انحصار در کارگزاری‌های بورس کشور شکسته شد

  • کد خبر : 118877
  • 30 تیر 1399 - 0:09
انحصار در کارگزاری‌های بورس کشور شکسته شد

به گزارش نیوز به نقل از تسنیم: در حالی از سال ۸۴ تاکنون هیچ مجوز جدیدی برای کارگزاری‌های بورس در کشور صادر نشده و رانت و انحصار ویژه‌ای در این حوزه به وجود آمد که با پیگیری محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس و رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شواری اسلامی در این رابطه و طرح سئوال از وزیر اقتصاد، این انحصار شکسته شد و دستورالعمل صدور مجوز کارگزاری‌های جدید منتشر می‌شود.

محمدصالح جوکار در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: نزدیک ۱۴ سال است که در بحث کارگزاری‌های بورس، هیچ مجوزی برای تاسیس کارگزاری جدید صادر نشده و اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و همین موضوع منجر به انحصاری در صدور مجوز شده است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نرخ بالای کارمزد کارگزاری‌ها و افزایش بی‌سابقه ارزش معاملات سبب ایجاد درآمد میلیاردی برای برخی کارگزاری‌ها شده است.

وی تصریح کرد: نظر به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف بوده در رابطه با تاسیس شرکت‌های کارگزاری در سامانه مجوزهای کسب و کار موارد لازم را بارگزاری کند ولی انجام نداده، رانت بسیار زیادی برای برخی شرکت‌های موجود ایجاد شد و علاوه بر آن رقابتی هم به وجود نیامد و بعضی از کارگزاری‌ها با یکدیگر به صورت تبانی فعالیت می‌کردند.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس بیان کرد: در هر کسب و کاری اگر انحصار ایجاد شد، قدر مسلم این است که در آنجا فسادی هم اتفاق می‌افتد و رانتی ایجاد می‌شود و در سایه آن خیلی از افراد برای درآمدهای بیشتر و کلان‌تر احساس امنیت می‌کنند، علاوه بر آن حق افراد دیگری که اهلیت و شرایط لازم برای ایجاد کارگزاری دارند هم از بین می‌رود.

جوکار افزود: اولین سوالی که من در مجلس مطرح کردم هم این بود که علت ایجاد این انحصار و رانت در کارگزاری‌ها و صدور مجوز جدید در این حوزه چه بوده، چرا که حتی این موضوع می‌تواند مغایر با اصول قانون اصل ۴۴ باشد و به همین دلیل حذف انحصار از صدور مجوزهای کارگزاری بورس را خواستار شدم.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس ‌‌ادامه داد: در این رابطه جلسه‌ای با آقای قالیباف و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار کردیم و مباحثی در این رابطه رد و بدل و مقرر شد که اطلاعاتی از کارگزاری‌های بورس را در مدت یک هفته در اختیار ما قرار دهد که رخ نداد و به همین دلیل از هیئت رئیسه مجلس طرح سئوال از وزیر اقتصاد را خواستار شدم.

وی افزود: هیئت مقررات‌زدایی هم امروز در پاسخ به همین سئوال، تاریخ ۳۱ مرداد امسال را مشخص کرده که دستورالعمل جدیدی در رابطه با تاسیس و صدور مجوز کارگزاری‌ها در بورس بر‌اساس قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار تنظیم کند و شرایط تخصصی و حرفه‌ای کارگزاری‌ها در بورس و محدودیت‌های زیرساختی که خودشان دارند و اعتقاد دارم باید این محدودیت‌ها برداشته شود تا هر کسی دارای شرایط واهلیت لازم هستند بتوانند این مجوز را بگیرند.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس ‌بیان کرد: این موضوع گام اول بود و از وزیر اقتصاد تشکر می‌کنیم که این کار را در سرلوحه کار خود قرار دهند و این انحصار را بردارند و انشاءالله دستورالعمل جدید برای صدور مجوز و اهلیت کارگزاری‌ها در سازمان بورس انجام شود.

جوکار ادامه داد: این اقدام کار بسیار ارزشمندی است و قطعا به نفع بازار سرمایه هم خواهد بود و ایجاد رقابت بین کارگزاری‌ها می‌تواند منجر به خدمات بهتر و بیشتر به مردم و کشور شود و بازار سرمایه رونق خودش را پیدا کند.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=118877

ثبت نظر

-