را به آقای پوتین رساندم و با ایشان گفت‌وگو کردیم. گفت‌وگوی بسیار مفیدی بود و انشاءالله نتایج خوبی داشته باشد.

وی عنوان کرد:‌با وزیر امور خارجه روسیه درباره همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای صحبت کردیم.

چهار ساعت و نیم مذاکرات فشرده با روس‌ها

ظریف گفت که چهار ساعت و نیم مذاکرات فشرده با روس‌ها در بعدازظهر دیروز داشته است.

وزیر خارجه که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، با بیان اینکه یک قرارداد همکاری بین ایران و روسیه داریم که در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی منعقد شده است، اظهار داشت: این قرارداد ۱۰ ساله بوده و دو تا پنج سال تمدید شده و هشت ماه دیگر ۲۰ ساله می‌شود، به دوره‌ دیگری از روابط بین‌الملل و روابط ما با روسیه مربوط می‌شود. با آقای پوتین توافق کردیم این قرارداد بازنگری شود.

ظریف در عین حال یادآور شد: البته زمانی که رأس موعد مقرر برسد، اگر کسی مخالفت نکند تمدید می‌شود، ولی بهتر دیدیم یک قرارداد جامع راهبردی درازمدت تدوین شود و قرارداد به روز شود و نهایتا امضا و برای تصویب به مجلس ارائه شود.

 محمدجواد ظریف روز گذشته (سه‌شنبه) ۳۱ تیر ماه به همراه سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه و بعد از سفر ۲۷ خردادش به مسکو برای دومین بار در سال جاری شمسی به مسکو سفر کرد.

دو یا سه همسایه‌ای که برای امنیتشان نگاهشان به دست و زبان دیگران است

محمدجواد ظریف همچنین درباره روابط ایران با همسایگان و با بیان اینکه همسایگان نقش اول را در سیاست خارجی هر کشوری ایفا می‌کنند، گفت: در شرایطی که آمریکایی‌ها انواع تحریم‌های ظالمانه را اعمال می‌کنند و به قول خودشان فشار حداکثری، همسایگان اهمیت فوق العاده‌تر و ویژه‌تری پیدا می‌کنند.

وی افزود: امروز به استثنای دو یا سه همسایه که خودشان انتخاب کردند که بیش از اینکه به روابطشان با ایران و با همسایگان خودشان اهمیت بدهند، به امید اینکه یک کشور دیگری بتواند اقدامی علیه ایران کند، منتظر بنشینند و نگاهشان به دست و زبان دیگران برای امنیت خودشان باشد، رابطه‌ای که با بقیه داریم از جمله با روسیه، ترکیه، عراق، پاکستان افغانستان و بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس،در تاریخ چند دهه ما بی نظیر است.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: بحمدالله روابط بسیار خوبی داریم و می‌تواند کمک جدی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و تامین امنیت منطقه باشد. ما می‌خواهیم یک منطقه قوی داشته باشیم و همه کشورها با ثبات و آرامش زندگی کنند.

ایران همواره برای روابط با عربستان آماده بود

وزیر خارجه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه یکی از اهداف سفر مصطفی الکاظمی برای میانجیگیری گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره برای روابط با عربستان آماده بود و مشکلی هم نداریم.

وی افزود: آن عربستان است که به جای اینکه به یک همسایه که همیشه اینجا خواهد بود اتکا کند، می‌خواهد به چند قدرت خارجی آمریکا و اسرائیل اتکا کند، آن تصمیم را هر وقت بگیرند، آمادگی ما همیشه بوده و خواهد بود.

بسیار به توافق با چینی‌ها نزدیک هستیم

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین عنوان کرد: به دلیل کرونا الان مذاکرات نهایی حضوری هنوز انجام نشده ولذا هیچ سندی معتبر نیست. چیزهایی که بحث می‌شود هیچ توافقی درباره آن صورت نگرفته است.

وی عنوان کرد: بسیار به توافق نزدیک هستیم و به چینی‌ها گفتیم آمادگی داریم درباره سندی که براساس سند ما به ما دادند مذاکره و نهایی کنیم، احساس ما این است که بعد از چند ماه می‌شود این سند را نهایی کرد و انشاءالله به امضا رساند و بعد از آن حسب اینکه مواردی داشته باشد که نیاز به تصویب مجلس یا تصویب جهت‌های دیگر داشته باشد اقدام قانونی لازم در آن زمینه صورت خواهد گرفت و حتما اطلاع رسانی به افکار عمومی کاملا شفاف صورت می‌گیرد.

یک وجب از خاک ایران را به کسی واگذار نمی‌کنیم

ظریف تأکید کرد: تا حالا همه مراحل شفاف و اعلام شده بوده و هیچ چیزی پنهان نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین عنوان کرد: مردم اطمینان داشته باشند که این دولت و نه هیچ دولت دیگری در ایران یک وجب از خاک ایران را نه به کسی واگذار می‌کند و نه حتی اجازه استفاده اختصاصی از یک وجب از خاک ایران را به کسی خواهد داد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=122146

ثبت نظر

-