تصمیمات جدید ارزی برای ترخیص کالاها

  • کد خبر : 119655
  • 30 تیر 1399 - 15:03

به گزارش نیوز به نقل از تسنیم، حمید رضا کلامی در جلسه ستاد تنظیم بازار که صبح امروز برگزار شد، در خصوص ترخیص کالاها، اظهار داشت: تا کنون از ابتدای سال تا ٢٨  تیرماه سال جاری  ۵  میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا که مربوط به ۵  قلم کالای اساسی است ترخیص شده است. 

وی با اشاره به مصوبه جدید ستاد اقتصادی دولت مبنی بر شتاب در ترخیص کالاهای اساسی گفت: تجار، بازرگانان و واحدهای تولیدی و .. که کالاهای اساسی آنها در گروه یک کالایی است، و در بنادر و گمرکات مانده، در صورت تمایل می توانند برای ترخیص و خروج آن با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام کنند و ارز آن را سه ماه آینده دریافت کنند.  

وی در خصوص ترخیص کالاهای گروه دوم که با ارز نیمایی است، نیز افزود: ترخیص این گروه کالایی نیز به دو صورت انجام می شود، روش نخست اینکه تجار می توانند همین الان با خرید نرخ ارز اشخاص اقدام به ترخیص کالای خود کنند.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت تأکید کرد: روش دوم برای ترخیص کالاهای گروه دوم این است که می توانند با ارز نیمایی روز ترخیص کنند و بانک مرکزی قول داده است سه ماه آینده ارز آن  را تأمین کند.

دبیر ستاد تنظیم بازار خاطر نشان کرد: تا ۲۸ تیر ماه حدود ۶  میلیون و ۷۰۰ تن کالای اساسی گروه دوم کالایی ترخیص شده است . البته اولویت ترخیص با افرادی است که مواد اولیه تولیدات را با ارز اشخاص و یا اعتباری خرید کرده اند.

به گفته وی، ۴ میلیون تن کالای اساسی نیز در بنادر وجود دارد.

کلامی با اشاره به اینکه فراوانی کالا برای دولت و وزارت صمت اهمیت زیادی دارد، تأکید کرد: سازمان میادین میوه و تره بار، فروشگاه های زنجیره ای و صنوف همه باید با تمام ظرفیت نسبت به کالارسانی اقدام کنند.

وی در خصوص نظارت و کنترل بازار نیز افزود: قرار است در هر استان به منظور تشدید نظارت و بازرسی، شورای تشدید بازرسی تشکیل شود تا بتوانیم بهترین اقدام را در این هدف داشته باشیمکه روز گذشته این امر به استانها ابلاغ شد. 

به گفته کلامی، شورای مرکزی تشدید کنترل و نظارت در تهران به ریاست بنده و حضور اعضایی چون سازمان حمایت، سازمان تعزیرات، سازمان صمت استان تهران، اتاق اصناف تهران تشکیل شده است.

دبیر ستاد تنظیم بازار تأکید کرد: ۲۰ تیم بازرسی از انبارها و محل نگه داری کالا در استان تهران  با حضور همه اعضایی که گفته شد، تشکیل شده است که قاضی تعزیرات و بازپرس دادستان نیز در این تیم ها حضور دارند تا همان لحظه نسبت به صدور حکم اقدام کنند.بنابراین با این اقدامات به دنبال این هستیم که مراکز نگهداری و انبارها را نا امن کنیم.

کلامی افزود: شوراهای تشدیدنظارت در استانها نیز، قرار است همزمان در بازرسی ها، قاضی تعزیرات و بازپرس دادستان حضور داشته باشد و باید از همه دستگاه های نظارتی برای کنترل انبارها استفاده  شود. حتی از مردم نیز درخواست می کنند تا اگر باغ، منزل و یا انباری را می شناسند که کالا در آن نگهداری می شود، به این شورا اعلام کنند تا اقدامات لازم را انجام دهند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=119655

ثبت نظر

-