لیدز با بیلسا برگشت؛ مرد دیوانه وارد می‌شود

  • کد خبر : 118316
  • 29 تیر 1399 - 13:45
لیدز با بیلسا برگشت؛ مرد دیوانه وارد می‌شود

مرد دیوانه وارد می‌شودنیوز/ شهراد باغستانی؛ مردی به نام «مارسلو بیلسا» ژوئن ۲۰۱۸ آمد و از همان ابتدا بازیکنان لیدز متوجه شدند این مرد آرژانتینی چقدر با دیگر مربیانی که داشته‌اند، متفاوت است. فصل قبل فقط یک گام برای رسیدن به لیگ برتر کم آوردند، اما این فصل در آستانه قهرمانی لیگ چمپیون‌شیپ هستند. نکاتی جالب و مهم درباره مارسلو بیلسا را برمی‌شمریم.

نشستن روی سطل!
یک امتیاز ویژه برای یک سرمربی خاص. مارسلو بیلسا بهترین زاویه را برای تماشای بازی پیدا کرده است. برخی مربیان کاملاً لب خط راه می‌روند، اما بیلسا روی یک سطل یا هر چیزی شبیه به آن کنار زمین می‌نشیند و عملکرد بازیکنانش و حریف را زیر نظر می‌گیرد. لیگ برتر شاهد حضور مربیان مختلف با سبک‌های مختلف بوده، اما شاید یک مربی مثل بیلسا چیزی بوده که کم داشته است. در واقع این مربی هویت خاصی به لیگ برتر خواهد بخشید.

مارسلو و فرانکی
یادمان هست که بیلسا برای تمرین تیم فرانک لمپارد جاسوس فرستاده بود، اما پلی‌آف صعود به لیگ برتر را لیدزیونایتد به دربی‌کانتی باخت تا مارسلو در این بین بازنده بزرگ باشد. وقتی به‌خاطر اتفاقات بازی مقابل استون‌ویلا به بیلسا جایزه بازی جوانمردانه را دادند، لمپارد گفت فکر می‌کرده این یک شوخی است! در هر صورت تنش بین سرمربی باتجربه لیدز و سرمربی فعلی چلسی ادامه دارد و جدال این دو تیم در لیگ برتر فصل آینده جالب خواهد بود. حتماً مصاحبه‌های قبل و بعد از آن هم جذاب می‌شود.

تیم متفاوت مرد دیوانه
اکثر تیم‌هایی که تازه به لیگ برتر صعود می‌کنند رویکردی خاص و مشابه هم دارند. از تاکتیکی استفاده می‌کنند که بازیکنان‌شان جمع شوند و فضا کمتر به رقبای بزرگ‌تر بدهند. یک گلزن ثابت دارند و از تعداد انگشت‌شماری بازیکنان که سابقه زیادی در لیگ برتر داشته‌اند، استفاده می‌کنند. مالکیت توپ هم اهمیتی برای‌شان ندارد، اما با احترام به مربیانی مثل شان دایک و ادی هاو، «ال‌لوکو» (لقب بیلسا به معنای مرد دیوانه) اصلاً دنبال چنین سبکی از فوتبال نیست. لیدزِ بیلسا را بیش از همه می‌توان به تیمی مثل تاتنهامِ مائوریسیو پوچتینو تشبیه کرد. به یاد داشته باشید وقتی بیلسا به لیدز آمد همه انتظار داشتند تیمش حداکثر میانه جدولی باشد، اما تا صدر هم رسید و در دومین فصل به لیگ برتر صعود کرد.

لیدز با بیلسا برگشت؛ مرد دیوانه وارد می‌شود

رکورد مقابل شیاطین‌سرخ
شاید باورش سخت باشد، اما مارسلو بیلسا یک رکورد خاص مقابل پرافتخارترین تیم لیگ برتر دارد. او همه بازی‌هایش مقابل منچستریونایتد را برده است، که البته فقط ۲ بازی بوده. فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۱ وقتی منچستریونایتد در مرحله گروهی لیگ قهرمانان سوم شد و به لیگ اروپا رفت، تیم سرالکس در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ اروپا بازی‌های رفت و برگشت مقابل اتلتیک‌بیلبائو را باخت. در اولدترافورد تیم تحت هدایت بیلسا ۳ بر ۲ شیاطین‌سرخ را شکست داد و در بازی برگشت هم بیلبائو ۲ بر یک پیروز شد. فرگوسن بعد از آن بازی گفت تیم اسپانیایی بهترین تیمی بود که در سالیان اخیر دیده است. هواداران لیدز دوست دارند مربی‌شان این رکورد مقابل منچستری‌ها را حفظ کند.

پپ و استاد بیلسا
پپ گواردیولا به شدت تحت تأثیر مارسلو بیلساست. او زمانی که در بارسلونا مربیگری می‌کرد می‌گفت مربیان با جام‌ها ارزیابی می‌شوند در حالی که هیچ‌کسی اندازه بیلسا روی بازیکنان تأثیر نگذشته. از دید او همیشه بیلسا بهترین مربی جهان بوده. حالا مربی پرافتخار منچسترسیتی فصل بعد برای دیدن استادش مشتاق خواهد بود. گواردیولا در کار خودش استاد شده، ولی اینجا باید او را «شاگرد» بنامیم.

۳-۳-۱-۳
آنتونیو کونته با سیستم ۳-۴-۳ چلسی را متحول کرد و به قهرمانی لیگ برتر رساند. سیستم خاص مارسلو بیلسا هم نزدیک به آن است. سیستم ۳-۱-۳-۳ که خاصِ بیلسا بوده و به نوعی می‌گویند اختراع اوست. بیلسا اصرار به تشکیل گروه‌های ۳ نفره در زمین دارد. علاوه بر این گروه‌های ۳ نفره در خط دفاعی، خط میانی و خط حمله، یک بازیکن خلاق و بازیساز هم تیمش دارد که مرد شماره ۱۰ است. بازیکنی که آزادانه پرسه می‌زنه و باهوش است. البته لیدز همیشه ۳-۱-۳-۳ بازی نمی‌کند و با سیستم ۱-۴-۱-۴ هم این فصل به میدان رفته. احتمالاً در کنار سیستم ۱-۳-۶ ژوزه مورینیو در منچستریونایتد، سیستم بیلسا عجیب‌ترین سیستم لیگ برتر خواهد بود.

ناشناخته
واقعاً شناختن مارسلو بیلسا دشوار است. سال ۲۰۱۶ او به‌عنوان مربی لاتزیو انتخاب شد و تنها ۲ روز بعد استعفا داد. مشخص نشد داستان چه بود، اما به طرز مرموزی گفت من کارم را اینجا انجام داده‌ام و به کشورم بازخواهم گشت. از این دست رفتار‌های عجیب بیلسا کم از خودش نشان نداده. زمانی که مربی تیم ملی شیلی هم بود داستان‌های دیگری داشت. به همین دلیل هم به او لقب «مرد دیوانه» داده‌اند. فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ منتظر عجایب بیلسا باشید. «ال‌لوکو» به لیگ برتر خوشامدی!

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=118316

ثبت نظر

-