مهارت های زندگی که کودکان باید بیاموزند

  • کد خبر : 121641
  • 01 مرداد 1399 - 7:49
مهارت های زندگی که کودکان باید بیاموزند
در این مطلب با مهارت های زندگی آشنا می شوید که باید کودک شما آن ها را بیاموزد.

به گزارش نیوز به نقل از سایت دانادیس، نزدیک به پایان دوره تحصیلی سالانه بود که با شیوع بیماری کرونا قرار شد کودکان در منزل آموزش ببینند، اما پس از مدتی ذوق و شوق آنها از ماندن درخانه کمتر و کمتر شد. مادران و پدران دیگر از برنامه ریزی درسی و پرینت گرفتن صفحات درسی و آموزش آنلاین کودکانم خسته می شوند، احساس می کنند که باید کمی تغییرات ایجاد کنند.

مادری می گوید تصمیم گرفتم بجای آموزش دادن ریاضی و دیکته به کودکان درس زندگی بیاموزم. زیرا یکی از مهمترین درس های بیماری کرونا، توانایی انطباق و انعطاف پذیری در شرایط این چنینی است.

بنابراین با همسرم تصمیم گرفتیم که قبل از فارغ التحصیل شدن کودکانمان ازمدرسه درس هایی را درباره زندگی به آنها بیاموزیم. در اینجا این درس ها را ذکر کرده ام که شما نیز در صورت تمایل هم زمان با لذت بردن از بودن در کنار هم بتوانید این درس ها را به کودکانتان آموزش دهید.

مهارت های زندگی برایکودکان نوپا و پیش دبستانی

اسباب بازی هایشان را در یک صندوقچه مخصوص قرار دهند

کودکان نوپا علاقه خاصی به قرار دادن وسایلشان در داخل سبد دارند و یکی از کارهای مورد علاق کودک نوپای من پر کردن جعبه و سبد با وسایلش است تا خواهرش بتواند آنها را خالی کند. خب؟ وقتی او جعبه را پر از اسباب بازی می کند و دیگر قرار نیست بازی کند، او را تشویق کرده  واز کارش تعریف کنید.

لباس های کثیف را داخل یک سبد قرار دهند

متاسفم، آیا آقایان نیز باید این مهارت را بیاموزند؟ اختصاص دادن یک سبد برای هر فرد در خانه باعث می شود کودکان نوپا و حتی همسرتان بیاموزد که خودش مسول قرار دادن لباس های کثیف در داخل سبد مخصوص است.

لباس هایشان را خودشان بپوشند

منظورم این است که اگر به هردلیلی در خانه کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، اجازه دهید که کودکانتان خودشان لباس هایشان را بپوشند. اگر درست هم لباس نپوشند اهمیتی ندارد، مهم این است که این کار را خودشان انجام داده اند. در نهایت این کار را خواهند آموخت.

از لوازم آشپزخانه استفاده کنند

واقعا خجالت می کشم بگویم که فرزندانم حتی آنهایی که از بقیه بزرگترند هنوز با تکه کردن غذاهای داخل بشقاب مشکل دارند. پس از مشکل من درس بگیرید، حتی کودکان نوپا نیز باید نحوه استفاده از چاقو برای بریدن کره و سایر لوازم آشپزخانه را بیاموزند.

بیاموزند چگونه سطل خودشان را پر کنند

در کنار قرار دادن اسباب بازی ها داخل جعبه، کودکتان باید نحوه پر کردن جعبه احساسی خود را نیز بیاموزد. دخترم این کار را در مدرسه آموخت و بنظرم این ارزشمندترین چیزی است که تا به امروز آموخته است.

پس هروقت که از موضوعی ناراحت می شود و نیاز به تنهایی دارد به ما می گوید که سطلش خالی شده و باید مجددا آن را پر کند، دقیقا کاری که بزرگترها انجام می دهند.

آنها هم می توانند از غلغلک شدن امتناع کنند

غلغلک دادن هم سرگرمی است و هم بازی، مگر آنکه فرد دلش نخواهد. اگر کودکتان از شما خواست که از این کار دست بردارید، پس حتما آن را متوقف کنید. زیرا آنها این حق را دارند کسی که آنها را لمس می کند کنترل کنند.

آنها می توانند از در آغوش گرفته شدن و بوسیده شدن امتناع کنند

کودکتان باید از همان ماه های آغازین زندگی بداند که لازم نیست تمام اعضای خانواده یا دوستان او را بغل کنند و ببوسند.

آموزش مهارت های زندگی به کودکان

از اسلحه دوری کنند

سالانه در امریکا کودکان زیادی مورد تیراندازی غیرعمد قرار گرفته و کشته می شوند، یک کودک سه ساله توانایی بالایی در بازی کردن با اسلحه و کشیدن ماشه آن دارد.

از کودکتان بخواهید که اگر با اسلحه روبرو شد، حتما به سرعت از آن فاصله بگیرد و موضوع را به اولین فرد بزرگسالی که می بیند گزارش دهد و هرگز آن را لمس نکند.

مطالب تکمیلی:

آموزش مهارت های زندگی به کودکان

دست هایشان را بخوبی بشویند

شستن مرتب دست ها چیزی است که در این وضعیت اهمیت بیشتری یافته است. کودکان می توانند این درس مهم را از بزرگترها بیاموزند.

بگذارید خودشان صحبت کنند

این مساله درباره کودکان پیش دبستانی نیز صدق می کند، همیشه کودکان را تشویق کنید که این کار را کنند. از پاسخ دادن به این سوال که “چند سال داری؟” تا سفارش دادن غذا، این کار باعث افزایش اعتماد بنفس آنها می شود.

