دیدار و گفتگوی پمپئو با جانسون با موضوع ایران

  • کد خبر : 121196
  • 31 تیر 1399 - 20:21

به گزارش نیوز به نقل از فارس ،دفتر نخست وزیری انگلیس با انتشار بیانیه‌ای درباره این دیدار نوشت؛ دو طرف درباره مسائل مشترک امنیت جهانی و سیاست خارجی از جمله اقدامات چین در هنگ‌کنگ، وضعیت ایران و روند صلح خاورمیانه گفت وگو کردند.

نخست وزیر انگلیس و وزیر امور خارجه انگلیس همچنین تعهد خود را نسبت به ادامه مذاکرات دو کشور برای دست یابی به توافق تجارت آزاد که به سود طرفین باشد مورد تاکید قرار دادند.

جانسون در این دیدار همچنین موضوع جاسوس فراری آمریکا را که به قتل نوجوان انگلیسی متهم است مطرح و خواستار استرداد وی به انگلیس برای انجام مراحل قضایی شد. وی یاداور شد که خانواده مقتول و افکار عمومی انگلیس خواستار اجرای عدالت هستند.

«مایک پمپئو» نیز با انتشار پیامی در توئیتر به روابط دیرینه و قوی انگلیس و آمریکا اشاره و ملاقاتش با نخست وزیر انگلیس را سازنده ارزیابی کرد.

وزیر خارجه آمریکا پیش از این نیز با همتای انگلیسی خود دیدار کرده بود. دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس درباره دیدارش با پمپئو در توئیتر می‌نویسد: گفت‌وگوهای ارزشمندی را با پمپئو درباره اولویت‌های مشترک دو کشور شامل تحولات خاورمیانه و مسائل روابط دو جانبه داشتیم. وی با اشاره به همکاری‌های گسترده دو کشور افزود: ما برای حفظ امنیت مردم کشورمان همواره با یکدیگر همکاری می‌کنیم

گفته می‌شود دو طرف قرار است تا ساعاتی دیگر در کنفرانس خبری مشترک شرکت کنند.

پمپئو صبح امروز هم در اندیشکده هنری جکسون با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس عوام انگلیس شرکت کرد تا درباره راهبرد واشنگتن در قبال چین سخنرانی کند. تحلیل گران انگلیسی، ملاقات وزیر امور خارجه آمریکا با قانون‌گذاران انگلیسی طرفدار ترامپ را که پیش از دیدار او با مقامات رسمی دولت برگزار شد، نوعی دهن کجی به جانسون تعبیر می‌کنند.

پمپئو دیشب در حالی وارد انگلیس شد که تنش‌ها میان لندن و پکن بر اثر فشارهای واشنگتن بالا گرفته است. انگلیس به لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ توسط کنگره چین واکنش تندی را نشان داده  و قرارداد همکاری با غول فناوری هوآوی را در پروژه راه‌اندازی اینترنت پر سرعت نسل پنجم متوقف کرده است.

پمپئو بهمن‌ماه گذشته در سفرش به انگلیس، این کشور را به دلیل موافقت با مشارکت هواوی در این پروژه مورد نکوهش قرار داده بود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=121196

برچسب ها

ثبت نظر

-