کودکان دبستانی

قهوه درست کنند

پسر ۷ساله ام از اینکه می تواند بهترین قهوه دنیا را درست خود بخود می بالد، من هم به خودم افتخار می کنم که آموزش مناسبی به او داده ام. بدین ترتیب بعد از مدتی می توانید انتظار داشته باشید که کودکتان قهوه صبحانه را خودش آماده کند.

با مایع لباس شویی سرگرم شوند

اگر در یک چیز موفق بوده باشم، آموزش نحوه لباس شستن به کودکانم است، حتی کودکان ۵ ساله. رمز موفقیتم هم مایع لباس شویی است که کودکانم آن را بسیار دوست دارند، نمی دانم چرا اما مایع لباس شویی بسیار در خانه ما محبوب است. البته باید به کودکانمان بیاموزیم که این ماده شیمیایی بسیار خطرناک است و نباید آن را خورد. کودکانم در پر کردن لباسشویی و حتی پهن کردن لباس ها بمن کمک می کنند.

در یک موقعیت بحرانی شرکت کنند

آیا کودکانتان می دانند که در موقع آتش سوزی دقیقا چه کاری باید انجام دهند؟ اگر یک موقعیت اضطراری پیش بیاید و شما قادر به انجام کاری نباشید آیا آنها می دانند که چگونه باید درخواست کمک کنند؟

به کودکانتان بیاموزید که در این مواقع با اورژانس تماس بگیرند و از انجام این کار ترسی نداشته باشند.

شماره تلفن حفظ کنند

همه ما شماره را در گوشی هایمان ذخیره می کنیم اما بد نیست که کودکان شماره تماس شما را حفظ باشند تا اگر در مواقعی از شما جدا شدند بتوانند با شما تماس بگیرند.

ازمهارت های زندگی غافل نشویم

 

یک کلمه مشترک میان خود و پدر و مادر انتخاب کنند

چه این کلمه بیان کننده احساس باشد تا نشان دهنده زمان برگشتن به خانه، بهتر است که میان خودتان کلمه ای مشترک داشته باشید که در صورت لزوم از آن استفاده کنید.

تربیت کودک بدون نیاز به تنبیه بدنی

اجازه دهید ناهارشان را خودشان آماده کنند

چه در خانه چه در مدرسه، داشتن مهارت بسته بندی کردن ناهار می تواند در هرسنی یک مهارت محسوب شود. در خانه اسنک و غذاهای سالم مانند میوه، سبزیجات و چیزهای دیگر قرار دهید و اجازه دهید که آنها خودشان انتخاب کنند که چه چیزی برای ناهار می خواهند میل کنند.

یک روز سلامت روانی تعیین کنید

من در خانه روزهایی را برای سلامت روانی تعیین کرده ام و بنظرم حتی بچه های کوچک هم نیاز دارند که زمانی را از نظر فکری استراحت کنند. فرقی نمی کند چه نامی روی آن بگذارید، اما بدانید که سلامت فکری به اندازه سلامت جسمی اهمیت دارد.

بگذارید روی پای خودشان بایستند

آنها باید بدانند که کنترل بدن خود را بعهده دارند، همچنین باید بدانند که اشکالی ندارد به دیگران نه بگویند. نیازی هم نیست برای دیگران احساس خود را توضیح دهند. همچنین باید بدانند که نباید با غریبه جایی بروند یا کاری که یک دوست از آنها خواسته انجام دهند. به آنها پشتیبانی خود را نشان دهید و از نه گفتن آنها حمایت کنید.

درباره نژاد با آنها حرف بزنید

درباره نژاد و نژادپرستی با آنها حرف بزنید. خودتان را آماده کنید که اطلاعات زیادی در اختیارشان قرار دهید اما اجازه دهید کنترل حرف در دست او باشد، قطعا شگفت زده خواهید شد.

جعبه ای از چیزهای خوب برای داشتن احساس بهتر تهیه کنید

همیشه نمی توانید حال فرزندانتان را خوب کنید پس به آنها آموزش دهید که جعبه ای از چیزهایی که دوست دارند تهیه کنند، مانند کتاب های محبوبشان، توپ یا راکت، دفتر نقاشی یا هرچیزی که حال معنوی او را بهتر کند.

مهارت های زندگی برای نوجوان ها و کوچکترها

یک کارت قدردانی ارسال کنند

 امیدوارم که مجبور کردن کودکانم به نوشتن یک کارت قدردانی با دست خودشان باعث شود که در زمان گشتن بدنبال شغل احترام بیشتری کسب کنند. این کار باعث شکل گیری بخشی از شخصیتشان می شود.

یک نامه پست کنند

آیا کودکتان می تواند همان کارت پستال را پست کند؟ می تواند آدرس دقیق کسی که مد نظر دارد را در نامه پستی وارد کند؟ آیا آدرس خانه خودتان را می داند؟ اینها مهارت های مهمی محسوب می شوند.

احساسات خود را بشناسند

وقتی متوجه شدم که نام احساسات خود را نمی دانم ، استرس تمام وحودم را فرا گرفته بود. پس به کودکانتان بیاموزید که احساسات خود را بشناسند و بتوانند به درستی آنها را بروز دهند.

اگر کودک شما به مهارت های زندگی آگاه هست و می تواند همه آن ها یا برخی از آن ها را انجام دهد، به رشد احتماعی خوبی رسیده است. اما اگر نمی تواند، سعی کنید مهارت ها را به او آموزش دهید و از فرصت های خانه نشینی استفاده کنید.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=121641

ثبت نظر

-